BRATISLAVA 7. septembra (WEBNOVINY) – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) chcú dať zmodernizovať infraštruktúru na úseku Beluša – Púchov pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu. Predpokladané stavebné náklady dosahujú 194,27 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Súčasťou stavebných prác, ktoré majú byť financované aj z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie cez Operačný program Doprava v terajšom programovom období, bude aj rekonštrukcia železničných staníc v Beluši a Púchove. Správca železničnej infraštruktúry plánuje vyhlásiť verejnú súťaž na modernizáciu uvedeného úseku ešte v tomto mesiaci, vyplýva ďalej z predbežného oznamu ŽSR vo Vestníku verejného obstarávania. Pôjde o šiestu etapu modernizácie trate z Nového Mesta nad Váhom do Púchova pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu v celkovej dĺžke 58,6 kilometra.
„Zverejnenie pravidelného informatívneho oznámenia je iba akousi informáciou, že v budúcnosti chceme vyhlásiť danú súťaž. Uvedené je nezáväzné a má iba informatívny charakter,“ reagovala v stredu Dana Hurtová z odboru komunikácie ŽSR pre agentúru SITA. Neuviedla pritom predpokladaný termín začatia a ukončenia prác na modernizácii úseku Beluša – Púchov. Pri vyhlásení súťaže bude podľa nej uvedené, kedy majú uchádzači predložiť ponuky, kedy je predpoklad uzatvorenia zmluvy a ako dlho sa očakáva plnenie zmluvy.
Na trati Nové Mesto nad Váhom – Púchov v súčasnosti pokračujú práce v rámci prvej a druhej etapy modernizácie na úsekoch Nové Mesto nad Váhom – Trenčianske Bohuslavice – Zlatovce a štvrtej a piatej etapy na úsekoch Trenčianska Teplá – Ilava – Beluša. Tieto dve stavby majú byť ukončené v máji 2013 a 2014. Tretia etapa prác na úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá zatiaľ nezačala, pretože pre súdne spory nebol tender doteraz uzatvorený a ŽSR nemohli podpísať zmluvu s vybraným dodávateľom.
V prípade neuzavretého tendra na modernizáciu úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá nemôžu ŽSR naďalej podpísať zmluvu ani zrušiť súťaž. „Čakáme na rozhodnutie súdu v tejto veci,“ potvrdila Hurtová. ŽSR podľa nej robia všetko pre to, aby nebolo ohrozené čerpanie prostriedkov z eurofondov. „Paralelne s tým, ako čakáme na rozhodnutie súdu, pracujeme aj na ďalších variantných riešeniach modernizácie železničnej infraštruktúry,“ dodala s tým, že ŽSR intenzívne hľadajú aj ďalšie riešenia.
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s. ŽSR majú základné imanie 800,17 mil. eur, spravujú a prevádzkujú železničnú infraštruktúru, vrátane tratí a staníc.