BRATISLAVA 4. júla (WEBNOVINY) – Ako povedal dnes na tlačovej besede Martin Dilong, aktivisti chcú vyvolať otvorenú diskusiu o tomto sviatku, aby sa k tomu mohla vyjadriť verejnosť. „List je zverejnený. Uvidíme, koľko ľudí sa pridá. Je to štart dialógu o tomto sviatku,“ povedal. List doručili aj prezidentovi SR Ivanovi Gašparovičovi, ktorého tiež chcú požiadať o pomoc. List rozpošlú cez sociálne siete po celom Slovensku. „Premiér nepovedal, ktoré zamestnávateľské zväzy na neho tlačia. Pod list sa podpíšu konkrétne osoby,“ uviedol Dilong. Aktivisti sa chcú v najbližších dňoch stretnúť s prezidentom, aby im pomohol, pretože on podpisuje medzinárodné zmluvy. Obrátiť sa chcú aj na poslancov NR SR, aby aj oni podporili túto občiansku iniciatívu.
Cieľom aktivistov je podľa Terézie Lenczovej informovať, vysvetľovať. „Neprotestujeme. Vyzývame k dialógu a ujasneniu si kompetencií,“ povedala s tým, že pre Slovákov je symbol matky pod krížom mimoriadne aktuálny. „Je výzvou pre každého z nás byť účastný na utrpeniach každého z nás. To sa na Slovensku žije. Ľudia napriek kríze prispievajú na charitu,“ zdôraznila. Podľa nej Mária stála pod krížom a neznenávidela tých, ktorí jej synovi ublížili. „Toto žijeme,“ povedala. Ak by došlo k zrušeniu sviatku ako voľného dňa, bolo by to podľa Lenczovej prejavom, že opúšťame hodnoty, ktoré tento sviatok symbolizuje.
Mária Guregová upozornila, že aj iné národy a štáty majú svojich patrónov. „Slovensko nie je ojedinelé, svätý Václav v Čechách, svätý Štefan v Maďarsku. Je prirodzené, že človek v ťažkých situáciách hľadá oporu a vzor,“ povedala. Mária bola podľa nej pre našich predkov po stáročia, ale aj pre súčasníkov, oporou. „V jej živote mnohí videli obraz svojho života a stotožňovali sa s ňou. Naša patrónka nerezignovala pri problémoch. Aj keď mnohým problémom nerozumela, nevzdávala sa, aj keď s bolesťou. Je oporou, nádejou a istotou, preto ju naši predkovia zvolili za patrónku. My chceme v ich tradíciách pokračovať,“ povedala.
Ondrej Binder novinárom povedal o osobnej skúsenosti, keď mu ochorel syn nevyliečiteľnou chorobou na srdce. Lekári mu nedávali ani rok života. „Prosili sme Sedembolestnú, aby syn vyzdravel. Dnes nemohol prísť, lebo hrá futbal za Banskú Štiavnicu. Je zdravý. Zastaňme sa Sedembolestnej a ona sa nás zastane všetkých, či sme veriaci, alebo neveriaci,“ povedal.
Konferencia biskupov Slovenska (KBS) víta iniciatívu občanov, ktorí žiadajú premiéra Roberta Fica, aby ponechal sviatok Sedembolestnej Panny Márie, patrónky Slovenska, ako deň pracovného pokoja. Ako povedal dnes pre agentúru SITA hovorca KBS Jozef Kováčik, aj táto iniciatíva ukazuje, že ide o citlivú záležitosť pre ľudí, touto problematikou žijú a sú ochotní sa k tomu vyjadriť. Podľa neho je vidno, že nie je to otázka predstaviteľov cirkvi. Kováčik zároveň dodal, že na právnej analýze, ktorá má posúdiť, či je možné tento sviatok ako deň pracovného pokoja zrušiť alebo presunúť na víkend bez otvorenia zmluvy medzi SR a Svätou Stolicou, stále pracujú. Poukázal tiež na to, že najbližšie dva roky sviatok Sedembolestnej pripadá na sobotu a nedeľu. „Teda nie je to tak horúca téma, ktorú treba šiť rýchlo. Najbližšie dva roky to neovplyvní ekonomiku,“ dodal.
Vláda plánuje zrušiť dva štátne sviatky – dni pracovného pokoja, čo by malo Slovensku pomôcť k ekonomickému rastu. Premiér Robert Fico avizoval zrušenie Dňa Ústavy SR a presunutie sviatku Sedembolestnej Panny Márie na nedeľu. Tento sviatok však chráni Vatikánska zmluva a preto jeho zrušenie, alebo presunutie, je problematické. Možnosti skúmajú právnici.
Katolícka cirkev na Slovensku si 15. septembra pripomína sviatok Sedembolestnej Panny Márie, patrónky Slovenska. Národnou svätyňou Sedembolestnej Panny Márie na Slovensku sa stal chrám v Šaštíne. Sviatok Sedembolestnej je na Slovensku dňom pracovného pokoja. Prvá zmienka o sviatku pochádza z roku 1412, keď sa spomenula na cirkevnom sneme v Kolíne nad Rýnom. Pre celú Cirkev ho ustanovil až pápež Benedikt XIII. v roku 1727 a zároveň povolil, aby sa Panna Mária Sedembolestná uctievala ako patrónka Slovenska. Slováci k nej oddávna prechovávali osobitnú úctu a dôveru v trápeniach. Omšové texty zo sviatku Sedembolestnej vyjadrujú vieru, že „ani teraz neprestáva orodovať za nás a s materinskou láskou sa stará o bratov a sestry svojho Syna“.
Sedmička je v biblickej reči symbolickým číslom a znamená plnosť. Mariánski ctitelia vymenúvajú aspoň sedem najznámejších bolestí Božej Matky. Prvou je proroctvo Simeona, ktorý jej na 40. deň po narodení Ježiša predpovedal ťažkú budúcnosť Božieho Syna a aj to, že „jej vlastnú dušu prenikne meč“. Po druhý raz Mária trpela, keď musela s dieťaťom utekať do Egypta pred Herodesom, ktorý dal v strachu pred novým kráľom vyvraždiť v Betleheme a v okolí všetkých menej ako dvojročných chlapcov. Treťou bolesťou bola pre Máriu strata 12-ročného Ježiša v jeruzalemskom chráme počas veľkonočných sviatkov. Štvrtú a piatu bolesť prežívala matka Božieho Syna pri umučení syna, keď sa s ním stretla na krížovej ceste a keď stála pod krížom. Posledné dve bolesti ju zasiahli po Ježišovej smrti, keď držala v náručí jeho mŕtve telo a keď jej ho vzali, aby ho uložili do hrobu. Svojím utrpením spolupracovala Mária na vykupiteľskom diele Syna a veriaci ju uctievajú ako matku plnú bolesti.
SITA