Pacientka s manželom na sociálnych sieťach postup službukonajúcej lekárky kritizovali.
Vybratý poplatok od tehotnej pacientky, ktorá prišla na gynekologický urgentný príjem Fakultnej nemocnice (FN) Nitra s podozrením na predčasný pôrod, bol podľa vedenia nemocnice oprávnený. Pacientka s manželom na sociálnych sieťach postup službukonajúcej lekárky kritizovali.
„Ženy pred pôrodom, aj keď uvidia krv, vodu, kŕče, budú čakať, aby zbytočne neplatili desať eur a ohrozia život dieťatka?“ napísal manžel pacientky na sociálnej sieti.
Nemocnica v stredu zvolala brífing, aby sa vyjadrila ku „kolujúcim klamstvám na sociálnych sieťach“.
Podľa nemocnice im pacientka mala poďakovať
Ako povedal medicínsky riaditeľ nemocnice Marián Bakoš, 21-ročná pacientka prišla 1. januára o 18:00 v 36. týždni tehotenstva na urgentný príjem s podozrením na odtekanie plodovej vody, čo sa nepotvrdilo.
„Pacientka prišla bez výmenného lístku, nebola odoslaná z lekárskej služby prvej pomoci (LSPP), čiže je plne v kompetencii vybrať poplatok 10 eur. Lekárka nepochybila,“ skonštatoval Bakoš.
Zároveň dodal, že lekárka podala zdravotnú starostlivosť správne a vyhodnotila, že nešlo o akútny stav. Pacientka je v poriadku, zatiaľ ešte neporodila.
Prednosta gynekologicko-pôrodníckej kliniky Miloš Mlynček doplnil, že lekárka urobila také vyšetrenia, ktoré sa napríklad v Anglicku zdravej tehotnej žene vôbec nerobia – ultrazvuk, meranie prietokov pupočníka a vyšetrenie akcie srdca plodu na monitore.
„Preto je celý kolektív našej kliniky šokovaný, že za takúto nadštandardnú starostlivosť sa spustila mediálna kampaň za desať eur. Lekári ani sestry nemocnice o týchto poplatkoch nerozhodli, je to vec ministerstva zdravotníctva a financií,“ zdôraznil Mlynček a dodal, že za takéto vyšetrenia sa v iných krajinách platia vysoké sumy.
„Namiesto poďakovania sa spustil ošiaľ, že čo sme si to my dovolili spraviť,“ hovorí Mlynček.
Poplatky sú dobré
Ako dodal primár gynekologicko-pôrodníckej kliniky Marián Matejka, poplatok sa môže znížiť z desať eur na dve eurá u pacienta, ktorého poslali z LSPP a má výmenný lístok, ak ošetrenie trvalo viac ako dve hodiny, alebo ak ide o nejaký úraz.
Oslobodený od platenia je iba ten pacient, ktorý zostáva hospitalizovaný. „Dotyčná pacientka by to teda nikdy nemala zadarmo, pretože nezostala u nás hospitalizovaná,“ vysvetlil Matejka.
Zavedenie desaťeurového poplatku považuje Bakoš za dobrý krok, ktorého cieľom je zamedziť zneužívaniu pohotovostnej služby. Pacienti podľa neho často chodili po práci vo večerných hodinách, i keď si to ich stav nevyžadoval a mohli navštíviť lekára v bežných ordinačných hodinách.
Posledný rok – dva zároveň výrazne narástol počet pacientov, ktorí do nitrianskej nemocnice prichádzajú z okolitých okresov, napríklad zo Zlatých Moraviec, Šale, Galanty, Komárna či Partizánskeho. Urgentné príjmy sú preplnené.