Až 94 % Slovákov si myslí, že nedostatok financií v zdravotníctve má dopad na pacientov. Asociácia na ochranu práv pacientov SR (AOPP) o tom informovala v tlačovej správe.
Prieskum asociácie tiež ukázal, že podľa pacientov finančné prostriedky na zabezpečenie poskytovania zdravotnej starostlivosti by mal zabezpečiť v prvom rade štát.
Prieskum vypracovala spoločnosť NMS Market Research v septembri 2019 na vzorke viac než tisíc respondentov.
Systém musí mať jasné pravidlá
„Výsledky prieskumu poukázali na to, o čom hovoríme už dávno, že systém poskytovania zdravotnej starostlivosti je dlhodobo podfinancovaný. Je potrebné ho zmeniť tak, aby mal jasné pravidlá a na nedostatky v ňom nedoplácali pacienti, ani poskytovatelia zdravotnej starostlivosti,“ informovala prezidentka AOPP Mária Lévyová.
Za najväčšie problémy zdravotníctva Slováci považujú dlhé čakanie u lekárov a nedostatok peňazí v systéme, čím sa zvyšujú doplatky a neoprávnené poplatky pacientov.
„Ako hlavnú príčinu týchto problémov pacienti vidia najmä v dlhodobom neriešení problémov a korupcii v zdravotníctve,“ konštatovala AOPP.
Lekár po známosti
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti by mali byť podľa prieskumu za svoju prácu spravodlivo odmeňovaní, myslí si 89 % opýtaných. V opačnom prípade sú výsledkom nielen dlhé čakacie lehoty, zbytočné a neoprávnené poplatky, ale aj preháňanie či diskriminácia pacientov.
Nemocnice, súkromné ordinácie aj záchranky dostanú pravidlá pre bezpečnosť pacientov
Kvalita zdravotnej starostlivosti je pritom často podľa pacientov podmienená mierou známostí s lekármi.
Vedie to podľa respondentov aj k tomu, že sa pacienti vyhýbajú návštevám lekárov, čo má za následok zhoršujúci sa zdravotný stav obyvateľov. Tento stav zdravotníctva môže podľa 48 % opýtaných viesť aj k zbytočným úmrtiam pacientov.
Pacient nie je na prvom mieste, hovorí polovica respondentov
Polovica z opýtaných má pocit, že pacient nie je v zdravotníctve na prvom mieste.
Toto percento sa zvyšuje priamo úmerne veku alebo v prípade chronických či pravidelných pacientov.
Približne pätina opýtaných si myslí, že je tiež nevyhnutné zaviesť opatrenia proti korupcii, určiť jasné pravidlá a vymožiteľnosť práv pacientov či zlepšiť podmienky pre zdravotníckych pracovníkov.
Bezplatné zdravotníctvo?
Z odpovedí respondentov tiež vyplynulo, že názor o bezplatnom zdravotníctve už zďaleka neprevláda.
Ak neprídu dodatočné zdroje, poisťovne pristúpia k reštrikčným opatreniam, varujú nemocnice
Približne polovica respondentov si stále myslí, že zdravotníctvo je bezplatné a každý by mal mať neobmedzený prístup k zdrojom zdravotnej starostlivosti.
Druhá polovica opýtaných si uvedomuje, že zdravotníctvo je nákladné a k čerpaniu jeho zdrojov treba pristupovať zodpovedne.
„Myslím si, že toto vnímanie by sme si mali postupne osvojiť všetci. Či už pacienti, poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, dodávatelia v zdravotníctve, ale aj štát, ktorý by svojimi reguláciami mal nastaviť stabilné financovanie a spravodlivé, efektívne čerpanie zdrojov tak, aby bola zabezpečená rovnaká dostupnosť kvalitnej zdravotnej starostlivosti pre všetkých občanov,“ uzavrela prezidentka AOPP.