Nový film z dielne režiséra Jana Hřebejka a scenáristu Petra Jarchovského dozrieval niekoľko rokov. Krehká dráma s podtitulom „Lásky sa nikdy nezbavíš“, pri ktorej tvorcovia nahliadli aj do intímnych denníkov Anny Geislerovej, v týchto dňoch mieri do slovenských kín.
Dráma o vine, ktorá poletuje medzi protagonistami, očierňuje a potom opäť očisťuje, dostala názov Nevinnosť. Režisér nominovaný na Oscara za film Musíme si pomáhat (2001), autor komédií Pelíšky, Pupendo či Medvídek, sa v nej už po druhý raz vrátil k temnej a vážnej téme. „Stretli nás príbehy, pri ktorých sme cítili, že ich chceme rozprávať vážne,“ uviedol Jan Hřebejk na margo zmeny v žánrovom smerovaní.
Dráma sa sústredí na príbeh váženého lekára, ktorý okúsi nečakane rýchlu cestu z vrcholu až na dno po tom, ako ho obvinia zo sexuálneho zneužívania maloletej pacientky. Zdanlivo jednoznačný prípad je však zasadený do komplikovaných rodinných vzťahov a na niekoľkých rovinách ukazuje, že aj keď pravda zväčša víťazí, zostáva po nej trpká príchuť. „Náš film rozpráva o láske, o jej najrôznejších tvárach. Tá motivuje jednanie všetkých našich postáv. Je tu láska rodičovská, láska dieťaťa k rodičom, láska manželská, priateľská, urazená, láska zrazená, láska nerovná, láska posadnutá, vymyslená, vyklamaná, láska zakázaná, láska mimo zákon a láska človeka k človeku. Film ukazuje, že láska nie je len príjemný, život skrášľujúci cit, ale že to môže byť sila, ktorá dokáže ľudí zničiť,“ uviedol Hřebejk.
Intímne verše Anny Geislerovej na plátne
Keďže film dozrieval niekoľko rokov, počas ktorých tvorcovia stihli spolu nakrútiť ďalšie dva filmy (U mě dobrý a Kawasakiho růže) a zvlášť sa venovali i snímkam Nestyda a Občanský průkaz, stal sa z neho akýsi živý organizmus. Pôvodne detektívna zápletka získala črty tragédie a niektoré vedľajšie postavy sa prebojovali na prvú líniu. Hlavne rola Lídy, švagrinej obvineného lekára, ktorú vo filme stvárnila herečka Aňa Geislerová, sa vyvíjala priamo na scéne. Tak sa do psychologickej drámy dostali i intímne verše držiteľky štyroch Českých levov.
„Honza vedel, že píšem básne a na dokreslenie postavy boli potrebné. Tak sme sa stretli a ja som sa musela poriadne opiť a aj napriek tomu som nebola schopná prečítať tie verše nahlas. Nepísala som ich preto, aby si ich niekto prečítal – písala som ich pre seba a pre moje denníky,“ vysvetlila po slávnostnej premiére v bratislavskej Eurovei Aňa Geislerová, pre ktorú bolo toto nakrúcanie jedno z najintímnejších. Básne, ktoré vznikli v období jej pubertálneho dospievania, filmu nakoniec venovala. „Vznikla tu potreba zahodiť hranice vlastnej intimity. Myslím, že by som dokázala ísť ešte ďalej, ale to by sme museli nakrúcať aspoň rok. Vyskúšala som si novú rovinu – keď sa človek ponorí do niečoho, za čo sa hanbí. A postava Lídy presne o tom je,“ dodala herečka.
Príbeh s tajomstvom
Dvojznačný názov filmu, ktorý hovorí o vine i nevine z kriminálneho hľadiska, zároveň však obsahuje aj detskú nevinnosť spojenú s panenstvom a čistotou duše, dokonale spojil hlavné motívy filmu. Aby dokázali film o vyšetrovaní nakrútiť dôveryhodne, tvorcovia do práce zapojili aj skutočných detektívov.
Tí filmárom radili, ako sa vyšetrujú neplnoleté osoby, ako vyzerajú miestnosti, kde prebieha výsluch aj ako sa postupuje pri previerke výpovedí. „Nechcel som do scenára písať blbosti odpozerané z detektívok,“ prezradil scenárista Petr Jarchovský, ktorý s Hřebejkom spolupracoval už po desiaty raz. Aby režisér docielil nejednoznačnosť vo vyznení postáv, občas požiadal hercov, aby zahrali tú istú scénu úplne naopak. „Myslím, že ak je film postavený na prekvapení a neistote, ako sa bude vyvíjať, tak treba postupovať presne po tej hrane, kde diváci pripustia, že to môže byť tak i tak,“ dodal Hřebejk.
V dráme, ktorá poukazuje na to, že máme zodpovednosť za každú sekundu nášho života, sa po boku Anny Geislerovej objaví i Ondřej Vetchý v úlohe obvineného doktora, Hynek Čermák v role detektíva a začínajúca herečka Anna Linhartová, ktorá si vo filme zahrala mladú pacientku. Nevinnosť začnú slovenské kiná premietať už 8. septembra.