BRATISLAVA 29. novembra (WEBNOVINY) – Plachta, ktorá zahaľovala tvary novej generácie Toyoty RAV4, bola dnes slávnostne sňatá na autosalóne v Los Angeles. To, čo sa skrývalo pod ňou, sme však vďaka predčasnému úniku fotiek mohli vidieť už včera.
Oproti predošlému modelu ten nový narástol takmer vo všetkých smeroch. S dĺžkou 4570 mm je o 155 mm dlhší a šírka 1845 mm predstavuje nárast 30 mm oproti predchodcovi. Nová Toyota RAV4 je však nižšia (1685 mm vs. 1660 mm), pričom o 10 mm klesla aj svetlá výška auta.
Rázvor osí kolies prednej a zadnej nápravy narástol o slušných 100 mm na výsledných 2660 mm. Z toho by mali vyťažiť najmä cestujúci na zadných sedadlách, ktorí budú mať v novom modeli viac miesta na kolená. Narástol aj batožinový priestor. Zmestí sa do neho až 547 litrov batožiny, čo je o celých 100 litrov viac, ako dokázal odviezť predchodca.
Tri motorizácie
Základnou pohonnou jednotkou bude dvojlitrový benzínový štvorvalec s výkonom 111 kW (151 k). Alternatívou bude naftový motor s rovnakým objemom a výkonom 91 kW (124 k). Ponuku motorov bude uzatvárať 2,2-litrový vznetový štvorvalec, ktorý produkuje 110 kW (150 k).
Zatiaľ čo dvojlitrový turbodiesel bude roztáčať iba kolesá prednej nápravy, zvyšné dva motory budú dodávané s pohonom všetkých štyroch kolies. Všetky tri motory budú štandardne kombinované so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Samočinnou alternatívou bude v prípade benzínového motora bezstupňová prevodovka CVT a v prípade silnejšieho turbodiesela to zas bude klasický šesťstupňový automat. Pre slabší dvojliter s pohonom predných kolies bude k dispozícii iba manuálna prevodovka.
Inteligentný pohon 4×4
Štvrtá generácia Toyoty RAV4 je vybavená novým pohonom všetkých štyroch kolies, ktorého systém dynamickej regulácie krútiaceho momentu (Dynamic Torque Control 4WD) nepretržite sleduje a reguluje prenos krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá prostredníctvom elektromagneticky riadenej spojky. Tá je umiestnená pred zadným diferenciálom.
Pomer distribúcie krútiaceho momentu z predných kolies na zadné sa môže líšiť od 100:0 do 50:50, pričom za normálnych jazdných podmienok sa v záujme zníženia spotreby paliva automaticky aktivuje pohon predných kolies (v pomere 100:0).
Systém dynamickej regulácie krútiaceho momentu (Dynamic Torque Control 4WD) využíva informácie prichádzajúce z rôznych snímačov (sledujúcich rýchlosť vozidla, uhol natočenia volantu, polohu škrtiacej klapky a rýchlosť stáčania), na základe ktorých podľa potreby automaticky riadi prenos krútiaceho momentu na zadné kolesá.
V režime Normal, teda keď nie je aktivovaný režim Sport ani Lock, sa krútiaci moment prenesie na zadné kolesá nielen vtedy, keď systém zaregistruje sklz (tak ako v modeli RAV4 tretej generácie), ale aj vtedy, keď zaznamená nedotáčavosť pri vjazde do zákruty na cestnej komunikácii. Vďaka tomu sa nový model RAV4 vyznačuje lepšou celkovou pohyblivosťou a jazdným výkonom tak pri jazde po cestných komunikáciách, ako aj v teréne.
Pri jazde v režime Sport (ktorý je súčasťou štandardnej výbavy modelov s pohonom všetkých kolies) sa prenos krútiaceho momentu na zadné kolesá začína okamihom otočenia volantu. Nový systém dynamickej regulácie krútiaceho momentu (Dynamic Torque Control AWD) po získaní spätnej väzby o vstupe vodiča do riadenia automaticky upraví pomer distribúcie krútiaceho momentu medzi prednými a zadnými kolesami na 90:10, aby zmiernil zaťaženie predných pneumatík.
https://www.youtube.com/watch?v=YiAwUbrN9WA
V predaji už zrejme čoskoro
Na opačnom brehu Atlantiku odštartuje Toyota predaj novej generácie modelu RAV4 už začiatkom budúceho roka. Európania si však zrejme budú musieť počkať na marcový autosalón v Ženeve, kde bude predstavený tento model v európskej špecifikácii. S najväčšou pravdepodobnosťou začne predaj bezprostredne po predstavení.