BRATISLAVA 3. decembra (WEBNOVINY) – Nezávislá organizácia Euro NCAP, ktorá testuje bezpečnosť áut predávaných v Európe, rozbila ďalších pätnásť áut, aby sme vedeli, do ktorého sa netreba báť sadnúť. Na bezpečnosti si väčšina výrobcov naozaj dá záležať, a tak nové modely čoraz častejšie z testov odchádzajú s päťhviezdičkovými hodnoteniami.
Výnimkou nebolo ani nasledovných 14 áut: Fiat 500L, faceliftované modely od Fordu – Fiesta a Kuga, nový Hyundai Santa Fe, nová generácia Mercedesu triedy A, nové Mitsubishi Outlander, Opel Mokka, nový Range Rover, dva nové Seaty – Leon aj Toledo, čiže päť hviezdičiek sa pochopiteľne ušlo aj sesterskej Škode Rapid. Trojicu najnovších päťhviezdičkových prírastkov uzatvára Subaru Forester, hybridné Volvo V60 a Volkswagen Golf siedmej generácie.
Daciu Lodgy však skúšobní komisári Euro NCAP nachytali so „stiahnutými nohavicami“. Keď sme Lodgy mali v redakcii, bol som z neho celkom nadšený (test si môžete prečítať tu). Keby som však vedel, ako „bezpečné“ je to auto, možno by som v tom týždni radšej jazdil na niečom inom.
Pri čelnom náraze sa totiž Dacii Lodgy zdeformoval nie len A-stĺpik, ale ohla sa aj strecha pred B-stĺpikom. Pri náraze sa dokonca poškodila podlaha a stredový tunel prenikol do priestoru nôh vodiča. Za ochranu chodcov získala Dacia Lodgy iba 44 bodov, pričom žiadne z ostatných štrnástich áut testovaných v poslednej várke nemalo menej ako 60 bodov. A to tam bol aj veľký Range Rover.
Za ochranu detí získala Dacia Lodgy 77 bodov, čo nie je žiadna výnimočná hodnota, pričom je Lodgy auto zamerané na početnejšie rodiny. Skrátka, v čase, keď takmer všetky autá nie len že odchádzajú z päťhviezdičkovým hodnotením, ale zbierajú takmer maximálne počty bodov, dalo by sa povedať, že Dacia Lodgy je podpriemerná vo všetkých bezpečnostných kritériách hodnotených organizáciou Euro NCAP.
Riaditeľ Euro NCAP, Dr. Michiel van Ratingen, uvádza ako pekný príklad Volvo V60 Plug-In Hybrid, ktoré je takmer o 350 kg ťažšie, ako bežná verzia tohto auta, no napriek tejto značnej nadbytočnej záťaži obstálo v nárazových testoch veľmi podobne ako štandardné Volvo V60, čiže veľmi dobre. Skvelým príkladom je aj automobilka Land Rover, ktorá prisľúbila, že aj keď nový Range Rover získal plný počet hviezdičiek, vymenia opierky hlavy, pretože sa im nezdá, že ich funkčnosť je hodná takéhoto auta.
Nový Golf zas obstál podobne ako jeho predchodca, ale stanovil nové štandardy v doplnkových asistenčných systémoch v tejto triede. Môže byť totiž vybavený systémom automatického brzdenia, ktorý dokáže zabrániť nehode, alebo znížiť následky nárazu. Ďalej je v ponuke elektronický „strážca“ jazdného pruhu, či bezpečnostný systém, ktorý keď zistí blížiacu sa kolíziu, cestujúcim pritiahne bezpečnostné pásy a zavrie všetky okná.
Podobnými systémami je vybavený napríklad aj Mercedes triedy A. So zaujímavou bezpečnostnou novinkou však prišiel aj Ford v modeli Fiesta. Tá vďaka systému MyKey umožní rodičom, aby deťom napríklad obmedzili maximálnu rýchlosť. Áno, Dacia je automobilka, ktorá vyrába lacné autá, čiže takéto vymoženosti od nej ani nikto nečaká. Na bezpečnosti by sa ale šetriť nemalo, a tak je teda smutné, že v Dacii to zjavne robia.