Podnet v súvislosti s prípadom údajného dlhého čakania pacientky vo vážnom stave na urgentnom príjme chirurgie vyhodnotil Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou ako neopodstatnený
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) ukončil dohľad vo Fakultnej nemocnici v Nitre v súvislosti s prípadom údajného dlhého čakania pacientky vo vážnom stave na urgentnom príjme chirurgie. Úrad nezistil porušenie zákona o zdravotnej starostlivosti a podnet vyhodnotil ako neopodstatnený.
„ÚDZS na základe vykonaného dohľadu skonštatoval, že zdravotná starostlivosť bola pacientke zo strany dohliadaného subjektu poskytnutá správne. Prípad posudzoval aj prizvaný konzultant z odboru chirurgia,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ÚDZS Andrea Pivarčiová.
Nepotvrdili ani dlhé čakanie
Prípad sa stal 15. novembra 2016. Upozornila naň svedkyňa udalosti, ktorá sa o svoj zážitok z nemocnice podelila na Tabuli hanby na sociálnej sieti.
Podľa jej slov priviezli záchranári v nočných hodinách na urgentný príjem chirurgie staršiu pani so žlčníkovým záchvatom. Napriek kritickému stavu nechali sestry pacientku čakať dlhší čas na chodbe, pričom lekár nebol na pracovisku.
Pani bola len v pyžame pod tenkou dekou, na chodbe bola zima. Lekár zo záchranky podľa jej slov klopal na dvere niekoľkokrát, pričom vždy vyzýval sestru, aby pacientku pustila dovnútra, lebo na chodbe zomrie, čo sestra odmietla.
„Okrem poskytnutej zdravotnej starostlivosti, ktorej prešetrenie je v zákonnej kompetencii úradu, boli súčasťou podnetu aj informácie, ktorých prešetrenie nepatrí do pôsobnosti úradu, a to nespokojnosť s neadekvátne dlhou dobou čakania na príchod službukonajúceho lekára a správanie sa službukonajúceho personálu,“ doplnila Pivarčiová.
Prijali nápravné opatrenia
Vtedajší riaditeľ Fakultnej nemocnice v Nitre Jozef Valocký v tom čase médiá informoval, že zriadil komisiu na prešetrenie prípadu. Pacientku podľa jeho vyjadrenia priviezla sanitka o 2:15 na urgentný príjem chirurgických disciplín.
„O 02:29, teda o 14 minút po príchode, bola pacientka prevzatá službukonajúcim lekárom urgentného príjmu, z čoho vyplýva, že medializované údaje o približne hodinovom čakaní nie sú presné,“ uviedol vtedy Valocký.
Nemocnica odvtedy prijala nápravné opatrenia, o ktorých podľa Pivarčiovej písomne informovala Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
„Fakultná nemocnica Nitra v tomto prípade na začiatku dohľadu prijala nápravné opatrenia a poučila všetkých zamestnancov, ktorí pracujú na ambulancii urgentného príjmu chirurgických disciplín o základoch etického správania sa k pacientom a o organizácii práce pri preberaní pacientov,“ povedala Pivarčiová.
ÚDZS v súčasnosti vykonáva v nitrianskej nemocnici 32 dohľadov.