BRATISLAVA 28. januára (WebNoviny.sk) – Poslanci Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) schválili v pondelok prevod majoritného podielu akcií žilinského letiska zo štátu na samosprávny kraj.
Podiel SR v zastúpení ministerstva dopravy a výstavby bude vo výške 34,01 % a podiel Žilinského samosprávneho kraja 65,99 % na základnom imaní spoločnosti. Poslanci ŽSK schválili prevod za jedno euro. O schválení zámeru prevodu akcií bude rozhodovať vláda, pravdepodobne ešte tento týždeň. Informovala o tom vedúca oddelenia komunikácie ŽSK Renáta Jaloviarová.
Cieľom je postupné rozlietanie letiska
Za prevod akcií žilinského letiska hlasovalo 44 poslancov z 54-členného poslaneckého zboru, jeden bol proti, ostatní poslanci sa zdržali alebo nehlasovali.
Európska únia vyčíta Slovensku nedostatočnú ochranu chránených území a hrozí žalobou
„Žilinskej župe záleží na tom, aby letisko v našom kraji zostalo zachované ako verejné medzinárodné letisko a slúžilo celému regiónu, nie iba pre súkromný biznis. Toto bola naša posledná šanca ako udržať letisko pre verejné aktivity. Preto som rada, že aj napriek trojhodinovej náročnej diskusii v pléne, poslanci naprieč politickým spektrom návrh prevodu väčšiny akcií na župu schválili, za čo im ďakujem. Väčší majetkový podiel pre župu znamená predovšetkým možnosť rozhodovať a ovplyvňovať rozvoj a budúcnosť letiska. Naším cieľom je postupné rozlietanie letiska,“ povedala predsedníčka ŽSK Erika Jurinová.
Urýchlenie hospodárskeho rozvoja
Ministerstvo dopravy v minulom roku začalo pripravovať súťaž na prenájom letiska súkromnej spoločnosti, avšak bez striktnej požiadavky na zachovanie leteckého účelu využitia prenajatého majetku. Podľa ŽSK hrozilo, že územie môže byť využité na iný ako letecký účel, čo mohlo viesť k faktickej likvidácii letiska.
Video: Farmári prišli na koňoch do Bratislavy, trvajú na odvolaní ministerky Matečnej
Fungujúce „plnohodnotné“ letisko môže podľa ŽSK výrazným spôsobom urýchliť hospodársky rozvoj a prispieť k atraktivite kraja v oblasti cestovného ruchu.
„Prevádzkovanie a vlastnenie obdobných letísk je bežné aj v iných štátoch. Príkladmi môžu byť letiská Pardubice a České Budějovice v ČR, alebo letisko Radom v Poľsku, ktorého prevádzka je po úvodných investíciách rentabilná napriek tomu, že sa nachádza len 110 km od Varšavy,“ uviedol profesor Katedry leteckej dopravy Žilinskej univerzity a člen Rady pre rozvoj leteckej dopravy v ŽSK Antonín Kazda.
O päť lietadiel viac
Záujem o využívanie letiska, ktoré má priame diaľničné pripojenie, potvrdili podľa ŽSK aj viaceré významné obchodné spoločnosti z regiónu. Žilinské letisko zároveň slúži pre výcvik pilotov, ktorí sa vzdelávajú na Žilinskej univerzite.
„Do budúcnosti predpokladáme zvýšiť počet lietadiel o päť, čo je dané aj tým, že je zvýšený záujem o tento študijný program,“ povedal rektor Žilinskej univerzity Jozef Jandačka.