Svoje vlastné heslá si vytvára 83 % používateľov, no až 54 % nevie, ako si skontrolovať, či nedošlo k úniku ich prihlasovacích údajov. Vyplýva to z novej správy spoločnosti Kaspersky o ochrane digitálneho súkromia.
Heslá sú najbežnejšou overovacou metódou, ako však pripomína Kaspersky, fungujú len v prípade, ak ich je ťažké prelomiť a sú tajné.
Bezpečné ukladanie hesiel
Preto je dôležité byť nielen neustále kreatívny pri ich vytváraní, ale hlavne ich uchovávať v bezpečí a hľadať možnosti, čo robiť, ak ich niekto prelomí alebo odcudzí.
Viac ako polovica (55%) používateľov tvrdí, že si všetky svoje heslá pamätá, jeden z piatich (19%) ich má napísané, uložené v súbore či dokumente v počítači a 18 % napríklad využíva na ukladanie svojich hesiel prehliadače v počítačoch, smartfónoch či tabletoch.
Odborníci objavili v Androide bezpečnostnú chybu, ktorá umožňuje malvéru imitovať aplikácie
Zistenia zo správy Bránime digitálne súkromie: nová úroveň osobnej ochrany zdôrazňujú potrebu bezpečnejšieho ukladania hesiel.
Na zabezpečenie väčšej ochrany si tiež okrem toho používatelia môžu kontrolovať, či im neunikli heslá, a to viacerými spôsobmi.
Pomôžu silné heslá
Existujú služby ako napríklad Have I been Pwnd? s databázou, v ktorej si používatelia môžu overiť, či ich heslá neboli súčasťou verejne známych únikov informácií či iných únikov dát.
„Spotrebitelia môžu kontrolovať šírenie osobných údajov, vrátane informácií o tom, ktoré heslá mohli uniknúť. A nie je to len pre dobrý pocit ‚byť si toho vedomý‘, taktiež to umožňuje jednotlivcom prijať tie správne opatrenia na zníženie rizika akéhokoľvek narušenia súkromia na minimum – spolu so všetkými ďalšími možnými dôsledkami,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Kaspersky pre východnú Európu Miroslav Kořen.
Každých 39 sekúnd sa odohrá nejaký hackerský útok, kyberzločin počas pandémie rastie
Odborníci z Kaspersky odporúčajú používateľom pri zabezpečovaní ich hesiel, aby napríklad minimalizovali počet ľudí, s ktorými zdieľajú prihlasovacie údaje, a nikdy nenechávali heslá tam, kde by ich mohol nájsť niekto iný. Spoľahlivým riešením sú aj silné a komplexné heslá.
Informácie agentúre SITA poskytol Michal Húska zo spoločnosti Grayling Slovakia.