Spoločnosť Telekom predstavila mobilnú hru Sea Hero Quest. Ide o prvú mobilnú hru na svete, hraním ktorej je možné pomôcť vedcom pri výskume demencie. Informovala o tom skupina Slovak Telekom.
Príprava projektu trvala viac ako rok a Slovak Telekom bol členom najužšieho tímu zloženého zo zástupcov Deutsche Telekomu a agentúry Saatchi& Saatchi Londýn.
Najčastejšou formou demencie je Alzheimerova choroba, ktorá je príčinou 50 až 60 percent prípadov. V súčasnosti ňou trpí približne 45 miliónov ľudí na svete. Podľa odhadu Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) ich v roku 2050 bude viac ako 130 miliónov.
Ako priblížil operátor, hra je špeciálne navrhnutá tak, aby posunula vedecké chápanie priestorovej orientácie človeka, ktorá s problémom demencie úzko súvisí. „Sme presvedčení, že ako jeden z najväčších operátorov v Európe máme zodpovednosť neustále nachádzať nové spôsoby, ako využiť možnosti technológií a inovácií pre zlepšenie života ľudí,“ povedala senior manažérka digitálnych služieb a marketingovej komunikácie Telekomu Drahomíra Juríková.
Hra zbiera údaje rýchlejšie ako tradičné spôsoby
Spoločnosť sa v rámci svojich nadnárodných štruktúr spojila s vedcami, odbornými inštitúciami a vývojármi hier. Podľa Juríkovej ľudia trávia celosvetovo vyše tri miliardy hodín týždenne hraním hier. Jedným z cieľov kampane je presvedčiť hráčov, aby aspoň časť týchto hodín využili na niečo, čo má skutočný zmysel.
Sea Hero Quest je podľa zverejnených informácií príbehom chlapca, ktorý sa rozhodne zachrániť spomienky svojho otca a vydá sa na dobrodružnú cestu po mori. Úlohou hráča je bezpečne a správne navigovať svoju loď do cieľa.
Navigácia a schopnosť orientovať sa v priestore sú nielen kľúčovými prvkami hry, ale zároveň predstavujú základ pre zber dát potrebných na vytvorenie nových diagnostických testov demencie.
Deutsche Telekom a organizácia Alzheimer’s Research sa zaviazali spoločne financovať dvojročný projekt, počas ktorého budú zozbierané dáta analyzované. Túto analýzu bude systematicky realizovať britská University College London.
Podľa odhadov University College London hra zbiera údaje 150-krát rýchlejšie ako tradičné spôsoby používané pri výskume. Dvoma minútami hrania tak hráč prispeje približne 300 minútami času, ktorý by bol potrebný na výskum realizovaný tradičným spôsobom.
Počet ľudí trpiacich Alzheimerovou chorobou v SR vzrastie
Podľa psychiatra Martina Halma Alzheimerovou chorobou trpí na Slovensku približne 40 až 60 tisíc ľudí, ich počet sa do roku 2050 môže strojnásobiť. „Ochorenie vážne narúša pamäť a tvorbu nových spomienok. Má to za následok stratu schopnosti orientácie aj v známom prostredí, čo je zároveň jedným z prvých príznakov ochorenia,“ povedal Halmo.
Lieky vedúce k vyliečeniu zatiaľ neexistujú. „Všetky aktuálne využívané lieky iba spomaľujú priebeh ochorenia, vďaka čomu sú postihnutí ľudia schopní dôstojnejšej existencie. Efektivita liečby každopádne závisí od jej čo najskoršieho začatia,“ dodal Halmo.