Najvyťaženejšie mesiace z hľadiska počtu prepráv boli marec, október a november.
Posádky spoločnosti Falck v rámci dopravnej zdravotnej služby uskutočnili v minulom roku celkovo 255 119 prevozov a najazdili po celom Slovensku až 4 675 613 kilometrov, čo je o 6,29 % viac ako v roku 2016. Informovala o tom spoločnosť.
Najvyťaženejšie mesiace z hľadiska počtu prepráv boli marec, október a november.
„Prevozy pacientov sú najfrekventovanejšie v našom hlavnom meste, stanica v Bratislave zaznamenala takmer 88 tisíc prevozov,“ píše sa v tlačovej správe.
Mýlia si záchranku s dopravou
Pacienti si občas pletú sanitky záchrannej zdravotnej služby (ZZS) so sanitkami spomínanej dopravnej zdravotnej služby (DZS).
„Prvý typ sanitiek zabezpečuje výlučne tzv. neodkladnú prednemocničnú starostlivosť, čiže ošetrenie akútnych prípadov priamo na mieste úrazu alebo náhleho zdravotného zlyhania. Záchrannú zdravotnú službu voláme vo chvíli náhleho nešťastia alebo závažných akútnych zdravotných ťažkostí, a to prostredníctvom liniek 155 alebo 112,“ objasnila spoločnosť Falck.
Druhým typom sanitky je spomínaná dopravná zdravotná služba. Tá sa využíva pri plánovaných cestách spojených s lekárskou starostlivosťou a termín prepravy si musí pacient vopred dohodnúť a objednať. Telefónny kontakt pacienti nájdu na webovej stránke dispečingu DZS, ktoré pôsobia v mieste ich bydliska.
„Úlohou sanitiek DZS je prepraviť pacienta k lekárovi alebo z nemocnice do domáceho liečenia, ak sa tam nezvládne dostať vlastnými silami. Ako príklad môžeme uviesť pacienta, ktorý má nohu v sadre a nedokáže šoférovať vlastné auto alebo bezpečne cestovať autobusom. Preprava DZS ho nič nestojí, cestu hradí zdravotná poisťovňa, musí mať však dopredu žiadanku od lekára,“ vysvetlil výkonný riaditeľ DZS Falck Ernest Caban.
Nervózni vodiči
Biele sanitky DZS sa líšia od záchraniek aj tým, že spravidla nepoužívajú maják ani húkačku. Práve preto sa podľa spoločnosti Falck niekedy stáva, že im ostatní vodiči nevenujú až takú pozornosť.
Horšie prípady sú však tie, kedy vodiči na sanitky DZS reagujú podráždene.
„Vždy sa snažíme v čo najrýchlejšom čase vyložiť či naložiť pacienta, ale niekedy to okolnosti nedovoľujú, napríklad kvôli preplneným parkoviskám na sídliskách, nesprávnemu parkovaniu iných vozidiel a pod. Vodiči reagujú podráždene, nemajú trpezlivosť a pritom si neuvedomujú, že zajtra môžeme prísť po nich, alebo po ich rodinných príslušníkoch,“ konštatovala prevádzková manažérka DZS Monika Ďurfinová.
Prepláca aj poisťovňa
Nárok na transport sanitkou sa riadi zákonom o verejnom zdravotnom poistení.
„Transport so zdravotníckym dohľadom by mal pacientovi zabezpečiť ošetrujúci lekár v situácii, keď nie je zo zdravotných dôvodov vhodné využitie alternatívnych druhov dopravy, napríklad kvôli zníženej pohyblivosti, malátnosti, infekčnosti daného ochorenia, pri pooperačných stavoch alebo psychiatrických ochoreniach,“ vymenoval Caban.
V prípade, že doktor neponúkne prepravu sanitkou a pacient má dôvodnú obavu, že individuálnu prepravu sám nezvládne, môže ho o prevoz požiadať.
Inou možnosťou je zavolať priamo zdravotnej poisťovni a overiť si u revízneho lekára, či jeho diagnóza naozaj zodpovedá stavu vhodnému pre prevoz sanitkou. Ak nárok na prepravu DZS nevzniká, môže ju využiť ako samoplatca.