Pravdepodobne až tri štvrtiny dieselových áut v Európe majú v sebe zariadenia skresľujúce výsledky emisných kontrol.
Ako referuje web Politico s odvolaním sa na správu neziskovej organizácie International Council on Clean Transportation (ICCT), až 77 percent európskych áut s naftovým motorom produkuje úrovne emisií, ktoré naznačujú prítomnosť zariadenia na podvádzanie v súvislosti s emisiami.
Podozrivé výsledky testov
Štúdia na základe údajov z 1400 oficiálnych vládnych testov v kontrolovaných nastaveniach zistila, že 77 percent dieselových áut Euro 6, čo je pomenovanie súčasných emisných pravidiel EÚ, a 85 percent starších vozidiel Euro 5 má „podozrivé“ výsledky testov a vykazujú nadmerné emisie.
Správa uvádza, že množstvo emisií u týchto áut počas testovania naznačuje „pravdepodobné použitie zakázaného rušiaceho zariadenia“, tzn. softvéru, ktorý umožňuje autám na chvíľu zapnúť kontrolu znečistenia počas testovania.
„Extrémne“ úrovne emisií zaznamenali v najmenej 40 percentách testov, čo ukazuje, že prítomnosť rušiaceho zariadenia bola v týchto prípadoch „takmer istá“, uvádza mimovládna organizácia.
Aféra dieselgate
Správa odhaduje, že v Európskej únii a Spojenom kráľovstve sa v súčasnosti používa 19 miliónov vozidiel s „podozrivými“ úrovňami emisií a 13 miliónov s „extrémnymi“ úrovňami.
Existencia takzvaných rušiacich zariadení je známa od takzvanej aféry dieselgate, ktorá prepukla v roku 2015, keď sa nemecká automobilka Volkswagen v USA priznala, že do zhruba 11 miliónov naftových vozidiel po celom svete inštalovala softvér umožňujúci skresľovať výsledky emisných kontrol.
Škandál stál doteraz automobilku na pokutách a dohodách o urovnaní sporov desiatky miliárd eur. V Európe sa skupina snažila obhájiť nasadenie softvéru tým, že pomáhal predĺžiť životnosť motora. Odvtedy čelili podobným obvineniam aj iné automobilky ako Daimler, Renault či Fiat.
Súdny dvor Európskej únie (ECJ) koncom roka 2020 rozhodol, že inštalácia softvéru, ktorý umožňuje skresľovať výsledky emisných testov, je nezákonná.