BRATISLAVA 13. decembra (WEBNOVINY) – Hendikepovaní budú v bratislavskej mestskej hromadnej doprave (MHD) cestovať zadarmo až do zavedenia tretej etapy integrovanej dopravy v Bratislavskom kraji.
Predĺženie výnimky pre držiteľov preukazov ťažko zdravotne postihnutých (ŤZP a ŤZP-S), ktorá sa mala skončiť 31. decembra 2013, schválili bratislavskí mestskí poslanci. Tretiu etapu podľa primátora Milana Ftáčnika plánujú spustiť asi v roku 2015, keď mesto obstará označovače na jednorazové cestovné lístky na integrovanú dopravu.
Zatiaľ je v Bratislavskom kraji spustená prvá etapa, ľudia tak môžu zo Záhoria do Bratislavy a späť cestovať na jednotný predplatný cestovný lístok vo vlakoch, regionálnych autobusoch i bratislavskej MHD.
Výhody budú mať aj veteráni
Výhody bezplatného cestovania v bratislavskej MHD však nebudú mať od januára iba zdravotne postihnutí občania, ale aj účastníci protifašistického a protikomunistického odboja a ich priami rodinní príslušníci či darcovia krvi, ktorí majú minimálne zlatú Janského plaketu.
Na návrh námestníka primátora Jána Budaja a račianskeho starostu Petra Pilinského to schválili mestskí poslanci. Predsedníčka kresťanských demokratov v mestskom zastupiteľstve Jarmila Tvrdá si však výhodou pre rodiny protifašistických bojovníkov nebola istá.
Dopravný podnik je už teraz v zlej finančnej situácii, vedieť preto chcela, o koľko ľudí asi ide. Podľa Budaja je to približne päťsto ľudí v Bratislavskom kraji, doložiť vie vraj aj doklady. Bezplatne cestovať v MHD môžu držitelia preukazu účastníka protifašistického a protikomunistického odboja i darcovia krvi so zlatou jánskeho plaketou spolu s hendikepovanými do spustenia tretej etapy integrovanej dopravy v kraji.
Systém integrovanej dopravy má zaviesť jednotné cestovné vo všetkých prostriedkoch verejnej dopravy v celom Bratislavskom kraji. Na jeden predplatný cestovný lístok v regionálnych autobusoch Slovak lines, vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko i v bratislavskej MHD môžu zatiaľ cestovať do Bratislavy a späť iba obyvatelia Záhoria.
Plánujú rozšírenie dopravy
Bratislavský kraj spolu s koordinátorom projektu spoločnosťou BID a mestom už dokončujú práce na rozšírení integrovanej dopravy aj do okresov Senec a Pezinok. Tretiu etapu integrovaného dopravného systému plánujú v kraji spustiť pravdepodobne v roku 2015, po tom, čo mesto obstará označovače aj na jednorazové cestovné lístky.
Výnimka bezplatného cestovania pre hendikepovaných, protifašistických bojovníkov a darcov krvi platí iba v bratislavskej MHD. Regionálny autobusový dopravca Slovak lines i Železničná spoločnosť Slovensko naďalej hendikepovaným poskytujú 50-percentnú zľavu.
Výnimka bezplatného cestovania v MHD však naburáva myšlienku zjednoteného cestovného, poslanci preto primátora Milana Ftáčnika v júni poveril, aby rokoval s Bratislavským samosprávnym krajom i ministerstvom dopravy o jednotnom cestovnom pre vybranú skupinu osôb s ťažkým zdravotným postihnutím v rámci bratislavskej integrovanej dopravy. Spoločnosť BID preto navrhla šesť možných riešení.
Medzi návrhmi je napríklad zavedenie bezplatného cestovného na základe vydania bezkontaktnej čipovej karty. Na kartu by mohli potom hendikepovaní cestovať zadarmo buď len v bratislavskej MHD, alebo vo vozidlách všetkých prepravcov, ale len v zóne 100 a 101, prípadne BID navrhuje bezplatné cestovanie u všetkých zapojených dopravcov v kraji.
Jedným z navrhovaných riešení je aj zavedenie bezplatného cestovania len pre vozičkárov a nevidiciach u všetkých dopravcov, kým ostatní držitelia preukazov ŤZP by mali cestovné zľavnené. Zatiaľ sa však na konkrétnom riešení zúčastnené strany nedohodli.
O spoplatnení bratislavskej MHD pre zdravotne postihnutých sa začalo hovoriť vo februári tohto roku. Držiteľom preukazu ŤZP a ŤZP so sprievodcom totiž hrozilo, že by po zavedení Bratislavskej integrovanej dopravy museli za dopravu v MHD platiť.
Vyplývalo to totiž z tarifných podmienok, ktoré pôvodne schválili krajskí i bratislavskí poslanci a držitelia preukazov ŤZP by aj v MHD mali polovičnú zľavu tak ako vo vlakoch či regionálnych autobusoch. Občania s ťažkým zdravotným postihnutím o zachovanie bezplatného cestovného v MHD bojovali aj petíciou.
Mesto skúsilo v minulosti rokovať o 100 percentnej zľave pre zdravotne postihnutých aj so Železničnou spoločnosťou Slovensko a regionálnym autobusovým dopravcom Slovak lines. K spoločným záverom však nedospeli, keďže železnice musia mať jeden cenový výmer v rámci celého Slovenska a nemôžu nastaviť systém podľa regiónov či miest. Regionálny autobusový prepravcovia majú podobný problém, tiež nemôžu mať inú zľavu v rámci Bratislavy či kraja ako inde na Slovensku.