BRATISLAVA 31. júla (WebNoviny.sk) – Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (RÚ) zisťoval dostupnosť prístupu k internetu a k ďalším elektronickým komunikačným službám vo vlakoch na Slovensku. Ako informoval hovorca RÚ Roman Vavro, vykonané merania preukázali, že steny železničných vozňov spôsobujú pomerne veľký útlm signálov mobilných sietí.
„Pokrytie vnútorných priestorov železničných vozňov signálom je možné riešiť použitím opakovačov (alebo tzv. pikobuniek) na zosilnenie signálu alebo poskytnutím pripojenia prostredníctvom WiFi pre cestujúcich,“ dodal Vavro.
Staršie typy vozňov prepúšťajú signál lepšie
RÚ požiadal poskytovateľov osobnej dopravy na železnici o vyjadrenie, ako to riešia alebo plánujú riešiť. „Poskytovatelia osobnej dopravy na železnici spoločnosti Arriva vlaky, LEO Express, RegioJet a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) informovali regulačný úrad, že vychádzajú v ústrety cestujúcim a poskytujú im bezplatné pripojenie prostredníctvom WiFi. Pripojenie pre poskytovateľov osobnej dopravy na železnici zabezpečujú mobilní operátori,“ uviedol Vavro.
Český telekomunikačný úrad (ČTÚ) meral útlm stien železničných vozňov pre signály mobilných sietí. ČTÚ detailne testoval deväť najpoužívanejších typov železničných vozňov. Podľa výsledkov meraní steny železničných vozňov spôsobujú pomerne veľký útlm signálov mobilných sietí, čo môže až znemožniť používanie služieb poskytovaných prostredníctvom sietí mobilných operátorov. Staršie typy vozňov prepúšťajú signál lepšie, ako zmodernizované alebo nové typy.
Regulačný úrad požiadal Dopravný úrad o stanovisko, či je vzhľadom na používané vozne, možné výsledky meraní využiť aj na území Slovenska. „Podľa vyjadrenia Dopravného úradu je výsledky týchto meraní možné využiť aj na území Slovenska. Regulačný úrad z tohto dôvodu a z dôvodu šetrenia výdavkov nevykonal vlastné meranie a využil výsledky meraní ČTÚ,“ priblížil Vavro.
ZSSK má 140 železničných vozňov s WiFi
Podľa vyjadrenia spoločnosti Arriva vlaky, spoločnosť získava externé pripojenie prostredníctvom sady HSPA/LTE modemov a využíva pokrytie viacerých mobilných operátorov súčasne, čím je teoreticky zaistená dostatočná priepustnosť spojenia aj pre využívanie služieb typu VoIP (hlas prostredníctvom IP protokolu).
RegioJet informoval RÚ, že v ich vlakoch používa železničné vozne s dostatočným podielom sklenených a priepustných plôch a nezaznamenali väčšie problémy cestujúcich s príjmom mobilného hlasového a dátového signálu mobilných operátorov. Okrem toho poskytujú bezplatné WiFi pripojenie, ktoré nedávno upgradovali a je silnejšie a stabilnejšie. Na Slovensku aktuálne evidujú v priemere približne 5 gigabajtov (GB) stiahnutých dát denne prepočítaných na jeden železničný vozeň. ZSSK informovala, že vozne, ktoré meral ČTÚ nevlastní.
Na Slovensku jazdia len vybrané typy vo vlakoch, ktoré sú zostavené z vozňov Českých dráh. ZSSK v súčasnosti disponuje 140 železničnými vozňami s WiFi. „Majú dva alebo tri uplinky na vozeň. Výnimkou, kde WiFi nie je, sú nočné vlaky. V bežný pracovný deň sa cestujúci pripájajú na sedem až deväť tisíc zariadeniach,“ dodal Vavro. ZSSK okrem toho informovala, že v spolupráci so spoločnosťou Slovak Telekom, a. s. testovali využívanie opakovačov na zosilnenie signálu mobilnej siete vo vlakoch ZSSK.