Daniel Carder je meno muža, ktoré sa vryje hlbokými písmenami do dejín automobilky Volkswagen. On a jeho štvorčlenný tím odhalili tajomstvo. Stali sa nočnou morou aj pre šéfa VW Martina Winterkorna, ktorý podal demisiu. Akcie na burze prepadli o štvrtinu trhovej hodnoty VW, hrozí im aj vysoká pokuta v hodnote 18 miliárd eur.
Predstavme si tím, ktorý na všetko prišiel a potom si povieme, aký tajný spôsob automobilky vlastne použili. Nebola to iba automobilka VW, ako sa všade prezentuje.
Daniel Carder má 45 rokov a pracuje na West Virginia University. Ďalej sú členmi tímu 2 študenti, profesor, pracovník univerzity. Spolu sú teda piati členovia, ktorí pracovali na projekte, na ktorý ešte v roku 2012 dostali dotáciu od Medzinárodnej rady pre čistejšiu dopravu – skratka ICCT (The International Council on Clean Transportation)
Prvé autá, ktoré preverovali boli typy vozidiel od Volkswagenu – Passat, Jetta a od druhej automobilky BMW model X5. Zisťovali, či spĺňajú ekologické normy, ktoré oficiálne uvádzajú vo svojich záveroch a testoch. Avšak to, čo reálne Carderov tím nameral, sa s oficiálnymi výsledkami vôbec nestotožňovalo. Najprv bola obava z chýb na ich strane a tak testy opakovali ďalej niekoľkokrát.
Skúšky sa robili na diaľnici medzi Los Angeles a Seattle. Pri prvom aute od VW bolo namerané prekročené množstvo dusičnanov o 15 až 35-násobné hodnoty, aké sú povolené americkými zákonmi. Druhé auto VW prekročilo hodnoty 20-násobne. Testované BMW X5 malo naopak prekvapujúco nízke limity, ktoré vyhovovali normám.
V čom bola chyba alebo kde bolo to tajomstvo, ktoré tím odhalil ?
Podobný prípad sa už raz v minulosti stal. Bolo to v roku 1998. Tu naraz 7 výrobcov použilo rovnakú fintu – softvér na reguláciu emisií vypúšťaných do ovzdušia. Len pred pár týždňami EPA (Environmental Protection Agency) prišla na to, o čo sa v skutočnosti jedná. Za celým podvodom stojí softvér označený – defeat device.
Takto dokonale premyslený softvér vedel vyhodnotiť, kde sa auto nachádza a čo sa s ním momentálne deje. Poloha volantu, tlak vzduchu alebo výkon motora a rýchlosť, či státie na mieste tak dali informáciu ďalej do motora, ktorý sa prepol do špeciálneho režimu. Počas neho malo auto znížený výkon, aby vylučované limity dusičnanov boli v norme. Naopak, keď softvér vyhodnotil, že auto je v premávke, vozidlá mali namerané až 40-násobne väčšie hodnoty.
Z toho jasne vychádza, že systém bol presne na mieru navrhnutý a vyvinutý len na jeden jediný určitý moment – na kontrolu emisií.
Oficiálne výsledky, ktoré tím nameral boli známe už v máji 2013 a vedela o nich aj samotná EPA.
Počas roku 2014 začali automobilky Volkswagen a Audi v USA zvolávať majiteľov áut na kontroly z dôvodov reinštalácie softvéru, aby vylučované emisie boli „optimalizované a v prevádzke efektívne“.
V celom podvode je dokopy 15 typov motorov nielen od VW, ktoré priemerne vykazujú 7-násobne vyššie hodnoty. Normy pod názvom – emisná norma Euro 6, tak dostali riadne na frak.
Ako celý škandál dopadne je vo hviezdach, ale určite si automobilka vybrala asi najhoršiu krajinu, v ktorej mohla praktizovať svoj podvod tohoto typu. Amerika je totiž vychýrená jej súdnictvom a jej nezvyčajnými žalobami. Na internete sú už výzvy od právnikov ponúkajúcich svoje služby. Je pravdepodobné, že sa žaloby začnú len tak hrnúť jedna za druhou. Sumy za odškodnenie môžu byť v tejto krajine hotovým pokladom. Dokáže to nemecká automobilka ustáť a pokračovať ďalej s pokryveným renomé?
Archív – Volkswagen uvádza svoj model Passat v roku 2014:
https://www.youtube.com/watch?v=62EgxfjlAys