VšZP spochybňuje údaje ÚDZS, čakacie lehoty na operácie majú byť výrazne kratšie

Podľa poisťovne obsahujú údaje zverejnené dohliadajúcim orgánom očividnú numerickú chybu.
VŠZP
Foto: ilustračné, SITA/Marián Peiger

Čakacie lehoty na plánované medicínske zákroky pre poistencov Všeobecnej zdravotnej poisťovne sú podľa údajov samotnej poisťovne výrazne kratšie, než ako ich prezentoval Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Najväčšia štátna zdravotná poisťovňa preto požiada dozorný orgán o opravu zverejnených údajov.

Obavy z ovplyvnenia poistencov v kampani

Šírenie nepresných informácií považuje poisťovňa za obzvlášť závažné, a to najmä v čase vrcholiacej prepoisťovacej kampane, keďže môžu zásadne ovplyvniť rozhodovanie poistencov pri výbere zdravotnej poisťovne. Z tohto dôvodu Všeobecná zdravotná poisťovňa oficiálne vyzve Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou na opravu údajov, aby sa zabránilo šíreniu nesprávnych informácií o počte poistencov čakajúcich na plánované zákroky, ktoré presahujú zákonom stanovenú lehotu časovej dostupnosti.

Podľa poisťovne obsahujú údaje zverejnené dohliadajúcim orgánom očividnú numerickú chybu. Konkrétne ide o kumulované údaje, ktoré sa týkajú len Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Navyše sú v týchto dátach zahrnuté aj návrhy na plánované zákroky, ktoré mali byť vyradené, pretože zdravotná starostlivosť už bola medzičasom poskytnutá.

Neaktuálne návrhy skresľujú obraz

Konkrétne ide o 13 038 návrhov, ktoré poskytovatelia zdravotnej starostlivosti po ukončení hospitalizácie neaktualizovali. VšZP zároveň upozorňuje, že na jedného poistenca môže byť podaných viacero návrhov na plánované zákroky naraz, čo takisto skresľuje štatistiku.

Všeobecná zdravotná poisťovňa zdôrazňuje, že dosahuje pozitívne výsledky v oblasti znižovania počtu čakajúcich poistencov na plánované zákroky s presne stanovenou maximálnou čakacou lehotou. Údaje Národného centra zdravotníckych informácií ukazujú, že VšZP sa podarilo znížiť počet návrhov prekračujúcich maximálnu čakaciu dobu na plánované operácie o viac ako 41 percent.

Pokles návrhov aj v medzimesačnom porovnaní

V medzimesačnom porovnaní zaznamenala štátna poisťovňa aj celkové zníženie počtu návrhov na zákroky, pri ktorých bola určená maximálna čakacia lehota. Zároveň pripomína, že finančný limit zo strany poisťovne bol dôvodom prekročenia maximálnej lehoty len v osem percentách všetkých prípadov, ktoré čakaciu dobu prekročili.

VšZP zároveň upozorňuje, že všetky zákroky, ktoré boli v systéme nahlásené ako plánovaná zdravotná starostlivosť, nepatria medzi naliehavé, teda akútne operácie. Napriek tomu je priemerná čakacia doba pri týchto zákrokoch kratšia než maximálna lehota stanovená vyhláškou Ministerstva zdravotníctva SR.

Kapacitné dôvody aj požiadavky pacientov

Podrobná analýza dôvodov, pre ktoré dochádza k prekročeniu čakacích lehôt, ukázala, že v 32 percentách prípadov sú na vine kapacitné dôvody poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, predovšetkým personálne. Ďalších 27 percent prípadov súvisí s požiadavkami samotných pacientov, ktorí napríklad preferujú konkrétneho lekára alebo z iných osobných dôvodov žiadajú o neskorší termín zákroku.

Z celkového počtu návrhov na čakacích listinách eviduje Všeobecná zdravotná poisťovňa momentálne len 52 prípadov, v ktorých poistenci vyjadrili nesúhlas s prekročením lehoty časovej dostupnosti. Napriek tomu, že VšZP má poistný kmeň s najnáročnejším zložením – z pohľadu závažnosti diagnóz a vyššieho veku poistencov – dokázala výrazne skrátiť čakacie lehoty. Podľa jej vyjadrení to potvrdzuje správnosť a efektivitu interných procesov, ktoré sú nastavené na poskytovanie kvalitnej zdravotnej starostlivosti pre takmer tri milióny poistencov.

Firmy a inštitúcie: MZ SR Ministerstvo zdravotníctva SRNCZI Národné centrum zdravotníckych informáciíÚDZS Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťouVšZP Všeobecná zdravotná poisťovňa

Ďalšie k téme