BRATISLAVA 16. januára (WebNoviny.sk) – Na Slovensku sa aj v minulom roku vyrobilo viac ako milión vozidiel. Produkcia v automobilových závodoch Volkswagen Slovakia, Kia Motors Slovakia a PSA Group Slovakia dosiahla spolu podľa predbežných výsledkov viac ako 1 025 000 vozidiel.
Podiel výroby automobilov na celkovej priemyselnej produkcii na Slovensku dosiahol 44 % a automobilový priemysel sa na priemyselnom exporte Slovenska podieľal 35 %. Už niekoľko rokov SR vedie svetový rebríček v počte vyrobených áut na 1 000 obyvateľov.
V roku 2017 si prvenstvo udržalo počtom 189 vozidiel. O výsledkoch za minulý rok informoval v utorok na tlačovom brífingu Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR).
Registrácie nových osobných áut
Vysoké hodnoty dosiahli v roku 2017 aj registrácie nových osobných áut. V kumulatívnom porovnaní dosiahli registrácie za minulý rok 96 085 osobných vozidiel, čo predstavuje oproti roku 2016 nárast o 7 922 a 8,99 %. Celkový trh s novými vozidlami narástol o 7,64 % na 108 279.
Tento výsledok predstavuje podľa ZAP SR úroveň rekordného roku 2009. Zväz zároveň dodáva, že v minulom roku sa zaregistrovalo aj 69 573 individuálne dovezených vozidiel.
KIA Motors Slovakia plánuje zvyšovať platy, zamestnancom predložila historickú ponuku
„Tieto čísla sú naozaj stále veľmi dobré a výsledok nás teší. Tento rok však bude kritický z hľadiska udržateľnosti a konkurencieschopnosti kľúčového sektora našej ekonomiky. Pokiaľ neodstránime hlavné bariéry v automotive sektore, tieto výsledky sa nepodarí dlhodobo udržať a výkonnosť tohto odvetvia začne klesať,“ povedal prezident ZAP SR Juraj Sinay.
Akútny nedostatok pracovnej sily
Kľúčovým problémom na rok 2018 podľa ZAP SR zostáva akútny nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, nefunkčný vzdelávací systém, ktorý by pripravoval mladých ľudí pre potreby trhu práce. ZAP preto spracoval podklady pre vznik projektu rekvalifikácie 5 000 pracovných síl pre automobilový priemysel ročne na nadchádzajúce štyri roky.
„Chceme aj naďalej aktívne pôsobiť pri eliminácii bariér udržateľnosti a zvyšovania konkurencieschopnosti automobilového priemyslu,“ hovorí Juraj Sinay. „Zároveň chceme pokračovať v dialógu s vládou a zodpovednými ministerstvami, čo konkrétne znamená aktívne pôsobiť pri realizácii úloh z uznesenia vlády tak, aby prinášali konkrétne výsledky,“ dodáva.
K výzvam na tento rok zväz taktiež zaraďuje zjednodušenie procedúry pri „dovoze“ pracovnej sily z tretích krajín, snahu o vytváranie efektívneho fungovania priemyslu na Slovensku, vytváranie podmienok pre spoluprácu medzi firmami automobilového priemyslu a výskumom, zmenu zákona o odpadoch – tak aby nepoškodzoval firmy automobilového priemyslu a rozvoj e-mobility.