Autodopravcovia budú dostávať faktúry za mýto

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Zľava: Predseda Západoslovenského výboru Česmadu I
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

BRATISLAVA 4. februára (WEBNOVINY) – Autodopravcovia platiaci mýto budú dostávať faktúry aj s presnými údajmi o prejazdených úsekoch. Budú si tak môcť skontrolovať, kde, kedy a za koľko zaplatili. Ako informoval premiér Robert Fico po dnešnom stretnutí so zástupcami autodopravcov, podľa ich doterajších skúseností funguje aj opatrenie, že neplatia za tie úseky, ktoré neprejdú celé.

Opätovný výber mýta na cestách 1. triedy, ktorý je dočasne pozastavený od 14. januára, by mal byť spustený v priebehu krátkeho času, keď bude overená funkčnosť týchto nových opatrení. Keďže fakturačné obdobie pripadá na 1. a 15. februára, možno očakávať, že vodiči budú platiť mýto na hlavných cestách v druhej polovici mesiaca. Podľa Fica mýto sa bude platiť na hlavných cestách hneď, ako to bude možné. Pripomenul, že na čerpacích staniciach už predávajú lacnejšiu naftu za približne 1 euro, čo je zhruba na úrovni Rakúska, ale menej ako v Maďarsku či v Českej republike. Podľa premiéra pre zahraničných dopravcov bude teraz výhodnejšie čerpať naftu na Slovensku. Na stretnutí sa zúčastnili minister dopravy Ľubomír Vážny ako aj zástupcovia Združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia, Asociácie nákladných dopravcov a Národnej diaľničnej spoločnosti a prevádzkovateľa mýtneho systému SkyToll.

Pre sťažnosti dopravcov s nepresnými faktúrami bolo na neurčito predĺžené obdobie, počas ktorého sa na cestách 1. triedy neplatí mýto. Výber mýta na hlavných cestách bol dočasne zastavený od 14. januára najprv do 31. januára pre potrebu skrátenia dlhších mýtnych úsekov. Od kontroly podrobných výpisov za mýto v praxi závisí, kedy bude obnovené platenie mýta na týchto cestách. Od februára počet spoplatnených úsekov na týchto cestách vzrástol z pôvodných 826 na tisíc v dĺžke do päť kilometrov. Dopravcovia neplatia mýto za úseky, ktoré neprejdú celé. Od apríla by sa mal počet mýtnych úsekov zvýšiť na 1 700 s priemernou dĺžkou 700 metrov.

„Od tohto okamihu dáme priestor autodopravcom na skontrolovanie faktúr, aby si porovnali fakturovanú cenu s tým, čo bude na výpisoch. Rovnako sa bude kontrolovať fungovanie systému z hľadiska neplatenia za úseky, ktoré neprešli v celom rozsahu,“ potvrdil Fico. Presný deň opätovného platenia mýta na hlavných cestách sa autodopravcovia dozvedia, aby sa mohli pripraviť.

„Nepripúšťam vydieranie,“ povedal Fico o možnosti odloženia výberu mýta do júna. To spolu so znížením rozsahu platenia na cestách 1. triedy z takmer 1 500 na 333 kilometrov žiadala počas nedávneho protestu Únia autodopravcov Slovenska. Fico vyhlásil, že vláda vyhovela všetkým požiadavkám autodopravcov. Nie je však podľa neho možné, aby po ich splnení niekto vymyslel ďalšiu požiadavku. Premiér chápe, že neregistrovaní dopravcovia nechcú platiť, dodal na adresu únie. „Ani ja nechcem platiť dane a musím ich platiť. Poškodzujú cesty, chodia s ťažkými nákladnými autami po našich cestách. Musia mať rovnaký podiel aj na platení za to, že tieto cesty sa opravujú, prípadne sa stavajú nové cesty,“ upozornil premiér.

Premiér pripomenul, že na čerpacích staniciach už predávajú lacnejšiu naftu za približne 1 euro, čo je zhruba na úrovni Rakúska, ale menej ako v Maďarsku, či v Českej republike. „Nie je žiadny dôvod, aby pokračovala tzv. tankovacia turistika, aby autodopravcovia tankovali za hranicami SR. Pre zahraničných autodopravcov bude výhodné tankovať na území SR, čo by mohlo do určitej miery minimalizovať straty, ktoré máme znížením spotrebnej dane na štátnom rozpočte,“ povedal Fico. Odhadovaný výpadok príjmov štátneho rozpočtu pre zníženie spotrebnej dane z nafty dosahuje okolo 100 mil. eur. V prípade zvýšenia predaja lacnejšej nafty táto strata nemusí byť až taká veľká.

Fico zopakoval, že spotrebnú daň znížili preto, lebo samotné zavedenie mýta mohlo mať vplyv na infláciu vo výške asi 0,1 %. Po znížení spotrebnej dane z nafty boli podľa neho fakticky vynulované negatívne dôsledky a mýto by už nemalo mať vplyv na rast inflácie. „Vláda urobila krok, ktorý je vo svetovej hospodárskej kríze nevídaný. pristúpila k zníženiu spotrebnej dane na naftu. Toto neurobili žiadne iné štáty,“ dodal premiér.

Ďalšie rokovanie o mýte s autodopravcami má byť 11. februára už na ministerstve dopravy.

Pre sťažnosti dopravcov s nepresnými faktúrami bolo na neurčito predĺžené obdobie, počas ktorého sa na cestách 1. triedy neplatí mýto. Výber mýta na hlavných cestách bol dočasne zastavený od 14. januára najprv do 31. januára kvôli potrebe skrátenia dlhších mýtnych úsekov. Od kontroly podrobných výpisov za mýto v praxi závisí, kedy bude obnovené platenie mýta na týchto cestách. Od februára počet spoplatnených úsekov na týchto cestách vzrástol z pôvodných 826 na 1 tisíc v dĺžke do 5 kilometrov. Dopravcovia neplatia mýto za úseky, ktoré neprejdú celé. Od apríla by sa mal počet mýtnych úsekov zvýšiť na 1 700 s priemernou dĺžkou 700 metrov.

Dopravcovia si chcú kontrolovať platenie mýta

Hlavnou požiadavkou dopravcov pri zabezpečení presných výpisov platenia mýta je označenie spoplatnených úsekov názvom, nielen číslom, aby mali jednoduchú možnosť kontroly vyúčtovaného mýta. „To je v plnom rozsahu odstránené, zmenené, v dokladoch je nielen číselný kód úseku, ale aj presný názov. Táto otázka je vyriešená jednoznačne,“ povedal prezident Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Peter Halabrín po štvrtkovom rokovaní s premiérom o fungovaní mýtneho systému. Potvrdil aj to, že za úseky, ktoré automobily neprejdú celé a zídu z nich, od začiatku februára už neplatia mýto.

Po zavedení zmien v mýtnom systéme je podľa Halabrína hlavné, aby autodopravcovia mali voči tomu dôveru a platili toľko, koľko majú. „Preto sme radi, že čas sa ešte posúva, aby každý z nás dopravcov bol presvedčený a dôveroval systému,“ povedal šéf Česmadu o predĺžení obdobia, počas ktorého sa mýto na cestách 1. triedy zatiaľ neplatí, kým sa neoverí funkčnosť nových zmien. Termín, keď sa obnoví výber mýta na hlavných cestách, by mal byť taký, aby väčšina dopravcov bola spokojná. Kedy by to malo byť, nepovedal. Malo by to byť vtedy, keď dopravcovia budú dôverovať, za čo a koľko platia.

Dvojtýždňové termíny fakturácie platenia mýta za prvý mesiac roka sú v polovici a koncom februára. „Niektorí dopravcovia už majú faktúry v rukách. Zostávajúce faktúry budú poslancom distribuované v priebehu dvoch dní,“ povedal Halabrín. Začiatkom budúceho týždňa by teda faktúry mali mať všetci dopravcovia.

SITA

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ľubomír VážnyRobert Fico
Firmy a inštitúcie ČESMAD Slovakia Združenie cestných dopravcovSkyToll, a.s.UNAS Únia autodopravcov Slovenska