BRATISLAVA 27. decembra (WBN/PR) – Pre tretiu generáciu modelu ŠKODA Octavia bude postupne k dispozícii osem motorov: štyri benzínové motory TSI a štyri naftové agregáty TDI s vysokotlakovým vstrekovaním Common Rail. Hodnoty spotreby a emisií týchto novo vyvinutých motorov sú až o 23 % nižšie ako u doteraz používaných jednotiek.
Paleta motorov pre novú generáciu modelu Octavia zahŕňa osem jednotiek pokrývajúcich výkonové rozpätie od 63 kW (1,2 TSI) do 132 kW (1,8 TSI). V ich zozname nechýba motor 1,6 TDI s výkonom 81 kW určený výhradne pre ekologickú verziu Octavia GreenLine. Tá s ním dosahuje spotrebu len 3,4 l/100 km, čo zodpovedá emisiám CO2 len 89 g/km. S výnimkou základných motorizácií sú všetky agregáty pre krajiny EÚ vybavené systémom Start-Stop a rekuperáciou brzdnej energie (modely Green tec/GreenLine). Prenos výkonu zaisťujú vo všetkých prípadoch moderné manuálne prevodovky alebo dvojspojkové ústrojenstvo DSG. V budúcnosti sa ponuka motorizácií rozšíri aj o variant na zemný plyn a agregát pre športovú verziu Octavia RS.
Štyri benzínové motory s výkonmi 63-132 kW
Nová ŠKODA Octavia je ponúkaná s motormi TSI. Sú to benzínové štvorvalce s priamym vstrekovaním, štvorventilovou technikou a prepĺňaním turbodúchadlom.
Základnou benzínovou motorizáciou je 1,2 TSI s výkonom 63 kW (86 koní). Motor dosahuje kombinovanú spotrebu 5,2 l/100 km, emisie CO2 činia 119 g/km. Vďaka preplňovaniu je dosiahnutý maximálny krútiaci moment 160 Nm v rozsahu 1 400 až 3 500 min-1. Základný motor je kombinovaný s manuálnou päťstupňovou prevodovkou.
Silnejší variant 1,2 TSI Green tec dosahuje výkon 77 kW (105 koní) a – ako napovedá jeho názov – disponuje úsporným paketom so systémom Start-Stop a rekuperáciou brzdnej energie. Je preto ešte hospodárnejší než základná verzia. Kombinovaná spotreba činí 4,9 l/100 km a emisie CO2 114 g/km. Maximálny krútiaci moment 175 Nm dosahuje motor v rozsahu 1 400 až 4 000 min-1. Alternatívou k manuálnej šesťstupňovej prevodovke je automatická sedemstupňová prevodovka DSG.
Tiež motor 1,4 TSI Green tec s výkonom 103 kW (140 koní) je možné kombinovať s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou alebo sedemstupňovým dvojspojkovým ústrojenstvom DSG. Spotreba motora 1,4 TSI v kombinácii s manuálnou prevodovkou a systémom Start-Stop činí 5,3 l/100 km a emisie CO2 121 g/km. Maximálny krútiaci moment 250 Nm dosahuje motor medzi 1 500 a 3 500 min-1.
Špičkovou benzínovou motorizáciou pre novinku je agregát 1,8 TSI Green tec s výkonom 132 kW (180 koní). Maximálny krútiaci moment 250 Nm môže vodič využiť v pásme medzi 1 250 a 5 000 min-1. V kombinácii so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG má motor kombinovanú spotrebu 5,7 l/100 km a na 1 kilometer jazdy vyprodukuje 131 g CO2.
Naftové motory TDI s krútiacim momentom až 320 Nm
Tiež naftové motory ponúkajú štyri valce, priamy vstrek paliva, štvorventilovú techniku a preplňovanie turbodúchadlom.
Základnou naftovou motorizáciou pre novú generáciu modelu Octavia je 1,6 TDI s výkonom 66 kW (90 koní). Jej kombinovaná spotreba je 4,1 l/100 km a emisie CO2 109 g/km.
Spotreba verzie 1,6 TDI Green tec s výkonom 77 kW (105 koní) so systémom Start-Stop a manuálnou päťstupňovou prevodovkou činí 3,8 l/100 km. Nízke sú aj emisie CO2: 99 g/km. Maximálny krútiaci moment 250 Nm dosahuje tento agregát v rozmedzí od 1 500 do 2 750 min-1. Popri manuálnej prevodovke je možné tento motor objednať aj so sedemstupňovým dvojspojkovým ústrojenstvom DSG.
Najúspornejším modelom je verzia GreenLine s naftovým motorom 1,6 TDI s výkonom 81 kW (110 koní) a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Dosahuje hodnoty emisií len 89 g CO2/km, čo zodpovedá spotrebe iba 3,4 l/100 km.
Najsilnejším naftovým motorom pod kapotou tretej generácie modelu Octavia je 2,0 TDI Green tec s výkonom 110 kW (150 koní). V spojení so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG dosahuje spotrebu iba 4,5 l/100 km a emisie CO2 119 g/km. Popri úspornosti a ohľaduplnosti k životnému prostrediu tento agregát vyniká tiež kultivovaným chodom, silou a pružnosťou. Najvyšší krútiaci moment 320 Nm poskytuje medzi 1 750 a 3 000 min-1. Okrem šesťstupňového DSG je tento motor dodávaný aj s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.
Technické riešenia novej generácie motorov
Nová Octavia disponuje benzínovými motormi koncernového radu EA211. Štvorvalcové a štvorventilové motory TSI stanovujú nové štandardy pokiaľ ide o energetickú efektivitu, odľahčenú konštrukciu a krútiaci moment v nízkych otáčkach. Zníženie vnútorného trenia, znížená hmotnosť a optimalizovaný termomanažment zaisťujú až o 23 % nižšiu spotrebu a emisie.
Motory EA211 sú úplne novo vyvinuté. V porovnaní so svojimi predchodcami radu EA111 je ich konštrukcia podstatne kompaktnejšia: zástavbová dĺžka sa skrátila o 50 mm. Výhodou je viac miesta v interiéri. Uloženie motorov bolo zjednotené a rovnako ako naftové motory, sú teraz aj benzínové motory inštalované tak, že sú naklonené výfukovou stranou smerom dozadu, v uhle dvanástich stupňov.
Hmotnosť benzínových motorov s blokom z tlakovo odliateho hliníka činí len 97 kg pri motore 1,2 TSI, resp. 106 kg pri motore 1,4 TSI. To v porovnaní s doteraz používanými motormi EA111 predstavuje pokles až o 22 kg. Samotný kľukový hriadeľ je o 20 % ľahší, ojnice boli odľahčené o 30 %. Znížená bola aj hmotnosť dutých ojničných čapov a piestov s plochým dnom.
Termomanažment: Benzínové motory EA211 sú vybavené moderným dvojokruhovým chladiacim systémom. To znamená, že agregát je chladený vysokoteplotným chladiacim okruhom s mechanicky poháňaným vodným čerpadlom. Nízkoteplotný chladiaci okruh súčasne prechádza medzichladičom stlačeného vzduchu a turbodúchadlom. V hlave valcov je integrovaný zvod výfukového potrubia, ale tiež okruh chladiacej kvapaliny používaný pre vykurovanie interiéru. Vďaka tomu sa motor po naštartovaní skôr zahreje a je tiež rýchlejšie k dispozícii dostatok tepla pre vykurovanie interiéru. Pri vysokom zaťažení sú chladiacou kvapalinou chladené aj výfukové plyny, čo nepriamo znižuje spotrebu paliva.
Mimoriadne úsporné nové naftové motory pochádzajú z konštrukčného radu EA288. Spotreba nových agregátov v porovnaní s predchádzajúcou generáciou klesla až o 0,8 l/100 km. Vylepšené boli diely dôležité pre dosahovanie nízkych hodnôt emisií, ako sú vstrekovací systém, preplňovanie a chladič stlačeného vzduchu. Komponenty pre úpravu splodín, ako oxidačný katalyzátor a filter pevných častíc, sú teraz umiestnené bližšie k motoru. Pre zníženie vnútorného trenia boli použité piestne krúžky s nižším predpätím a valivé ložiská vačkového hriadeľa s mimoriadne nízkym trením.
Nové naftové motory tiež fungujú s moderným termomanažmentom. Počas zahrievania motora sú blok motora a hlava motora chladené rôznymi chladiacimi okruhmi. Motory tak podstatne rýchlejšie dosahujú prevádzkovú teplotu a interiér sa v zime rýchlejšie vykúri.