Zlyhanie tiesňových liniek v Žilinskom kraji má prvú obeť

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Sanitka
Foto: SITA/Nina Bednáriková

ŽILINA 18. januára (WEBNOVINY) – Počas pondelkového opakovaného výpadku tiesňových liniek v Žilinskom kraji zomrela v Kysuckom Novom Meste žena, ktorej muž sa nemohol dovolať na číslo 112 či 155. „Môžem potvrdiť, že ten pán, svedok udalosti, ktorý zaznamenal ťažkosti u nebohej pacientky, sa naozaj nedovolal na žiadnu tiesňovú linku. Bolo to presne v tom čase, keď nefungovala žiadna tiesňová linka ani náhradné riešenie, bolo to krátke obdobie, a v tomto čase preto vyhľadal osobne lekársku pomoc. Bohužiaľ, pri príchode tejto pomoci sa už tejto pacientke pomôcť nedalo a zomrela,“ uviedla riaditeľka Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby SR Andrea Smolková, podľa ktorej je ťažké povedať, či by funkčnosť tiesňových liniek zachránila žene život. „Aj keď musím povedať, že pravdepodobne to zostane v úrovni špekulácií, pretože je veľmi ťažké nájsť príčinnú súvislosť medzi úmrtím u chorej pacientky a výpadkom nejakej telekomunikačnej siete,“ dodala Smolková.

Začali trestné stíhanie vinníkov

Pre zlyhanie systémov telekomunikačného operátora Slovak Telekom začali trestné stíhanie pre prečin všeobecného ohrozenia. Pondelkový výpadok podľa štátneho tajomníka ministerstva vnútra Maroša Žilinku potvrdil nedostatky integrovaného záchranného systému (IZS). „Táto udalosť len celkom jasne a veľmi vypuklo preukazuje a potvrdzuje, že integrovaný záchranný systém na Slovensku má vážne nedostatky a treba otvorene povedať, že IZS v uplynulých obdobiach bol budovaný ako Potemkinova dedina. V prípade, ktorý sa udial včera, celkom jasne rezonovalo, že chýba vzájomná prepojiteľnosť koordinačných stredísk IZS na Slovensku,“ povedal Žilinka. Podľa generálneho riaditeľa sekcie IZS ministerstva vnútra Petra Majku sa pondelkovému výpadku zabrániť nedalo. „Dalo by sa tomu zabrániť v situácii, keby sme urobili túto analýzu pred rokom, rokom a pol. Integračný záchranný systém je rozvojový program. Ak by sme dnes nastavili IZS na plnenie všetkých funkcií, ktoré požadujeme, zajtra budú ďalšie požiadavky a pozajtra ďalšie a my sa musíme tomu dynamicky prispôsobovať. A bohužiaľ, štyri roky integrovaný záchranný systém nemal rozvoj a teraz to potrebujeme veľmi rýchlo dohnať,“ povedal Majka.

SLOVAK TELEKOM: Pri výpadku liniek zlyhal ľudský faktor

K pondelkovému čiastočnému výpadku hlasových služieb v Žilinskom kraji došlo pre zlyhanie ľudského faktora. Uviedol to pre agentúru SITA v stanovisku spoločnosti Slovak Telekom jej hovorca Andrej Gargulák. „Naša sieť je dimenzovaná na nepretržitú prevádzku a súčasťou celej telekomunikačnej sústavy sú aj záložné riešenia a systémy, ktoré však pri tejto špecifickej situácii nebolo možné použiť,“ uviedol.

Podľa Garguláka Slovak Telekom o návrhoch na zmenu architektúry a zvýšení spoľahlivosti celého systému tiesňových liniek dlhodobo rokuje s Ministerstvom vnútra SR. „Súčasťou navrhovaného riešenia je aj vzájomná zastupiteľnosť jednotlivých koordinačných stredísk integrovaného záchranného systému,“ informoval.

Zlyhanie odhalilo nedostatky systému

Prerokovanie novej koncepcie integrovaného záchranného systému má vláda na programe v stredu. „Táto nová koncepcia počíta jednak s krajským príjmom tiesňových volaní prostredníctvom koordinačných stredísk integrovaného záchranného systému pri obvodných úradoch v sídle kraja, jednak vzájomnej prepojenosti a vzájomnej zastupiteľnosti týchto koordinačných strediskách a tiež v zriadení centrálneho monitorovacieho a dohľadového operačného strediska, ktoré by nielen monitorovalo, ale v ktoromkoľvek okamihu bolo schopné prevziať plnenie úloh v ktoromkoľvek kraji priamo z Bratislavy,“ povedal Žilinka. Prvé efekty novej koncepcie by podľa Majku mali byť viditeľné do šiestich týždňov.

K výpadkom tiesňových liniek v Žilinskom kraji došlo v pondelok medzi 12:37 a 14:09 a medzi 16:20 a 17:36. Orgány zodpovedné za funkčnosť integrovaného záchranného systému zabezpečili náhradné mobilné telefónne čísla a tiež rozposlali hromadnú SMS, na základe ktorej starostovia informovali obyvateľov svojej obce. Podľa Majku o výpadku informovali regionálne rozhlasové stanice v priebehu 40 minút od zlyhania systému a každých 5 minút vysielali správu o nefunkčnosti tiesňových liniek a oznamovali náhradné čísla. Zástupcovia ministerstva vnútra sa v utorok v Žiline presvedčili o oprave telekomunikačných zariadení u dodávateľa Slovak Telekom a plnej funkčnosti systému, štátny tajomník Žilinka však upozornil, že zlyhanie techniky sa nikdy nedá vylúčiť.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať