PREŠOV 19. decembra (WEBNOVINY) – Aj deti s autizmom sa pripravujú na Vianoce. V týchto dňoch v rámci terapie v Súkromnej základnej škole s materskou školou pre žiakov s autizmom v Prešove pečú perníčky. Až 90 percent detí s touto diagnózou sú vizuálne typy. Znamená to, že jednoduchšie pochopia, čo majú robiť, keď to vidia znázornené na obrázku.
V opačnom prípade môžu byť neisté a odmietali by spolupracovať. Preto jednotlivé kroky výroby perníčkov, ako budú postupovať, majú rozpísané aj s obrázkami na stenách v cvičnej kuchynke.
Je tu vyobrazená príprava s plechom, práca s cestom a rúrou, kde deti vidia krok za krokom, ako budú perníčky vznikať. Na stole je obrázkový recept, z čoho sa pripravuje cesto. Je tu fotografia kilového balenia múky a údaj, koľko jej budú potrebovať, rovnako vyobrazená lyžica s medom, koreniny, vajíčka.
Celú schému majú deti aj v digitálnej forme v počítači a môžu si myškou posúvať jednotlivé obrázky, aby videli, čo za čím nasleduje. Nie je to ich prvá skúsenosť s kuchyňou. Deti si už vyskúšali mixér, učili sa pripravovať krémovú polievku, nátierku a piekli aj pizzu.
Aj keď diagnóza autistu nedovolí, aby všetky deti prešli celým procesom prípravy perníčkov, každé dieťa robí len to, čo ho baví. Bol tu chlapec, ktorý iba vaľkal cesto, dievčatko vykrajovalo z cesta kvietky, lebo tie sa mu najviac páčili, ďalší chlapec zdobil perníčky orechmi.
Ten dokázal aj vložiť plech do rozohriatej rúry aj ho z nej vybrať, bez toho, aby sa popálil. Sú však aj také deti, ktoré perníčky iba s pomocou opatrovateľky zavesili na vianočný stromček. Všetky však mali zo svojej činnosti radosť a svojsky ju vedeli aj prejaviť.
Riaditeľka tejto jedinej školy pre deti s autizmom v Prešovskom kraji Eva Turáková uviedla, že spolu s deťmi oslávili sviatok svätého Mikuláša a teraz sa tešia na Vianoce. „Aj naše deti sa vedia tešiť z darčekov. Teraz očakávame narodenie Ježiška. Celú atmosféru sa im snažíme vytvoriť aj v priestoroch našej školy a sprostredkovať ďalej,“ uviedla Turáková. Podľa jej slov tieto deti robia väčšinu činností prostredníctvom procesuálnych schém, pomôcok a nákresov.
Takouto formou sa na budúcu činnosť najprv pripravia. Rovnako postupovali aj pri pečení perníčkov. Pred Vianocami v dielni vyrábali aj jednoduché darčeky z papiera a navliekali korálky na drôtiky. S pomocou učiteliek to zvládli. Ak deti chceli, mohli nimi ozdobiť stromček, alebo si medovníčky či vlastnoručne vyrobené ozdoby zobrať domov.