V druhom mesiaci tohto roka sa na slovenskom trhu predalo 35 273 ojazdených vozidiel s priemernou cenou 12 394 eur. Tá bola nepatrne, presnejšie o 0,6 percent, vyššia ako v predchádzajúcom mesiaci, pričom priemerný vek predaných áut zostal rovnaký – 12 rokov (rok výroby 2013).
Vyplýva to z analýzy sekundárneho trhu, ktorú uskutočnili experti AURES Holdings, najväčšej domácej siete predajcov ojazdených vozidiel AAA AUTO a Mototechna.
Sekundárny trh pokračoval v raste
Ako upozornil manažér predaja AAA AUTO pre Slovensko Radoslav Skaloš, absolútny počet predaných áut síce medzimesačne klesol o štyri percentá z 36 730 vozidiel, ale treba brať do úvahy, že február je o tri dni kratší mesiac.
V nových kontaktných centrách sa dajú vykúpiť i predať autá, zatiaľ sú len na západe Slovenska
„Kým v januári sa denne predalo 1 185 vozidiel, vo februári to bolo 1 259, teda o šesť percent viac. Z toho vyplýva, že sekundárny trh pokračoval v raste aj vo februári, pričom ceny v podstate stagnovali,“ vysvetlil Skaloš.
Dodal, že nepatrne stúpol aj priemerný počet najazdených kilometrov predávaných vozidiel, a to o 0,3 percenta. „V priemere malo vo februári predané auto najazdených 172 300 km, jeho vek bol 12 rokov a na nového majiteľa čakalo 53 dní. To je o osem dní kratšie ako v januári,“ doplnil Skaloš.
Dominujú autá s dieselovými motormi
Medzi predanými vozidlami stále dominujú dieselové motory s podielom 60,2 percenta, čo je oproti januáru pokles o dva percentuálne body. Benzínové motory však vzrástli o jeden percentuálny bod na takmer 35 percent.
„Podiel naftových vozidiel sa dlhodobo znižuje v prospech benzínových, pretože mnoho zákazníkov sa obáva vysokých servisných nákladov spojených s komplikovanými dieselovými motormi. Navyše moderné benzínové motory už dosahujú porovnateľnú spotrebu ako naftové, pričom sa zaobídu bez zložitých emisných systémov s drahými filtrami pevných častíc. Európa bola dlhodobo jediným kontinentom, kde boli dieselové osobné autá tak populárne, zatiaľ čo vo zvyšku sveta vždy dominovali benzínové motory,“ vysvetlil manažér predaja.
Dominanciu si udržala Škoda
Podiel elektromobilov vo februári predstavoval dve percentá predajov, teda 710 kusov, zatiaľ čo v januári to bolo 2,4 percent. Hybridy tvorili s 507 kusmi 1,4 percent. Ďalších 476 kusov, teda 1,3 percenta, tvorili vozidlá na LPG (propan-bután), ktoré sa vykazujú síce samostatne, ale využívajú benzínové motory.
Slovensko rozšíri infraštruktúru pre elektromobily, na diaľniciach pribudne 220 UFC staníc
Poradie najpredávanejších značiek na slovenskom sekundárnom trhu sa medzimesačne nezmenilo. Dominanciu, rovnako ako pri nových vozidlách, si vo februári udržala značka Škoda s podielom takmer 20 percent.
Na druhom mieste je Volkswagen, tretie miesto patrí Fordu, štvrté je BMW a prvú päťku uzatvára Mercedes. „Najpredávanejším modelom je stále Škoda Octavia, nasledovaná Škodou Fabia,“ dodal Skaloš.
Význam nárast v celkovom objeme
Čo sa týka celkového objemu sekundárneho trhu, ktorý experti AURES Holdings dlhodobo sledujú, v januári zaznamenal medzimesačný pokles o jedno percento na celkových 74 658 inzerovaných, teda nie predaných vozidiel. V medziročnom porovnaní s februárom 2024 však bol nárast výrazný.
Počet áut v inzertnej ponuke stúpol takmer o štvrtinu, presne o 23,8 percent. Mediánová (stredná) cena ojazdených vozidiel na trhu pokračovala v klesajúcom trende – oproti februáru 2024 klesla o výrazných 22 percent na aktuálnych 7 500 eur.