Pacientov s vážnym ochorením netrápi len samotná diagnóza. Najmä pri zmene pracovnej schopnosti musia riešiť problémy v zamestnaní, so Sociálnou poisťovňou či zdravotnými poisťovňami.
Stret s úradmi býva občas ťažký aj pre ľudí v plnom zdraví. V prípade zdravotne oslabených pacientov, ktorí sa potýkajú so stresom, to môže byť ešte horšie.
Práve pre pacientov s onkologickým ochorením alebo cystickou fibrózou je určený portál Sopo.sk.
Rad nečakaných problémov
Skúsenosti s ťažkosťami počas ochorenia má aj riaditeľka OZ Amazonky Eva Bacigálová.
„Stretnutia so Sociálnou poisťovňou boli nezrozumiteľné, stresujúce a ponižujúce,“ opisuje svoje vnímanie situácie v tom čase.
Pomohla jej mediátorka Soňa Ďurčová. Vymenovala aj najčastejšie problémy, s ktorými sa v rámci svojej praxe stretáva:
Sociálna poisťovňa
- vybavenie a výška invalidného dôchodku
- námietka voči lekárskemu posudku
- nedoplatky
zdravotné poisťovne
- dostupnosť liečby a liekov
- zdravotnícke pomôcky
- možnosť liečby v zahraničí
- nárok na kúpeľnú liečbu
ÚPSVaR
- preukaz ŤZP
- parkovací preukaz
- peňažné príspevky na kompenzáciu zdravotného postihnutia
Lekári nepomôžu
Pacienti v novej životnej situácii automaticky očakávajú, že ich dokážu zorientovať lekári. Sú však na zlej adrese. Nielenže samotní lekári často o sociálno-právnych aspektoch nevedia viac ako pacienti.
Ako upozornil onkológ Štefan Korec, lekári sú preťažení nadmerným množstvom pacientov či prehnanou administratívou.
„Ak aj pacient pozná svoje práva a je informovaný o svojich možnostiach, narazí na realitu zastaralého systému. Má rakovinu, má práva, ale systém ešte nedozrel. Tu nastupujú rodiace sa podporné organizácie,“ povedal Korec.
Pomôžu lekárom
Aj lekári teda môžu profitovať z bezplatnej poradne, ktorá projektom farmaceutickej spoločnosti Teva Pharmaceuticals. Odbremení ich od týchto otázok, takže môžu čas strávený s pacientom venovať predovšetkým diagnostike a liečbe ochorenia.
Projekt SOPO chce byť zároveň platformou rozšírenej pomoci pre už existujúce poradne, ktoré fungujú v rámci jednotlivých občianskych združení, zoskupujúcich práve onkologických pacientov.
Ide napríklad o už spomínané OZ Amazonky či Ligu proti rakovine.
Chcete sa liečiť účinne? Liečte sa správne. Dnes odštartoval Týždeň adherencie aj na Slovensku
Aby sa pacienti mohli s online poradňou spojiť, dostanú od samotných lekárov edukačnú brožúru a kartičku s unikátnym kódom. Pomocou neho sa budú môcť na stránke prihlásiť a napísať svoj problém.
Pre starších alebo menej on-line zdatných pacientov sú pripravené korešpondenčné lístky s ofrankovanou obálkou.
Sociálno-právny poradca následne odpovedá na otázky do piatich pracovných dní. v prípade využitia otázky poštou, zašle odpoveď v zalepenej obálke.
K dispozícii je aj konzultačná telefónna linka poradne, na ktorú sa môžu pacienti obrátiť v pracovných dňoch vo vyhradených hodinách.