BRATISLAVA 8. septembra (WEBNOVINY) – Minister školstva Dušan Čaplovič nerozumie mimovládnej organizácii Amnesty International, ktorá poukázala na segregáciu rómskych detí v slovenských školách.
„Ja nerozumiem tým Amnesty International, že tu chodia na Slovensko a nevšímajú si vo vlastných krajinách, aké majú konkrétne problémy,“ vyhlásil Čaplovič v diskusnej relácii STV O päť minút 12. „Naozaj je situácia taká, kde je päť, šesť Rómov v triede, tam je to v poriadku, ale ak sa to začne meniť a tá agresivita narastá a vplyv učiteľa nestačí, môže tam mať aj asistenta, tak to je normálna situácia,“ povedal.
Zodpovednosť rodičov
V súvislosti so segregáciou sa nedá podľa ministra hovoriť len o vzdelávaní. „Kľúčová je kvalita zriaďovateľa konkrétnej školy, kľúčový je pedagogický zbor, riaditeľ, riaditeľka, ale najkľúčovejšie zo všetkého je komplexné riešenie rómskeho problému, tu nie je možné hovoriť len o vzdelávaní,“ poznamenal šéf rezortu školstva.
Amnesty International podľa neho len vyberie konkrétny príklad, na základe ktorého potom univerzalizuje pre celé Slovensko.
Dieťa v Jasove napríklad podľa Čaploviča ide do školy, potom sa však zasa musí vrátiť do iného prostredia. Podľa ministra je dôležité, aby rodičia začali chápať zodpovednosť za svoje deti a aby sa „vyvodili vždy konkrétne a nekompromisné opatrenia na úrovni obce, policajných orgánov vo vzťahu k tým, ktorí neplnia zákonné podmienky povinnej návštevy základných škôl.“
Prístup k mentálne zaostalým deťom
Segregáciu na základe etnicity sme na Slovensku podľa exministra školstva a poslanca za KDH Martina Fronca nikdy nemali. „Čo sa týka segregácie, keby to bolo na základe toho, že toto je Rusín a ten nepôjde so slovenskými deťmi, alebo že toto je Róm, tak by to nebolo v poriadku. Ale ak je to na základe toho, že dieťa má špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby, tak to je veľký rozdiel,“ konštatoval Fronc.
Podľa Fronca tiež treba mať na pamäti záväzné uznesenie Rady Európy, podľa ktorého má rodič právo na výber školy pre svoje dieťa. „Rodičia môžu povedať, že nechcú, aby ich deti zaostávali, ak tam prídu deti, ktoré jednoducho nemajú základné sociálne návyky, ktoré treba učiť iné, je prirodzené, že rodičia sa dožadujú,“ myslí si Fronc.
Mentálne zaostalé deti podľa neho potrebujú inú starostlivosť a prístup. „Veľmi pozorne by som to riešil a nielen dával vyhlásenie o segregácii. Ja si myslím, že v tomto smere slovenská spoločnosť až tak nastavená nie je,“ ukončil v STV.