BRATISLAVA 17. septembra (WEBNOVINY) – O tretej generácii modelu Santa Fe sme písali už viackrát. Svetovú výstavnú premiéru mala v apríli na autosalóne v New Yorku a všetko podstatné sa o nej dočítate v tomto článku. V auguste sa nová generácia tohto modelu začala predávať už aj na Slovensku. Vtedy sme sa dozvedeli nie len ceny, ale aj to, že slovenský importér k nám bude dovážať iba verzie so vznetovými motormi.
Predtým, ako budeme môcť auto podrobiť týždňovému redakčnému testu, sme dostali možnosť nakrátko si ho vyskúšať. V Düsseldorfe na nás čakala kompletná flotila nových Hyundaiov Santa Fe. Rôzne výbavy, rôzne farby, päťmiestna aj sedemmiestna verzia. Bohužiaľ, všetky autá mali pod kapotou 2,2-litrový turbodiesel. Nevadí, aspoň sme mohli priamo porovnať manuálnu aj automatickú prevodovku.
Keďže o novom Hyundaii Santa Fe už bolo všetko napísané, zameriam sa iba na osobné dojmy a jazdné vlastnosti. Už len keď si vedľa seba postavíte staré a nové Santa Fe, je vidieť, akou evolúciou tento model prešiel minimálne v oblasti dizajnu. Podobné je to aj vo vnútri.
Ergonomický pokrok
Čo sa týka interiéru, neviem, či je to použitými materiálmi, alebo lepidlom, ale vôňa nového interiéru Hyundaia Santa Fe mi pripomínala BMW X3. Nech už je to akokoľvek, interiér nového Santa Fe síce pôsobí možno trochu chaoticky, no použité materiály sú rozhodne kvalitnejšie. Oceňujem aj zmysel pre detail a snahu priblížiť sa prémiovým konkurentom.
Najciteľnejšie zlepšenie je ale podľa mňa možné zaznamenať v oblasti ergonómie. Mal som to šťastie a cestou na letisko som šoféroval predošlú generáciu modelu Santa Fe. V podstate som takmer priamo presadol zo starého do nového. Hneď prvá vec, ktorú som si všimol, je širšia škála nastavenia volantu. Starý model mal iba výškovo nastaviteľný volant, pričom aj to výškové nastavovanie malo veľmi zvláštnu kinematiku. Poloha za volantom nového Santa Fe je celkovo oveľa lepšia. Na madlo dverí si vodič môže za jazdy oprieť lakeť, ako sa to dá u väčšiny nových áut. V predošlom modeli sa mi to nepodarilo.
Nový Hyundai Santa Fe sa cíti na ceste oveľa istejšie. Nedajte sa zmiesť rovnakou hodnotou rázvoru osí kolies. Nové Santa Fe využíva úplne novú podvozkovú platformu. Naladenie podvozku je o čosi tvrdšie. Auto sa síce v zákrutách nakláňa oveľa menej, no nie som si istý, či je také komfortné, ako bol predchodca. To ale neznamená, že nový Hyundai Santa Fe už nie je komfortné auto. Povedal by som, že má iba viac športovejšie gény.
Radšej manuál
Dynamika 2,2-litrového turbodiesela je na toto auto úplne postačujúca ako s manuálnou, tak aj v kombinácii s automatickou prevodovkou. Obidve prevodovky majú šesť stupňov, no určite by som si vybral tú manuálnu. Hydrodynamický menič krútiaceho momentu automatickej prevodovky má v prípade nového Santa Fe stále relatívne veľký preklz, čo dvakrát neprospieva ekonomike prevádzky.
S obidvomi autami som mal možnosť prejsť asi 50 km. Jazdilo sa v meste, ale najmä mimo neho. Po tomto krátkom teste spotreby ukazoval palubný počítač auta s automatickou prevodovkou priemernú spotrebu okolo ôsmich litrov. Autu s manuálnou prevodovkou stačilo 6,5 litra nafty na 100 km.