PREŠOV 20. decembra 2018 (WBN/PR) – Rozsiahla retrospektívna výstava – prierez nekonformnou tvorbou osobitej slovenskej výtvarníčky medzinárodných kvalít
12. 2018 – 24. 2. 2019, Šarišská galéria v Prešove, Hlavná 51-53; vernisáž: 20. 12. 2018 o 16.00 hod., súčasťou vernisáže bude prezentácia najnovšej knihy Ľudovíta Petraška „Povesti, príbehy a povedačky z východu Slovenska“, ktorú ilustrovala Anna Hausová.
Obsiahla retrospektívna výstava v priestoroch Šarišskej galérie v Prešove predstavuje doterajšiu tvorbu akademickej maliarky Anny Hausovej formou retrospektívy, vo všetkých jej polohách a obdobiach, čím pôsobivo demonštruje individuálny príbeh umeleckého zrenia. Výtvarná tvorba Anny Hausovej z obdobia takmer štyridsiatich rokov je výnimočná rozsahom, formou a hĺbkou výpovedí, rôznorodosťou a osobitosťou umeleckého prejavu v rozličných technikách. Vystavené sú nielen staršie diela, ale i diela vytvorené špeciálne k príležitosti výstavy. Kolekcia, ktorú kurátorsky zostavil Jozef Ridilla, zahŕňa výber dvoj- a trojdimenzionálnych diel autorky. Časť monumentálnych skulptúr – výtvarných diel v architektúre, ktoré sa po vytvorení stali pevnou súčasťou interiérov verejných budov na Slovensku, je predstavená formou fotografií.
Akademická maliarka Anna Hausová (1956, Prešov) absolvovala v rokoch 1976 – 82 štúdium na VŠVU v Bratislave v odbore Textil (ateliér pod vedením doc. E. Lehotskej). Od roku 1982 tvorí a žije v Prešove, kde v rokoch 1992 – 2013 pedagogicky pôsobila na Katedre výtvarnej výchova a umenia na Prešovskej univerzite ako odborná asistentka pre predmety Kresba, Maľba a Textilný dizajn. Podľa slov kurátora výstavy Jozefa Ridillu jednoznačne patrí k najzaujímavejším východoslovenským výtvarníčkam posledných desaťročí. Jej tvorivá energia jej umožnila čoskoro nájsť v textilnej tvorbe ďalšie možnosti vyjadrenia a napokon i prekročiť jej rámec. V kresbe, maľbe, kombinovaných technikách, tkaných tapisériách či inštaláciách uplatňuje archetypálne orientovanú imagináciu. „Tvorba Anny Hausovej, ktorej východisko možno hľadať v ľudovom umení a tradičnom remesle, bola a je dynamická a štruktúrovaná, vždy otvorená rôznym podnetom výtvarným a myšlienkovým a preto spojitosť s akýmkoľvek tvorcom vždy zostane na úrovni individuálnej reflexie,“ konštatuje Jozef Ridilla.
Anna Hausová má na konte množstvo individuálnych a kolektívnych výstav doma i v zahraničí. Jej diela sa v súčasnosti nachádzajú v zbierkach múzeí a galérií výtvarného umenia na Slovensku a v zahraničí (Šarišská galéria Prešov, Východoslovenská galéria Košice, Šarišské múzeum Bardejov, Oravská galéria Dolný Kubín, Galéria Profil Cham, Nemecko, Múzeum čipky Bruggy, Belgicko a ďalšie), a takisto aj v súkromných zbierkach na Slovensku, v Čechách, Holandsku, Belgicku, Rakúsku a Nemecku. Anna Hausová je členkou Slovenskej výtvarnej únie a združenia Per Spectrum.
Nie je nutné byť veľkým znalcom výtvarného umenia, aby divák pri pohľade na panorámu myšlienkového sveta autorky zhmotnenú v obrazoch, kresbách, ilustráciách, plastikách či inštaláciách pochopil, že pre Annu Hausovú je prvoradá cesta, nie cieľ. Kým dielo iných umelcov je rozoznateľné podľa systematicky a dlhodobo používanej rovnakej techniky či farebnosti, tvorba Anny Hausovej vypovedá o neustálom hľadaní a nachádzaní osobitého stvárnenia a nových podôb umeleckej výpovede. Bravúrne použitie tradičných techník paličkovanej čipky v expresívnych plastických dielach, kresby a maľby ústiace do originálneho stvárnenia umeleckých artefaktov a experimentovanie s modernými materiálmi v trojdimenzionálnych objektoch predstavujú jedinečný rukopis autorky. Tvorba Anny Hausovej, založená na talente, húževnatosti a neustálom hľadaní nových, nekonformných spôsobov sprostredkovania myšlienok a pocitov, je svojská a výnimočná ako v slovenskom, tak i v medzinárodnom kontexte.
„Dielo Anny Hausovej je typickým príkladom umelca tvoriaceho „v závetrí“, ktorý kvalitou tvorby dokáže konkurovať etablovaným špičkám z umeleckého centra. Napríklad jej sochárske diela reflektujúce zánik sú analogické výtvarnej sugestivite i myšlienkovému bohatstvu filozofických zamyslení nad pominuteľnosťou v podaní Bratislavčana Laca Čarného. Centrum a periféria v umení neexistujú, existuje len stupeň talentu a kultivovanosti,“ hovorí Jozef Ridilla, kurátor výstavy a dodáva: „Najväčších umeleckých kvalít dosiahla Hausová vo voľnom, dlhodobom cykle „Prach si a v prach sa obrátiš“. V ňom dokáže aktuálnymi výrazovými prostriedkami komunikovať problematiku smrti bez toho, aby sa uchýlila k morbidite a lacným efektom, ktoré sa často objavujú v tvorbe autorov zaoberajúcich sa príbuznými motívmi.“
Sprievodný katalóg k výstave s odborným textom Jozefa Ridillu umožňuje reflexiu diela Anny Hausovej v širších súvislostiach umenia Slovenska. Výstava Anna Hausová – Retrospektíva v Šarišskej galérii v Prešove bola podporená z verejných zdrojov Fondom na podporu umenia.
www.annahausova.sk