BRATISLAVA 14. apríla (WEBNOVINY) – Železnice SR predpokladajú hospodáriť v tomto roku so stratou okolo 100 mil. eur, čo je približne na úrovni minulého roka. Ako na štvrtkovej tlačovej besede informovala námestníčka generálneho riaditeľa spoločnosti pre ekonomiku Silvia Némethová, v tomto roku podnik pôvodne plánoval vykázať stratu 193,1 mil. eur. Zníženie plánovanej straty podľa nej umožní vyššia štátna dotácia na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry, ktorá sa má v tomto roku zvýšiť o 80 mi. eur, z doterajších 119,5 mil. eur na 199,5 mil. eur. Železnice navyše chcú ušetriť ďalších 13 mil. eur na ostatných nákladoch, najmä vo verejnom obstarávaní. „Východiská pre plán, ktorý sme si dali schváliť, boli známe v tom čase – dotácia na prevádzkovanie infraštruktúry skoro 120 mil. eur a už bola známa cena dopravnej cesty, ktorá výrazne poklesla,“ povedala Némethová o zmene plánovanej straty na tento rok. Podnikateľský plán na rok 2011 ŽSR finalizovali v závere vlaňajška, po výmene vedenia spoločnosti, keď ešte neboli ukončené rokovania s ministerstvami dopravy a financií.
V minulom roku ŽSR vykázali stratu 101,46 mil. eur, čo bolo oproti plánu menej o 22 mil. eur. „Podieľali sa na tom nižšie náklady aj mierne vyššie výnosy. Doprava sa postupne oživuje a veľký výpadok dopravných výkonov v roku 2009 sa trochu spamätáva. Pokračuje to aj v roku 2011,“ informovala Némethová.
Minuloročná strata ŽSR medziročne vzrástla o 10,55 mil. eur
Némethová to zdôvodnila vytvorenými opravnými položkami k pohľadávkam voči dopravcom vo výške okolo 56 mil. eur.Súčasne úhrada na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry zo štátneho rozpočtu oproti roku 2009 klesla o 8,3 mil. eur. Náklady v minulom roku predstavovali 533,98 mil. eur a oproti plánu boli nižšie o 12,35 mil. eur. Výnosy sa oproti plánu zvýšili o 9,67 mil. eur na celkových 432,51 mil. eur. Lepší výsledok hospodárenia ako železnice očakávali v minulom roku súvisel najmä s vyššími výnosmi podniku za použitie železničnej infraštruktúry o 4,2 mil. eur ako aj s výrazným poklesom nákladov najmä na údržbu a opravy železničnej infraštruktúry.
Generálny riaditeľ ŽSR Vladimír Ľupták uviedol, že spoločnosť plánuje dosiahnuť vyrovnané hospodárenie v roku 2013, ale podmienkou toho je zvýšenie štátnej dotácie na prevádzkovanie infraštruktúry z doterajších 119,5 mil. eur na 260 mil. eur v roku 2013. „Železnice SR sú povinné prispôsobiť svoje náklady na 260 mil. eur, čo pre nás znamená na ročnej báze ušetriť 60 mil. eur,“ uviedol Ľupták. V súvislosti so znížením ceny za používanie železničnej infraštruktúry pre dopravcov od začiatku tohto roka povedal, že v súčasnosti je už konkurenčná s Poľskom, Maďarskom a Českou republikou. „Budeme sa usilovať dostať tranzity, ktoré nás obchádzajú, dostať na Slovensko vzhľadom k tomu, že železničná trať je využitá len na 30 %,“ dodal o plánovanom zvýšení objemu nákladnej prepravy.
Železnice SR prepustili zatiaľ okolo 600 pracovníkov
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v rámci plánu revitalizácie prepustili od konca novembra minulého roka do začiatku apríla 586 z plánovaných 2 700 pracovníkov. V priebehu tohto roka má z podniku odísť spolu okolo 1 700 ľudí a do konca budúceho roka ďalších tisíc zo 17 tis. zamestnancov spoločnosti. „Každoročne sme zaznamenali pokles stavu zamestnancov. Tento pokles pokračuje aj ďalej z dôvodu revitalizácie a šetrenia nákladov, čo je prvotná úloha v tomto a budúcich rokoch. V tomto roku by mal pokles zamestnancov Železníc SR predstavovať 1 700 zamestnancov,“ informoval vo štvrtok na tlačovej besede námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre ľudské zdroje Ján Žačko. Racionalizácia počtu pracovníkov sa podľa neho týka aj technicko-hospodárskych pracovníkov, vrátane generálneho riaditeľstva.
Ďalšie prepúšťanie pracovníkov ŽSR bude pokračovať v spolupráci s ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny. Podľa železníc by to malo zmierniť sociálne dopady na uvoľnených ľudí a pomôcť im pri hľadaní nového zamestnania. „Túto pomoc zabezpečujeme aj prostredníctvom Národného projektu na zmiernenie dopadov pre uvoľňovaných zamestnancov v podnikoch na Slovensku. Vzhľadom k časovému horizontu, ktorý súvisí s uvoľňovaním pracovníkov na železniciach, tento projekt, ktorý by mal byť schválený v tomto, najneskôr v budúcom mesiaci, by mal pomôcť aj zamestnancom, ktorí budú uvoľnení zo Železníc SR,“ povedal ďalej Žačko. Každý uvoľnený pracovník má podľa kolektívnej zmluvy a počtu odpracovaných rokov právo na odstupné do šesť mesiacov.
Železnice rozdelili proces prepúšťania v tomto roku do dvoch hlavných etáp. V súčasnosti pokračuje racionalizácia počtu zamestnancov na úrovni menších organizačných zložiek. „Je to napríklad generálne riaditeľstvo, kde riešime tento problém síce hromadným prepúšťaním, ale týka sa to približne 50 zamestnancov. Druhá etapa je nastavená na základe spracovaného projektu Stratégia údržby železničnej infraštruktúry,“ povedal ďalej Žačko.
Projekt začnú realizovať 1. júla a od toho sa budú odvíjať aj ďalšie termíny uvoľňovania zamestnancov. Druhú etapu uvoľňovania pracovníkov chcú železnice uzavrieť do konca októbra. Súvisí to s povinnosťou zamestnávateľa o ohlasovaní hromadného prepúšťania a jeho prerokovaní s odborármi a úradmi práce. „Po týchto prerokovaniach nasledujú pohovory so zamestnancami o uzatváraní pracovno-právnych dokumentov. Chceli by sme, aby pracovno-právne vzťahy boli ukončené ku koncu desiateho mesiaca,“ dodal Žačko. Zatiaľ nevedel povedať, koľko ľudí odíde na základe výpovedí či dohody o ukončení pracovného pomeru.
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR a tým i na rozdelenie Česko – slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s. ŽSR zabezpečujú prepravné a dopravné služby, ktoré zodpovedajú záujmom dopravnej politiky štátu a požiadavkám trhu vrátane súvisiacich činností.
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR a tým i na rozdelenie Česko – slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s.. ŽSR zabezpečujú prepravné a dopravné služby, ktoré zodpovedajú záujmom dopravnej politiky štátu a požiadavkám trhu vrátane súvisiacich činností.