NCZI certifikovalo dva informačné systémy na doplnkové ordinačné hodiny

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ehealth
Foto: Pixabay.com

Keď chce ambulantný lekár využívať doplnkové ambulantné hodiny, musí požiadať o povolenie VÚC alebo ministerstvo zdravotníctva

Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI) certifikovalo minulý týždeň dva informačné systémy na doplnkové ordinačné hodiny a systém e-objednanie.

Ako informoval na štvrtkovom stretnutí s novinármi generálny riaditeľ NCZI Peter Blaškovitš, sú pripravení aj ďalší softvéroví dodávatelia a služba sa rozbieha.

Keď chce ambulantný lekár využívať doplnkové ambulantné hodiny, musí požiadať o povolenie VÚC alebo ministerstvo zdravotníctva.

Na základe vydania súhlasu na zriadenie doplnkových ordinačných hodín sa potom zaregistruje do systému. Pokiaľ už disponuje systémom, ktorý je u NCZI certifikovaný, môže službu začať využívať.

Pacient si bude môcť vybrať

„Z pohľadu pacienta bude prístup k službe cez Národný portál zdravia, ktorý je v správe NCZI,“ uviedol Blaškovitš.

Tam pacient zadá buď meno lekára, alebo mesto. Ukážu sa mu všetci poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, ktorí doplnkové ordinačné hodiny používajú a zdieľajú kalendár, kde sú uvedené jednotlivé termíny na objednanie.

Z nich si pacient bude môcť vybrať. Bude možná aj autorizácia prostredníctvom mobilného telefónu, pacient tak objednanie verifikuje.

Za samotné objednávanie pacient neplatí. Platí sa len za poskytnutie zdravotnej starostlivosti, to je však v kompetencii lekára.

Táto zdravotná starostlivosť môže byť hradená maximálne do výšky 30 eur. Pacienti sa však môžu objednať aj telefonicky, vtedy termín zaznamená lekár.

Aj v riadnych ordinačných hodinách

Ak bude chcieť lekár rozšíriť objednávanie pacientov aj mimo doplnkových ordinačných hodín, bude si to musieť sám tak nastaviť.

„Národný systém je pripravený na to, aby sa dali manažovať pacienti aj v riadnych ordinačných hodinách, ale tam termín určuje lekár,“ povedal na stretnutí s novinármi Ján Tomašík z NCZI. Cieľom podľa neho bude nahradiť papierové zoznamy elektronickým zoznamom.

„Samozrejme, nikomu ten papier neberieme, chceme naučiť ľudí, aby to používali,“ dodal.

Zdravotná dokumentácia primárne elektronicky

Do elektronického zdravotníctva doposiaľ nie sú pripojení všetci poskytovatelia zdravotnej starostlivosti. V súčastnosti je zapojených okolo 72 % poskytovateľov. V NCZI sa chcú tento rok bližšie pozrieť na to, prečo zvyšok poskytovateľov nie je pripojený.

Povinnosť viesť zdravotnú dokumentáciu primárne elektronicky má podľa NCZI svoje výnimky. Nemusí sa tak robiť v prípade výpadku systému, tiež v prípade, ak niektoré dokumenty musia byť stále v papierovej podobe.

Ďalším dôvodom je aj osobitný zreteľ, teda objektívne dôvody ako odľahlá oblasť, kde sa zdravotná starostlivosť poskytuje, nedostatočná technická vybavenosť, alebo nekompatibilný softvér.

Za nevedenie zdravotnej dokumentácie elektronicky budú hroziť sankcie od 0 až do výšky 14 tisíc eur.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie NCZI Národné centrum zdravotníckych informácií