Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou reaguje na tlačovú správu Všeobecnej zdravotnej poisťovne, ktorá bola zverejnená 5. augusta. Zdôrazňuje, že informácie o prekročení lehôt časovej dostupnosti plánovanej zdravotnej starostlivosti, ktoré úrad publikoval 11. júla, vychádzali z údajov dodaných samotnou VšZP. Išlo o obdobie od 1. januára 2024 do 28. februára 2025.
Ako pripomína úrad, dáta vyhodnotil na základe zoznamov poistencov čakajúcich na plánované výkony, ktoré mu poskytli všetky tri zdravotné poisťovne. „Informáciu o počte dní s prekročenou lehotou časovej dostupnosti teda úradu poskytla sama VšZP,“ uvádza sa v stanovisku.
V prípade VšZP išlo o informácie, ktoré úrad vyžiadal v rozsahu počtu potvrdených, odmietnutých a vyradených návrhov na plánovanú zdravotnú starostlivosť. Údaje neboli poskytované na rodné čísla poistencov, ale samostatne za každú medicínsku službu, a to s uvedením kódu choroby a zdravotného výkonu podľa klasifikačného systému.
Zoznam poistencov čakajúcich na plánovanú starostlivosť
Zdravotné poisťovne majú podľa zákona povinnosť viesť zoznam poistencov čakajúcich na plánovanú starostlivosť na základe návrhu od nemocnice alebo poskytovateľa jednodňovej zdravotnej starostlivosti, ak výkon nemožno zrealizovať do troch dní.

Čakacie lehoty na operácie sú výrazne kratšie, Všeobecná zdravotná poisťovňa požiada Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou o opravu dát
Úrad pripomína, že do 30. júna 2025 boli poisťovne povinné poskytovať tieto zoznamy elektronicky aj jemu, čo umožňovalo relevantné a včasné vyhodnocovanie dát. Po tejto zmene však takúto povinnosť už nemajú, čo podľa úradu sťažuje monitoring aktuálneho stavu.
Úrad plánuje iniciovať legislatívnu zmenu
Z tohto dôvodu plánuje úrad iniciovať legislatívnu zmenu v spolupráci s Ministerstvom zdravotníctva SR. Cieľom je, aby sa mu vrátila možnosť nezávisle vyhodnocovať údaje o čakacích zoznamoch, čo by posilnilo kontrolu nad zdravotnými poisťovňami a poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti.

VšZP zaznamenala pokles počtu návrhov na plánované medicínske zákroky s prekročenou maximálnou čakacou lehotou
Úrad zároveň konštatuje, že tlačová správa Všeobecnej zdravotnej poisťovne v zásade potvrdzuje jeho závery a odporúčania. Ide najmä o potrebu zefektívnenia plánovania výkonov a manažmentu kapacít, zlepšenie spolupráce s poskytovateľmi, zavedenie účinnejšej kontroly a pravidelných aktualizácií údajov, transparentné zverejňovanie štatistík a informovanie poistencov o ich právach. Rovnako sa odporúča aktívne ponúkať alternatívnych poskytovateľov v prípadoch, keď dôjde k prekročeniu lehoty časovej dostupnosti.