Nový systém dodá spoločnosť Slovak Telekom, ktorá sa o dispečerský systém záchranárov stará už od roku 2006.
Operačné stredisko Záchrannej zdravotnej služby SR (ZZS) bude mať nový dispečerský informačný systém. Vo štvrtok 30. novembra podpísalo totiž so spoločnosťou Slovak Telekom zmluvu o zabezpečení prevádzky nového systému.
Zákazku za vyše 7 mil. eur dostala priamo, keďže podľa Operačného strediska ZZS z objektívneho hľadiska existuje len jeden hospodársky subjekt, ktorý môže takúto komplexnú zákazku zrealizovať.
„Toto priznal i nezávislý súdno-znalecký posudok, ktorý si dali záchranári urobiť. Správnosť postupu Operačného strediska ZZS potvrdil aj Úrad pre verejné obstarávanie svojím rozhodnutím zo dňa 9. novembra 2017,“ konštatuje vo vyhlásení Operačné stredisko ZZS.
Cenu znížili o pol milióna
Slovak Telekom technicky zabezpečuje potreby záchranárov v podpore dispečerského systému a všetkých jeho modulov už od roku 2006 a v zmysle zmluvy tak bude robiť ďalšie štyri roky.
Predpokladaná hodnota zákazky bola vyše 7,7 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, konečná vyrokovaná suma predstavovala viac ako 7,2 mil. eur bez dane.
Záchranári si po tejto počiatočnej investícii od nového systému však sľubujú nižšie náklady na prevádzku a údržbu.
Benefitom nového systému pre občanov v tiesni by malo byť podľa záchranárov rýchlejšie a kvalitnejšie poskytnutie prednemocničnej neodkladnej pomoci. Umožniť by mal okrem hlasových služieb už aj dátové služby pre všetkých osem krajských operačných stredísk linky tiesňového volania 155, prepojenie na systém eCall a vzájomnú komunikáciu záchranných zložiek.
Pripravený na inovatívne prvky
„Nový systém zabezpečuje, okrem iného, aj prepojenie s dispečerským systémom Ministerstva vnútra SR, linkou tiesňového volania 112, ako aj so systémami podriadených organizácií – Polície SR a Hasičského a záchranného zboru SR,“ informuje Operačné stredisko ZZS.
Nová platforma má zdravotníkom tiež umožniť presnejšie lokalizovať volajúceho, resp. miesto výjazdu, monitorovať môžu tiež aktuálnu polohu všetkých výjazdových skupín či v prípade potreby on-line komunikovať so záchranárskou posádkou.
„Výhodou je, že systém je otvorený pre ďalšie inovatívne prvky, ktoré prinesie technologický vývoj, vrátane mobilných aplikácií, či núdzových SMS správ,“ dodávajú záchranári.
Pre Operačné stredisko ZZS je nový dispečerský informačný systém najväčšou investíciou do informačných technológií od jeho vzniku.
„Súčasný systém je už po dlhých rokoch na hrane životnosti a spoľahlivosti, a preto jeho obnova bola nevyhnutnosťou. Vďaka novému komunikačnému systému bude riadenie a koordinácia záchrannej zdravotnej služby pri záchrane životov efektívnejšie a porovnateľné s okolitými krajinami,“ uviedol riaditeľ Operačného strediska ZZS Juraj Hrehorčák.