BRATISLAVA 14. septembra (WEBNOVINY) – Tlak Európskej únie na znižovanie emisií nových automobilov je obrovský a neustále rastie. Núti výrobcov automobilov k „downsizingu“ a k ďalším technickým riešeniam, ktoré znižujú nie len „imidž“ nových áut, ale aj ich spoľahlivosť. Automobilová doprava sa pritom podieľa na znečisťovaní ovzdušia iba zanedbateľným percentom, no automobilky a najmä majitelia áut sú pre vládne inštitúcie skvelým zdrojom peňazí, o čom sa budeme môcť od októbra presvedčiť už aj na vlastnej koži.
Poďme ale k veci. Už dlhšiu dobu sa pošuškávalo o tom, že BMW predstaví trojvalcový motor. Aby automobilka spĺňala emisné normy aj v prípade slabších motorov v menších autách, prichádza s úplne novým agregátom. Trojvalcový motor pritom v dlhej histórii tejto mníchovskej automobilky nikdy nefiguroval.
Bez prepĺňania to už dnes nejde, takže nový trojvalec bude prepĺňaný jedným, dvomi a vo vrcholnej verzii dokonca až tromi turbodúchadlami, pričom jedno bude elektrické. Motor bude z objemu 1,5-litra produkovať minimálne 90 kW (122 k) a maximálne 165 kW (224 k).
Aj nový trojvalec bude mať, podobne ako ostatné motory od BMW, hliníkový blok, priame vstrekovanie paliva do valcov a variabilné časovanie ventilov Valvetronic so systémom Double Vanos (riadi sacie aj výfukové ventily).
BMW chystá aj vznetovú verziu tohto trojvalca. Až 60 percent jeho dielov bude pritom zhodných s jeho benzínovým súrodencom, čo umožní výrobu oboch motorov na jednej výrobnej linke.
Nové trojvalcové motory plánuje BMW montovať do BMW radu 1 a do BMW radu 3. Bude ich však montovať aj priečne, pričom budú poháňať predné kolesá. Veľkým prekvapením je, že sa to nebude týkať iba modelov značky MINI, ale tento motor uložený priečne bude používať aj nový model do BMW s pohonom predných kolies.