BRATISLAVA 29. apríla (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. začína od nedele 1. mája prevádzkovať osobnú prepravu podľa mimoriadne zmeneného cestovného poriadku. Dôvodom zmeny je realizácia revitalizačného programu a s ňou súvisiace znižovanie dopravných výkonov vo verejnom záujme. Osobný železničný dopravca dostal zo štátneho rozpočtu menej peňazí na dopravné výkony vo verejnom záujme ako vlani a tomu musel prispôsobiť rozsah dopravy. Redukciu vlakov prerokoval aj so samosprávnymi krajmi, mestami a obcami, väčšinou s negatívnym ohlasom.
Z finančných dôvodov musela spoločnosť zredukovať spolu 339 vlakov, ktoré prejazdili ročne viac ako 1,1 mil. kilometrov. Väčšinu redukovaných spojov ZSSK zrušila a časť obmedzila časovo alebo úsekovo pre ich slabé využívanie a nízku ekonomickú efektívnosť ich prevádzkovania. Osobná železničná doprava sa úplne zastavuje na piatich tratiach, z toho na štyroch v prihraničných oblastiach.
Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá má okolo 5 tisíc zamestnancov, podľa revitalizačného programu predpokladá uvoľniť počas troch rokov 621 pracovníkov. Celkovo má spoločnosť týmito opatreniami v tomto roku ušetriť 15,6 mil. eur. Zmena obchodnej politiky a selektívne zvýšenie cestovného môže každoročne zvýšiť tržby o 1,3 mil. eur. Taktiež sa uvažuje o zvýšení cestovného na železnici od augusta tohto roka priemerne o 5 %, ako aj v ďalších dvoch rokoch. Spoločnosť rozsah úpravy cien však zatiaľ nepotvrdila.
Na osobnú dopravu štát dá dotáciu
Štát sa zaviazal poskytnúť v tomto roku Železničnej spoločnosti Slovensko na prevádzku osobnej dopravy dotáciu vo výške 205 mil. eur. Celková zmluvne dohodnutá strata z prevádzky osobnej dopravy na železnici doteraz predstavovala 228 mil. eur, pričom štátny rozpočet vykrýval 149 mil. eur. Rozdiel vo výške 79 mil. eur financovala ZSSK z bankových úverov. Desaťročná zmluva medzi rezortom dopravy a ZSSK o prevádzke osobnej dopravy na roky 2011 až 2020 má spoločnosti umožniť vyrovnané hospodárenie v budúcich rokoch a použitie dosiahnutého zisku na investície.
Rezort dopravy navrhuje uhradiť Železničnej spoločnosti do 30. septembra 2012 spolu 71,93 mil. eur z výkonov vo verejnom záujme za roky 2004 až 2008. Po vyhodnotení výkonov za minulý rok by mal štát uznať a zaúčtovať záväzok 68 mil. eur do konca mája tohto roka. Záväzky z výkonov vo verejnom záujme za roky 2009 a 2010 v predbežnej výške 84,045 mil. eur by mali byť spoločnosti uhradené do konca mája 2013. Štát by mal tiež prevziať investičné záväzky spoločnosti vo vzťahu k dohovoru EUROFIMA vo výške 140 mil. eur.
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. začala svoju činnosť ako samostatný podnik od začiatku roka 2005 po rozdelení bývalej Železničnej spoločnosti, a.s. na dva subjekty. Spoločnosť prebrala aktivity v osobnej železničnej doprave. Eviduje základné imanie vo výške 212,441 mil. eur.