Dôvodom všetkých problémov s očkovacím systémom NCZI sú chybné rozhodnutia hneď zo začiatku, tvrdí Szalay

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
V Bratislave otvorili najväčšie očkovacie centrum
Veľkokapacitné očkovacie centrum Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). Foto: Ilustračné, SITA/Jana Birošová

Od 1. júla začínajú v Európskej únii (EÚ) platiť jednotné digitálne COVID preukazy, ktoré budú poskytovať informácie o zaočkovaní, prekonaní ochorenia COVID-19 alebo o výsledku testu zisťujúceho prítomnosť koronavírusu v tele.

Viac o téme: Koronavírus

Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI) začalo s ich generovaním a zasielaním ešte počas víkendu. Postupne by mali spracovať 3,2 milióna záznamov o vakcinácii, cez 200-tisíc záznamov o prekonaní ochorenia COVID-19 a takmer 50-tisíc PCR testov.

Vzhľadom na mnohé administratívne problémy, ktoré v súvislosti s vakcináciou doteraz vznikli, sa však ľudia obávajú, či sa k svojmu preukazu dostanú včas pred dovolenkou v zahraničí a či budú všetky údaje vyplnené správne.

Viacerí sa totiž sťažovali na nesprávne uvedené údaje na potvrdeniach či chýbajúcu evidenciu pri druhej dávke vakcíny. Dovolať sa na niektorú z telefonických liniek, či už Ministerstva zdravotníctva SR alebo NCZI, je však takmer nemožné.

Zmena priezviska

Jedna z čitateliek portálu vZdravotníctve.sk sa napríklad stretla s tým, že počas prvej dávky očkovania proti COVID-19 boli údaje v systéme vedené ešte na jej priezvisko za slobodna. Stalo sa tak napriek tomu, že je už viac ako dva roky vydatá.

Pritom na všetky miesta, vrátane svojej zdravotnej poisťovne, zmenu priezviska riadne nahlásila. „Keby si to doktorka, ktorá ma očkovala, nevšimla a priamo na mieste to neopravila, neviem ani, s kým by som to musela riešiť,“ uviedla.

Problém môžu mať aj ženy, ktoré sa medzi jednotlivými dávkami vakcíny vydali, a teda rovnako zmenili priezvisko. Stránka NCZI ani korona.gov.sk informácie o tom, ako podobné situácie riešiť, odpovede neponúka.

Obrátiť sa dá teda opäť iba na call centrum. Hovorkyňa NCZI Veronika Bauch portál vZdravotníctve.sk informovala, že problém so zmenou osobných údajov už bol vyriešený, rovnako sa pracuje aj na ďalších nedokonalostiach, ktoré postupne odstraňujú.

Najhoršie na takýchto situáciach je, že aj keď chybu po vytlačení potvrdenia o očkovaní okamžite nájdete, veľa sa s tým donedávna urobiť nedalo. Zostávalo iba volať na oficiálne linky a dúfať, že sa všetko podarí vyriešiť.

Pred dvoma týždňami totiž v očkovacích centrách nemali k dispozícii možnosť vstúpiť do uzatvoreného „prípadu“ a niektorý údaj upraviť.

Výhrady

Portálu vZdravotníctve.sk to potvrdil aj Tomáš Szalay, riaditeľ Odboru zdravotníctva Bratislavského samosprávneho kraja, ktorý má na starosti Veľkokapacitné očkovacie centrum na Národnom futbalovom štadióne v Bratislave.

Voči systému NCZI má však aj iné výhrady, napríklad aj takú, že ak už nejaký problém vznikne, tak z call centra NCZI dotyčného volajúceho často zvyknú odkázať na konkrétne vakcinačné centrum, ktoré má s riešením jeho problémov pomôcť.

„Nepatrí to do našej kompetencie, ale vieme to vyriešiť, lebo nás to život naučil. Máme za sebou 200-tisíc zaočkovaných, takže máme bohaté skúsenosti,“ vysvetľuje Szalay. Ľuďom sa tak snažia pomôcť, aj keď by to po správnosti malo robiť NCZI.

Chyby pritom môžu vznikať viacerými spôsobmi. Najčastejšie zadá pri registrácii chybné údaje priamo záujemca o očkovanie, ale pochybyť môže aj lekár či personál priamo v centre. Často je však problém aj v tom, že v NCZI sa niektoré údaje jednoducho stratia.

150 chýb

„My každý večer odosielame dáta o zaočkovaných, každý deň pošleme údaje o cca 4 000 ľuďoch, takže máme v reporte 100 percent. Zo 200-tisíc zaočkovaných sme mali chybu reálne možno v 100 až 150 prípadoch, to je menej než promile,“ tvrdí Szalay.

Ani tie však byť nemuseli, ak by NCZI v predchádzajúcich mesiacoch umožňovalo opravovať chyby aj očkovacím centrám. Práve administratívne chyby v menách a podobne, spôsobovali problém aj pri žiadostiach o COVID preukaz.

Vydávanie preukazov preto bude podľa Szalaya zaťažkávajúcou skúškou funkčnosti celého systému NCZI, ktorý čerpá údaje z približne šiestich informačných softvérov používaných nemocnicami a očkovacími centrami.

Všetky tieto softvéry musia spĺňať kritériá, ktoré si NCZI na začiatku nastavilo, aby mohli spolu systémy úspešne komunikovať. „Chápem, že každý výrobca softvéru môže používať iný systém implementácie údajov do systému NCZI,“ uvádza Szalay.

Ďalej vysvetľuje, že niektoré očkovacie centrá tým pádom môžu mať vyššiu chybovosť spôsobenú tým, že majú menej užívateľsky nastavené prostredie. „Stále však platí, že sa dá možnosť spraviť chybu extrémne zúžiť,“ dodáva.

Prvá alebo druhá?

Jedným z častých problémov, na ktorý sa ľudia sťažujú, je aj informovanie o tom, či išlo o prvé alebo druhé očkovanie. Szalay pre portál vZdravotníctve.sk potvrdil, že očkovacie centrá v systéme nevidia, či už bol konkrétny človek raz očkovaný.

„Nemalo by sa to stávať, ale keď bol niekto na prvej dávke v Sobranciach a na druhú príde k nám, my nevieme, že bol v Sobranciach, ak nám to sám nepovie,“ tvrdí. V systéme NCZI sa potom môže vyskytnúť niekto, kto má zapísané dve prvé dávky.

Tým pádom mu však systém nevygeneruje COVID preukaz. Vyhnúť sa chybám sa pritom podľa Szalaya dalo pomerne jednoducho, a to ak by sa pri celom procese používal iba jediný identifikátor – rodné číslo, a to už v Čakárni na pridelenie termínu očkovania.

Práve tam totiž záujemcovia o očkovania najčastejšie spravia chybu vo vlastných údajoch. Ak by sa používalo iba rodné číslo a PIN kód, ktorý príde mailom či sms správou, zjednodušilo by to situáciu vakcinačným centrám, ako aj NCZI.

Neprekážala by ani zmena priezviska pri vydaji medzi očkovaniami, ľudia by tiež nepísali chybné údaje. Szalay ďalej vymenúva, že by tiež nemal v tabuľkách napísané napríklad mesto Bratislava viacerými spôsobmi, čo komplikuje zaraďovanie kontaktov.

Fakturovanie poisťovniam

V neposlednom rade je pre očkovacie centrum náročná aj komunikácia so zdravotnými poisťovňami, ktoré očkovanie preplácajú. Ku každému zaočkovanému človeku totiž treba spárovať jednu z trojice poisťovní.

„Z môjho pohľadu poskytovateľa zdravotnej starostlivosti by bolo výhodné, keby boli zoznamy zladené aj s Centrálnym registrom poistencov, nakoľko očkovanie na konci dňa musíme fakturovať do poisťovne,“ vysvetľuje Szalay.

Dodáva tiež, že procesom priraďovania strávia každý deň nemalý čas, pritom by to vedel automaticky spraviť práve systém NCZI ešte na začiatku celého procesu. Szalay celkovo hodnotí situáciu tak, že všetky problémy vznikli kvôli úplne prvým rozhodnutiam v decembri.

Kritizuje najmä to, že NCZI v tom čase a ani nikdy potom nevyužilo možnosť poradiť sa aj s inými odborníkmi. „Všetci zainteresovaní sa snažíme, aby to fungovalo. Veľmi by som uvítal, keby s nami NCZI viac komunikovalo, ak narazí na nejaký problém,“ dodal na záver.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Tomáš SzalayVeronika Bauch
Firmy a inštitúcie MZ Ministerstvo zdravotníctva SRNCZI Národné centrum zdravotníckych informácií