BRATISLAVA 3. apríla (WEBNOVINY) – Prvá generácia Nissanu Micra bola uvedená na trh už v roku 1982 a verte či nie, v súčasnosti sa predáva jeho iba štvrtá generácia. Prvé dve generácie sa v nezmenenej podobe vyrábali každá úctyhodných 10 rokov. Aj celosvetový predaj prevyšujúci šesť miliónov kusov svedčí o tom, že sa opäť pozeráme na veľmi dobre etablovaného, ak nie priam vzorového reprezentanta triedy. Ako aj jeho názov napovedá, je reprezentatom kategórie malých áut určených predovšetkým do mestskej premávky. My sme mali možnosť si vyskúšať jeho predposlednú generáciu vo výbave Sport s 1,2 – litrovým benzínovým štvorvalcom.
Interiér
Hneď na úvod musím vyzdvihnúť jeho zďaleka najväčšiu prednosť a to je priestor. Verím, že väčšina z vás sa s týmto autom už na cestách stretla a určite uznáte, že zvonka je Micra naozaj mikroskopická. O to väčšie prekvapenie vás čaká vo vnútri. Ani človek nadpriemerného vzrastu nemá problém nájsť si za volantom dostatok miesta na pohodlné šoférovanie. Nastaviteľný volant poskytuje dostatok priestoru pre nohy a napriek vyššiemu posedu ostáva ešte veľkorysý priestor nad hlavou. Dokonca taký veľkorysý, že si pokojne môžete za volantom nasadiť klobúk. Poteší aj množstvo odkladacích priestorov.
Priestorom pre posádku sa nešetrilo ani na zadných sedadlách, kde sa dokážu usadiť dvaja, núdzovo traja dospelí. Za šoférom nižšieho vzrastu má vzadu priemerný človek cestovanie dokonca pohodlné. To pri mestskom aute rozhodne nie je pravidlom. Kapacita batožinového priestoru je síce iba 251 litrov, ale tu ponúkajú japonskí inžinieri šikovný „zlepšovák“. Zadné sedadlá sa dajú posunúť dopredu, čo batožinový priestor výrazne zväčší. Po úplnom sklopení zadných sedadiel má batožinový priestor objem 584 litrov.
Vypracovanie interiéru, ako aj použité materiály, presne zodpovedajú pôvodnej nákupnej cene. Plasty sú tvrdé a ani látkou potiahnuté výplne dverí nepôsobia veľmi luxusne. Ergonómia je na vysokej úrovni a ovládanie všetkých zariadení je na dosah ruky, no keďže je Micra naozaj mikroskopická, na dosah ruky je aj kľučka spolujazdcových dverí. Iba páčky pod volantom vyvolávajú na prvý pohľad mierne zmätočný dojem. Dá sa na ne ale rýchlo zvyknúť.
Nami testované auto bolo vybavené digitálnou klimatizáciou, elektrickým sťahovaním predných okien a automatickým svietením, čo ale boli jediné nadštandardné prvky výbavy. Trochu mi chýbal palubný počítač, predné hmlové svetlá alebo napríklad tempomat. Celkovo je však interiér príjemné miesto a dizajnovo pekne korešponduje s exteriérom.
Motor
Nami testovaná Micra mala benzínový štvorvalec s objemom 1,2 litra , šestnásťventilovú techniku a výkon 80 koní. Pri hmotnosti iba zľahka presahujúcej jednu tonu sa je na čo tešiť. Auto je s touto motorizáciou veľmi svižné a dalo by sa povedať, že pocit z jazdy je až športový. Tomuto pocitu totiž významne napomáha aj prevodovka s kratšími prevodovými stupňami. Motor so zrýchľovaním tonu vážiacej karosérie nemá najmenšie problémy a na 90 km/h sa dostanete za 13 sekúnd.
Nissan sa rozhodol nastaviť motor na výkon od nízkych otáčok, čo nebýva pri šestnásťventilových motoroch bežné, ale je to veľmi praktické v hustej premávke. Motor reaguje na vašu pravú nohu okamžite a nezávisle na tom, v akých otáčkach sa práve nachádza. Jeho veľkou slabinou je však hluk. Už pri 3000 otáčkach motor výrazne počuť v interiéri a od 4000 otáčok sa do interiéru citeľne prenášajú aj jeho vibrácie. Väčšinu vodičov toto môže odrádzať od vytáčania motora do vysokých otáčok. Ak sa hluku nezľaknete, motor sa vám odmení súvislým ťahom až po 6500 otáčok.
Keďže naše auto nebolo vybavené palubným počítačom, spotrebu počas testu sme nemali ako odmerať. Výrobca udával kombinovanú spotrebu 5,9 l/100km a spotrebu v meste 7,4 l/100km.
Jazda
Priznám sa, že som mal voči Micre predsudky. Čakal som nudné malé auto, ktoré si odpracuje jazdu do supermarketu, verne počká na parkovisku a zavezie ma späť domov. Už prvých pár kilometrov po bratislavských cestách mi však pripravilo veľké prekvapenie. Podvozok má síce trochu tvrdšiu charakteristiku pruženia, ale celkovo je veľmi dobre odladený. Auto aj napriek úzkym pneumatikám drží v zákrutách prekvapivo dobre a dáva vodičovi istotu pri manévrovaní v hustej premávke. Napriek použitiu elektrického posilňovača riadenia je do istej miery zachovaná odozva kolies do volantu. Riadenie samotné je veľmi presné a citlivé.
Brzdy nemajú príliš prudký nástup, no po riadnom zošliapnutí brzdového pedálu majú viac ako uspokojivý účinok. Kombinácia týchto vlastností tvorí nielen vynikajúco ovládateľné malé auto, ale aj niečo navyše. Tým niečím je charakter. Micra je pocitovo veľmi hravá a zábavná a je s ňou radosť jazdiť. Vyhýbanie sa výmoľom, preraďovanie sa medzi pruhmi, či prudké brzdenie pred nečakaným spomaľovačom nie je len denná rutina, ale v podstate aj celkom dobrá zábava.
S jazdou mimo mesta je to však o poznanie horšie. Hlavnou nevýhodou je už spomínaný hluk. A to nie len od samotného motora, ale aj od pneumatík a vzduchu, ktorý auto obteká. Hluk pri 90 – kilometrovej rýchlosti je nepríjemný, no pri diaľničnej 130-tke sa blíži až k neznesiteľnej hranici. Ani krátky rázvor kolies a citlivé riadenie pohodliu pri vyšších rýchlostiach nepomáhajú. Treba ale uznať, že Micra bola predsa len vyvinutá na prevádzku v meste, ktorú zvláda bravúrne.
Spoľahlivosť
Keďže všeobecná mienka o spoľahlivosti japonských automobilov je veľmi vysoká, spýtali sme sa v autorizovanom servise Nissan, ako si v spoľahlivosti vedie malá Micra. Podľa predpokladov si vedie veľmi dobre. Jediná častá závada sa týka starších modelov vyrobených pred rokom 2006. Pri autách s vyšším počtom kilometrov sa vyskytuje problém s natiahnutím rozvodovej reťaze. To má za následok nepresnosť časovania ventilov, ktorú riadiaca jednotka začne signalizovať žltou kontrolkou motora na prístrojovej doske. V tom prípade je potrebné rozvodovú reťaz vymeniť. Pozreli sme sa aj na výsledky prieskumu renomovaného nemeckého inštitútu Dekra, ktorý dobrú spoľahlivosť potvrdil. Doplnil občasné problémy s elektroinštaláciou svetiel a predčasným opotrebením spojovacích tyčí riadenia.
Resumé
Nissan Micra tretej generácie je charizmatické malé autíčko, ktoré vykonáva svoje poslanie mestského vozidla na jednotku s hviezdičkou. Mimo mesta si ho veľmi neužijete, ale v meste je to praktický a príjemný spoločník. A má k tomu aj niečo navyše. Ak ho plánujete kúpiť svojej žene, určite sa pristihnete s akou radosťou jej ho budete každú sobotu brať na ranný nákup, vyhovárajúc sa na vysokú spotrebu rodinného kombi. Micra vám totiž poskytne tú nefalšovanú mestskú zábavu a verím, že vysadať pred obchodom budete vždy s úsmevom na tvári.
Auto nám na test zapožičalo autocentrum AAA AUTO
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1240 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 59 / 5200 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 110 / 3600 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 167 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 13,5 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 7,4 / 5,1 / 5,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 251 / 584 |
Objem nádrže (l): | 46 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1021 |
Rozmer pneumatík: | 165/70 R14 |
Dĺžka (mm): | 3719 |
Šírka (mm): | 1660 |
Výška (mm): | 1540 |
Rázvor (mm): | 2432 |