- IC vlaky budú mať menej zastávok, úsek Bratislava – Košice zvládnu za 4 hodiny a 31 minút
- V Košiciach, Kysaku, Poprade, Žiline a v Bratislave bude stáť každé IC. Niektoré budú zastavovať aj v Trnave a Spišskej Novej Vsi
- Pre cestujúcich, ktorí si zakúpia lístok na IC vlak cez ZSSK ID stále platí SUPERGARANCIA – vrátenie cestovného pri veľkom meškaní nad rámec bežných reklamačných podmienok
- O 24 minút kratšie, ako dnes, pôjdu z Bratislavy do Košíc aj vlaky s možnosťou bezplatnej prepravy
- Ekologická železničná doprava na Slovensku v roku 2023 opäť porastie. Nový cestovný poriadok predpokladá pre ZSSK za posledné obdobie rekordný rok v počte vlakokilometrov i vypravených vlakov
Okrem spoľahlivosti a ceny je jednou z troch najdôležitejších hodnôt pre cestujúceho Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) čas. Ten bol pri tvorbe nového Grafikonu vlakovej dopravy (GVD) 2022/2023, ktorý bude platný od 11. decembra 2022, najmä pri diaľkových trasách kľúčový. Zrýchlenia sa tak dočká prémiový komerčný produkt ZSSK – IC vlaky, pričom tieto spojenia ponúknu v smere Košice – Bratislava oproti novým vlakom Expres v priemere o 49 minút rýchlejšie spojenie. Napríklad vlak IC 44 Košice – Viedeň, ktorý prepája východ Slovenska s Rakúskom, bude rýchlejší po Bratislavu o 12 minút, čím dosiahne najrýchlejšie pravidelné spojenie západu s východom Slovenska v histórii IC vlakov. Trasu Košice – Bratislava zvládne za 4 hodiny a 31 minút.
Priemerný jazdný čas všetkých IC vlakov na trase Bratislava – Košice a späť je v dnes 4 hodiny a 51 minút, pričom po novom to budú 4 hodiny a 42 minút. Jazdy vlakov v oboch smeroch budú rozdielne kvôli dopravným dôvodom (dôvodom pomalšej jazdy z Bratislavy do Košíc bude aj približne deväťminútové čakanie vlakov v Kysaku, respektíve v Kostoľanoch nad Hornádom na voľnú koľaj v Košiciach). Kým z východu na západ to bude v priemere 4 hodiny a 36 minút, zo západu na východ to bude 4 hodiny a 48 minút.
Cestujúci ušetria čas vďaka IC vlakom aj na trase Žilina – Bratislava. Tú v priemere prejdú za 1 hodinu a 37 minút, namiesto 1 hodiny a 45 minút, ako je to v aktuálne platnom GVD. Výrazné zlepšenie a skrátenie jazdnej doby nastane na trati Bratislava – Prešov a opačne s prestupom v Kysaku na REX, ktorý bude stáť okrem Kysaku už len v Prešove. Kým priemerne cesta Bratislava – Prešov dnes s IC vlakmi trvá 5 hodín a 11 minút, po novom do bude 4 hodiny 55 minút (okrem IC 525).
Porovnanie priemerných časov IC vlakov a R/Ex 6xx v smere z Košíc do Bratislavy:
R/Ex 6xx | IC | Rozdiel medzi IC vlakmi v GVD 2022/2023 a 2021/2022 | Rozdiel medzi IC vlakmi a Expresmi v GVD 2022/2023 | ||||
2021/2022 | 2022/2023 | 2021/2022 | 2022/2023 | ||||
Košice | Bratislava | 5:50 | 5:26 | 4:51 | 4:36 | 0:15 | 0:49 |
Žilina | Bratislava | 2:23 | 2:03 | 1:45 | 1:37 | 0:08 | 0:25 |
Poprad-Tatry | Bratislava | 4:32 | 4:08 | 3:43 | 3:25 | 0:18 | 0:42 |
Spišská Nová Ves | Bratislava | 4:53 | 4:28 | 4:04 | 3:45 | 0:19 | 0:43 |
Kysak | Bratislava | 5:36 | 5:11 | 4:38 | 4:23 | 0:15 | 0:47 |
Košice | Žilina | 3:21 | 3:18 | 3:03 | 2:56 | 0:07 | 0:21 |
K zrýchleniu pri IC vlakoch aj pri Expresoch dôjde najmä kvôli zrušeniu niektorých zastavení. Konkrétne vlaky IC 44 a IC 45 z Košíc do Viedne už nebudú zastavovať v stanici Trnava. Ostanú však zastavenia v Kysaku, Poprade-Tatrách, Žiline či v Bratislave hlavnej stanici, prípadne v Bratislave Novom Meste alebo v Bratislave-Petržalke.
Pri vlakoch IC 520, IC 521, IC 522, IC 523, IC 524 z Košíc do Bratislavy dôjde k zrušeniu zastavení v staniciach Trnava, Trenčín, Vrútky, Ružomberok a Liptovský Mikuláš. Výnimkou je IC 525, ktoré bude aj naďalej zastavovať v Trnave pre nástup a výstup cestujúcich, a to z konštrukčných dôvodov (obsadená trať). Stanice, v ktorých budú IC 5xx zastavovať aj v nasledujúcom období sú Kysak, Spišská Nová Ves, Poprad-Tatry a Žilina.
Od znovuobnovenia prevádzky všetkých IC vlakov, ZSSK narástol denný priemerný počet prepravených cestujúcich. Kým v máji tohto roku to bolo 1 622 cestujúcich, v októbri to bolo až 1 924 cestujúcich.
Priemerná prepravná vzdialenosť v IC vlakoch sa pohybuje nad 290 kilometrov. Dôkazom toho je, že až 52 % cestujúcich ich využíva na cestu zo západného na východné Slovensko a späť, pričom 22 % cestujúcich využíva IC vlaky na prepravu priamo z Bratislavy do Košíc. 6 % cestujúcich IC vlakmi sa nimi prepravuje zo Slovenska do Viedne a späť.
Počet prepravených cestujúcich IC vlakmi v mesiaci október:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
65 443 | 70 717 | 72 002 | 12 306 | 11 147 | 59 659 |
Kým pred pandémiou sme v mesiaci október prepravovali cca 70 000 cestujúcich, situáciu v rokoch 2020 a 2021 zásadne ovplyvnil koronavírus. V tomto roku sa však čísla postupne vracajú do starých koľají, pričom v októbri 2022 sme prepravili už takmer 60 000 cestujúcich. Oproti predpandemickému roku 2019 to však je ešte stále o 17 % menej.
Cestujúci, ktorí si zakúpia lístok na IC vlak cez zákaznícke konto ZSSK ID na www.zssk.sk alebo v mobilnej aplikácii IDeme vlakom, majú k dispozícii SUPERGARANCIU. Teda vrátenie cestovného pri meškaní IC vlaku v ich cieľovej stanici z akéhokoľvek dôvodu. Viac o podmienkach SUPERGARANCIE nájdete na našej webovej stránke – www.zssk.sk/supergarancia/.
Oproti GVD 2021/2022 zrýchlime jazdný čas aj pri diaľkových vlakoch kategórie Expres na severnej trase z Bratislavy do Košíc o 24 minút (namiesto 5 hodín a 50 minút pôjdu 5 hodín a 26 minút). Diaľkoví cestujúci z Košíc, Kysaku, Margecian, Spišskej Novej Vsi, Popradu a Štrby do Bratislavy a späť teda pocítia výrazne skrátenie doby svojej cesty.
Rok 2023 bude z pohľadu najazdených vlakokilometrov za posledné roky rekordný. ZSSK totiž plánuje odjazdiť viac ako 37 mil. vlkm a vypraviť 644-tisíc vlakov. Oproti roku 2014 ide o takmer 25 %-ný nárast pri počte vypravených vlakov a cca 21 %-ný nárast v počte vlakokilmetrov. Viac vlakov bude jazdiť najmä na linke Ex 6xx Bratislava – Košice, v okolí hlavného mesta Bratislava a krajských miest Trnava, Žilina, Košice a Prešov.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | *2022 | **2023 | |
Celkový počet vypravených vlakov | 516 279 | 524 343 | 529 550 | 526 944 | 544 364 | 555 124 | 526 180 | 545 604 | 595 315 | 644 595 |
Vlakokilometre | 30 791 182 | 31 856 216 | 31 477 270 | 32 640 950 | 33 649 149 | 34 503 178 | 32 454 861 | 34 068 928 | 36 650 000 | 37 309 000 |
*v roku 2022 ide o odhad očakávanej skutočnosti
** dáta pre rok 2023 predstavujú reálne objednaný a finančne pokrytý výkon pre GVD 2022/2023. V závislosti od objednávky MDV SR môžu byť neskôr navýšené
Informačný servis