ŠANGHAJ 17. apríla (WEBNOVINY) – Víťazom Veľkej ceny Číny v Šanghaji, tretích pretekov seriálu majstrovstiev sveta formuly 1 v roku 2011, sa stal Lewis Hamilton na monoposte McLaren.
Dvadsaťšesťročný Brit sa stal prvým pilotom, ktorý dokázal zopakovať víťazstvo v najľudnatejšej krajine sveta, kde triumfoval aj v roku 2008. Celkovo to bol jeho 15. triumf vo F1. Víťaz predchádzajúcich dvoch veľkých cien a obhajca titulu Sebastian Vettel na Red Bulle skončil na druhej priečke a udržal si vedenie v priebežnom poradí MS. Tretí skončil jeho tímový kolega Austrálčan Mark Webber, ktorý štartoval až z 18. pozície.
„Musel som si dávať počas celých pretekov pozor na pneumatiky. Bol som však spokojný s rýchlosťou, kvalifikáciou aj štartom. Vďaka mechanikom, ktorí dokázali vyriešiť problémy s mojím autom tesne pred štartom,“ zhodnotil nedeľňajšie preteky víťazný Lewis Hamilton. Druhý muž v cieli Sebastian Vettel skonštatoval:
„Štart nebol dobrý. Prišiel som o dve miesta. Bolo si treba dávať pozor na pneumatiky. Prekvapilo ma, že Jenson išiel do našich boxov. Ktovie, čo sa všetko u nás ostatným páči. V záverečnom stinte som sa snažil udržať gumy až do konca, takže som prehral súboj s Lewisom. Menší problém, ako nefunkčná komunikácia s boxami, bola absencia KERS-u. Taktika dvoch zastávok nebola najlepšia.“
Webber: Perfektnú prácu odviedli mechanici
„Prvý stint bol veľmi zradný, lebo som jazdil na iných pneumatikách ako konkurencia. Ja som mal už použité. To bolo najviac kritické. Vtedy som si na 15. mieste hovoril, že už z toho nič nebude. Trpezlivo som šiel ďalej a napokon to dopadlo dobre. Perfektnú prácu odviedli naši mechanici,“ netajil spokojnosť tretí v poradí Mark Webber.
V Šanghaji videli diváci veľmi prekvapujúci štart. Oba McLareny sa prehnali okolo Sebastiana Vettela, ktorý v Šanghaji vyhral všetky tréningy aj kvalifikáciu.
Nemožnosť použiť KERS ho však stála lepší štart. Štvrtý odišiel zo štartového roštu Nico Rosberg, pred svojho tímového kolegu Alonsa na Ferrari sa dostal na piate miesto Massa.
Výborný úvod mal Michael Schumacher, ktorý sa prepracoval v 1. kole zo 14. na 9.
V 10. kole ako prvý zamieril do boxov na výmenu pneumatík Jaime Alguersuari, no mechanici neodviedli dobrú prácu, keď jeho monopost Toro Rosso po niekoľkých sto metroch prišiel o zle upevnené pravé zadné koleso. V 15. kole najprv Vettel predstihol vďaka systému DRS na protiľahlej rovinke Hamiltona a vzápätí spolu s Buttonom zamieril do boxov. Brit však stratil pri nájazde do boxov, keď cestu k svojim mechanikom absolvoval cez boxy Red Bullu a Vettel prezul rýchlejšie a vyšiel od mechanikov skôr ako Button.
Hamilton mal v tomto kole obrovské problémy s opotrebovanými pneumatikami, najprv ho predstihol ho Massa a pred útokom Alonsa ho zachránilo prezúvanie v 16. kole. Zo skorej výmeny pneumatík profitoval Mercedes. Schumacher bol v boxoch po 12. kole, Rosberg o kolo neskôr.
Vďaka tomu sa Rosberg posunul na čelo pretekov a Schumacher už na 6. pozíciu pred Alonsa. Po prvých výmenách gúm sa ustálilo poradie Rosberg, Vettel, Button, Massa, Hamilton, Schumacher a Alonso, pričom Španiel permanentne útočil na nemeckého veterána. Mark Webber sa z 18. miesta na štarte prepracoval na 11. priečku.
https://www.youtube.com/watch?v=RP51QCfnBQg
Zastávky v boxoch
Druhé zastávky v boxoch začal v 24. kole Button, o kolo neskôr prezúval vedúci Rosberg aj Hamilton a v 26. kole sa konečne dostal Alonso pred Schumachera. V 31. kole menil pneumatiky Vettel, no na trať sa vrátil až za Rosberga, Buttona a Hamiltona s odstupom viac ako 10 sekúnd za McLarenmi. Jeho tímový kolega Webber sa prepracoval už na 7. priečku, Alonso bol deviaty. Oba McLareny predviedli v 36. kole pekný súboj o druhú priečku, z ktorého vyšiel úspešnejšie mladší z dvojice britských jazdcov Hamilton.Button zahájil v 38. kole tretiu a poslednú sériu výmen pneumatík, v ktorej väčšina jazdcov obula tvrdé zmesy. Jeho kolega Hamilton tak urobil o kolo neskôr.
V 39. kole sa na druhý pokus prebojoval Webber na 6. miesto pred Schumachera.
V 40. kole absolvoval poslednú zastávku Rosberg a stihol sa vrátiť tesne pred Hamiltona. Ten okamžite začal útočiť na Nemca, ktorému z boxov oznámili nepríjemnú správu o kritickom stave paliva. V 42. kole sa po predbiehaní pomalších jazdcov dostal Hamilton pred Rosberga.
Pred oboma jazdcami však boli ešte dva monoposty, ktoré zvolili stratégiu len na dve zastávky. Hamilton sa prebil pred Massu na začiatku 44. kola a začal stíhačku na Vettela. V 46. kole sa cez Rosberga dostal aj Button a aj on sa začal tlačiť na tretieho Massu, pred ktorého sa dostal v 50. kole.
O kolo neskôr sa začala divácka lahôdka v podobe súboja Vettela a Hamiltona o víťazstvo. V tom istom kole sa dostali cez Massu aj Rosberg s Webberom. V 52. kole prišiel rozhodujúci okamih pretekov, keď sa Hamilton dostal pred Vettela. Dve kolá pred koncom sa dostal na 4. priečku cez Rosberga Webber, ktorý v poslednom kole predstihol aj Jensona Buttona a korunoval tak svoj výkon po štarte z 18. miesta oslavou na stupňoch víťazov.
Poradie – nedeľa:
Veľká cena Číny (56 kôl, 305,066 km): 1. Lewis Hamilton (V. Brit.), 2. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull, 3. Mark Webber (Aus.) Red Bull, 4. Jenson Button (V. Brit.) McLaren, 5. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes, 6. Felipe Massa (Braz.) Ferrari, 7. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari, 8. Michael Schumacher (Nem.) Mercedes, 9. Vitalij Petrov (Rus.) Renault, 10. Kamui Kobajaši (Jap.) Sauber, 11. Paul Di Resta (V. Brit.) Force India, 12. Nick Heidfeld (Nem.) Renault, 13. Rubens Barrichello (Braz.) Williams, 14. Sébastien Buemi (Švaj.) Toro Rosso, 15. Adrian Sutil (Nem.) Force India, 16. Heikki Kovalainen (Fín.) Lotus, 17. Sergio Pérez (Mex.) Sauber, 18. Pastor Maldonado (Ven.) Williams, 19. Jarno Trulli (Tal.) Lotus, 20. Jérome d’Ambrosio (Belg.) Virgin, 21. Timo Glock (Nem.) Virgin, 22. Vitantonio Liuzzi (Tal.) Hispania, 23. Narain Karthikeyan (India) Hispania.
Nedokončili: Jaime Alguersuari (Šp.) Toro Rosso
Poradie MS (po 3 z 20 pretekov): 1. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 68 bodov, 2. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 47, 3. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 38, 4. Mark Webber (Aus.) Red Bull 37, 5. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 26, 6. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 24, 7. Vitalij Petrov (Rus.) Renault 17, 8. Nick Heidfeld (Nem.) Renault 15, 9. Nico Rosberg (Mercedes) 10, 10. Kamui Kobajaši (Jap.) Sauber 7, 10. Michael Schumacher (Nem.) Mercedes 6, 11. Sébastien Buemi (Švaj.) Toro Rosso 4, 11. Adrian Sutil (Nem.) Force India a Paul Di Resta (V. Brit.) Force India po 2.
Pohár konštruktérov: 1. Red Bull Racing 105, 2. McLaren 85, 3. Ferrari 50, 4. Renault 32, 5. Mercedes 16, 6. Sauber 7, 7. Toro Rosso a Force India po 4.