BRATISLAVA 25. januára (WEBNOVINY) – Počnúc novým rokom začala britská automobilka Jaguar ponúkať vo svojich modeloch XF a XJ okrem pohonu zadných kolies aj pohon AWD, teda všetkých štyroch kolies. V ponuke je ale bohužiaľ iba s trojlitrovým benzínovým šesťvalcom, ktorý vďaka kompresoru produkuje 250 kW (340 k). Motor spolupracuje štandardne s osemstupňovou automatickou prevodovkou.
Inteligentný systém pohonu Jaguar AWD nepretržite sleduje priľnavosť kolies a pokyny vodiča, aby dokázal včas zareagovať a zabrániť prípadnému prešmykovaniu kolies, čím zaručuje maximálnu trakciu za každých podmienok. Pri rýchlejšej jazde na normálne priľnavom povrchu systém AWD prenáša silu motora najmä na zadné kolesá, čo zaručuje maximálnu účinnosť pohonnej sústavy a dynamické jazdné vlastnosti typické pre vozidlá značky Jaguar.
Vďaka preventívnemu riadeniu rozdeľovania krútiaceho momentu môže systém aktívne predvídať prešmykovanie kolies a predchádzať mu. Vodič vďaka tomu získava väčšiu sebaistotu, keďže vozidlo je stabilnejšie aj na šmykľavom povrchu. Krútiaci moment sa môže rozdeliť medzi predné a zadné kolesá až v pomere 50 : 50.
Skúška ohňom (resp. ľadom)
Mesto Dawson City v kanadskom teritóriu zlatokopov, v Yukone, je nepochybne jedno z najchladnejších miest na svete. Napríklad 19. decembra tam teplota klesla na neuveriteľných -49 °C. Ak by ste pri takejto teplote vyhodili do vzduchu pohár horúcej vody, zamrzla by skôr, než by stihla dopadnúť na zem.
No a práve sem vyslal Jaguar dve svoje vozidlá s pohonom AWD. Cieľom tejto azda najveľkolepejšej automobilovej výpravy v podmienkach najtuhšej severoamerickej zimy bolo prejsť z Whitehorse, hlavného mesta teritória Yukon, (2 900 kilometrov severne od Vancouveru) na miesto večného západu slnka v týždni s najkratšími dňami v roku.
Adrian Hallmark, globálny riaditeľ značky Jaguar, povedal: „Vozidlá priam excelovali v podmienkach ďaleko za predpokladanými limitmi, s ktorými sa môžu stretnúť ich majitelia, či už v Severnej Amerike alebo v studenom Rusku. Počas celej cesty sme mali bežne pod kolesami hlboký sneh, ľad, štrk a vyjazdené koľaje v zamrznutom blate. S takýmito schopnosťami budú naše sedany XF a XJ skvelé aj v podmienkach severoamerickej zimy.“
O tejto 3 219 km dlhej expedícii vznikol aj krátky dokument, ktorý si môžete pozrieť tu:
Film dokumentuje celú expedíciu za polárny kruh, ktorá sa začína vo Whitehorse, hlavnom meste teritória Yukon a dôležitom bode diaľnice Alaska Highway. Odtiaľ vozidlá zamierili na sever pozdĺž rieky Yukon až do mesta Dawson, dejiska zlatej horúčky v 90. rokoch 19. storočia. V meste Dawson sa zároveň začína diaľnica Dempster Highway, po ktorej jazdia kamióny po ľadových cestách za polárnym kruhom až do mesta Inuvik v Severozápadných teritóriách.