Opel od spustenia predaja koncom minulého roka až do leta postupne aktualizoval a dopĺňal ponuku svojho veľkého SUV menom Grandland. Model si tak môžete kúpiť vo všetkých zo začiatku sľúbených variáciách. Ako posledná pribudla verzia s pohonom všetkých kolies.
Opel Grandland je podľa európskych štandardov stredne veľké SUV, ktoré je geneticky spriaznené s modelmi Peugeot 3008, 5008 a Citroen C5 novej generácie.
Grandland X vymenil to X za veľkosť
Súčasný Grandland je už druhou generáciou tohto auta, ktorá je plodom spolupráce medzi značkami v koncerne Stellantis. Model je medzigeneračne o riadny kus väčším a vizuálne výraznejším automobilom. Stojí na platforme STLA Medium, ktorá konštruktérom umožňuje osadenie elektrickej, mild-hybridnej i plug-in hybridnej pohonnej sústavy.

Toyota Aygo X - (ne)nápadná nákupná taška do mesta konečne aj s hybridom - FOTO
Grandland II, či skôr Grandland B má celkovú dĺžku 4650 mm, rázvor je 2784 až 2795 podľa obutia, šírka je 1905 mm a výška 1665 mm. Grandland ponúkne svetlú výšku 188 mm a kufor s kapacitou 550 litrov bez ohľadu na typ pohonu.
Žiadna nafta, všetko elektrifikované
Keď model prišiel na trh, spočiatku bol dostupný ako čisto elektrické auto, no v krátkosti pribudol aj mild-hybridný variant založený na 1,2 litrovom motore PureTech s výkonom 100 kW (136 k), ktorý dopĺňa elektromotor skrytý vo viacspojkovej prevodovke so šiestimi stupňami s výkonom 21 kW (28 k).
Súčasný variant si už píše systémový výkon, pretože po zmenách v prevodovke dokáže elektromotor prispievať k celkovému výkonu, takže ten má hodnotu pekných 145 koní. Elektrické verzie boli zo začiatku dve – so 73 kW batériou a 213 koníkmi a 82 kW s rovnakými 213 koňmi poháňajúcimi prednú nápravu. U nás sú však naďalej k dispozícii iba elektrické verzie s predným pohonom.

Subaru Crosstrek je aktuálne vo veľkej zľave. Štyri dôvody, prečo kúpiť a tri dôvody prečo nekúpiť - FOTO
Pred letom Opel doplnil aj plug-in hybrid, ktorý kombinuje 1,6 litrový štvorvalec s turbodúchadlom s výkonom 110 kW (150 k) a 7 stupňovú viacspojkovú prevodovku obdobnej konštrukcie ako pri mild-hybride, avšak s výkonnejším elektromotorom. Ten dodá 92 kW (125 k). Systémový výkon je 143 kW (195 k). Grandland s plug-in hybridným systémom sa môže pochváliť rovnakou 55 litrovou nádržou akú má mild-hybrid a k tomu 17,9 kWh baterkou s možnosťou odjazdiť cca 87 km v elektrickom režime.
Ako zatiaľ posledný sa do ponuky modelu (na západ od našich hraníc) pozrel elektrický variant so 73 kWh batériou a pohonom oboch náprav. Zo sľúbených verzií tak chýba už len posledná – elektrická s najväčšou batériou s kapacitou až 97 kWh.
AWD len s čisto elektrickým pohonom
73 kWh batériu Opel po novom v Grandlande predáva s pohonom prednej i oboch náprav. Predný elektromotor je rovnaký – 157 kW (213 k). K nemu sa pridáva zadný elektromotor s výkonom ďalších 82 kW. Kombinovaný výkon je tak 239 kW (325 k) a krútiaci moment je až 509 Nm.
Táto verzia je z pochopiteľných príčin najrýchlejším Grandlandom. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 6,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je pri elektromobiloch limitovaná na 170 km/h, pokojne si ale môžete robiť nádeje, že tu to bude viac. Dojazd sa z 523 km FWD verzie zmenšil na 501 km.

Spoločnosť Kia Corporation dosiahla nový ročný rekord v globálnom predaji, predala viac ako tri milióny vozidiel
Opel vložil do jazdných režimov viac obsahu, než je bežné a nie sú to len farebné zmeny s odlišnou charakteristikou reakcie na stlačenie plynového pedálu. V štandardnom Normal móde má auto nastavený maximum výkonu na 230 kW (313 k) a krútiaceho momentu na 450 Nm.
V režime 4WD sú neustále aktívne oba motory. V Sport móde je distribúcia sily motorov rozložená v pomere 60:40 a dostupná je všetka sila systému. V Eco móde je zadný elektromotor neaktívny a o pohon sa stará len predný elektromotor. Opel však neuvádza, že by sa doplnkový elektromotor vedel odpojiť od kolies ako sa to dnes robí u pokročilejších áut. Auto ho síce neživí, ale ťahá zo sebou.
Vizor a inteligentné funkcie
Opel Grandland je ľahko odlíšiteľný od ostatných vozidiel koncernu Stellantis vďaka veľkým čistým plochám, výrazným farbám, no najmä vďaka prednej maske s tmavým deklom zvaným Vizor. K tomu patria svetlá v tvare blesku. Automobil sa môže pochváliť množstvom doplnkových technológií vrátane head-up displeja, 360° kamery a asistenčných systémov Intelli-Drive 2.0, či 16-palcovým displejom infotainmentu.

Audi v Paríži zaujalo štýlovým konceptom hybridného SUV
Cena za mild-hybrid začína na úrovni 32 990 eur (bez bonusov spojených s financovaním). Plug-in kúpite od 40 990 eur, elektrická verzia je za 44 490 eur.