Pandémia koronavírusu ovplyvnila atmosféru každodennosti a otočila pohodlný životný štýl do mimoriadneho režimu. Najviac sa však zmena dotkla práce všetkých lekárov, ale aj celého zdravotníckeho personálu, záchranárov či laboratórií. Stoja v prvej línii a vystavujú samých seba hroziacemu nebezpečenstvu, aby sme my ostatní zostali v bezpečí.
Ak je nám občas v izolácii úzkostlivo, pomyslime si na prácu hrdinov, ktorí nás zachraňujú v každej sekunde a sú vystavovaní neuveriteľnému riziku a stresu.
Ľudský aj profesijný výkon je na maxime
Ako nezainteresovaní pozorovatelia s obdivom sledujeme hrdinov v prvých líniách. Len málokto si dokáže predstaviť, s čím všetkým sa dennodenne stretávajú, čo všetko musia riešiť, na čo myslia a čo zabezpečujú alebo akým najrôznejším problémom musia čeliť. A to všetko bez prestávky, pretože ochorenie COVID-19 sa šíri veľmi rýchlo a každým dňom pribúdajú nové a nové prípady nákazy.
Svetový deň zdravia odštartuje rok venovaný zdravotným sestrám a pôrodným asistentkám
Lekárka doc. MUDr. Katarína Holečková, PhD. z infektologickej kliniky na Kramároch prirovnáva promptnosť a organizáciu pracovného kolobehu červenej zóny k mravenisku: „Je tu veľké množstvo ľudí, môže to pripomínať mravenisko, kde má každý svoju úlohu, ktorú potrebuje plniť.“
Preškolení musia byť aj sanitári či upratovačky
Pracovný zhon a vysoké nasadenie v prísnych bezpečnostných podmienkach sa týka nielen samotného vyšetrenia a testovania potenciálnych pacientov, ale aj zabezpečovania a školenia ďalších lekárov z rôznych iných oddelení na nový systém práce.
Mimoriadne dôležitú úlohu zohráva aj stredný zdravotnícky personál, ktorý vzhľadom na nové podmienky musí byť taktiež preškolený, rovnako ako aj sanitári či upratovačky, aby sa eliminovalo riziko šírenia nákazy.
Slovensko dostane dar od vedcov, bude mať k dispozícii 100-tisíc PCR testov na koronavírus (video)
Lekári a zdravotníci musia neustále myslieť dopredu, aby ich nič neprekvapilo: „Pripravujeme reprofilizáciu celého infekčného pavilónu, aby bolo dostatok lôžok, aby sme mali dostatok miesta pre pacientov, ktorí vyžadujú hospitalizáciu, ale aj pre tých, ktorí vyžadujú intenzívnu starostlivosť. Pripravujeme sa na situáciu, ktorá nám hrozí, a teda, že pacientov bude pribúdať,“ dodáva docentka Holečková.
Za deň vyšetria 80 až 100 pacientov
Infektologická klinika na Kramároch bola prvá v zefektívňovaní pracovného postupu skrz tzv. kontajnerový systém: „Asi ako prví sme začali na Slovenku robiť screening, resp. tiráž pacientov pred nemocnicou. Spočiatku, prvé dni, potencionálni pacienti chodili k nám na kliniku, čo znamenalo, že sa museli obliekať do ambulancie. Lekári boli preťažení, nestíhali robiť a podobne,“ približuje docentka Holečková.
Minister Krajčí pripúšťa možnosť, že nemocnice začnú po Veľkej noci opäť operovať
Kontajnerový systém sa nachádza mimo kliniky, čím odbremenili ambulancie. Robia v ňom evidenciu, vyšetrenia, dotazníky, následne ich evidujú do systému a, samozrejme, robia odbery. Lekárom, ktorí celé vyšetrenie vedú, veľmi pomáhajú študenti z lekárskych fakúlt. Za deň dokážu vyšetriť 80 až 100 pacientov.
Pitný režim pre zdravotníkov a pacientov z červenej zóny v Bratislave
Situáciu komplikuje samotný núdzový stav a činnosti súvisiace s prácou v mimoriadne rizikových podmienkach, ale aj nedostatok potrebného materiálu, často úplne bežných vecí, ako napríklad chýbajúci papier do tlačiarne, pričom je nevyhnutný pre dotazníky či výsledky, ale aj samotnú evidenciu.
Okrem vyššie spomenutých opatrení a činností musia dokonca zabezpečovať pre ľudí aj stravu a pitný režim, nakoľko nemocničná kuchyňa, ktorá to zaobstaráva, má v tomto ohľade skomplikovanú situáciu: „Celá infekčná klinika je teraz červenou zónou, kde sa môže pohybovať len určitá skupina ľudí,“ spresňuje lekárka. Spoločnosť BUDIŠ a.s. sa aj preto rozhodla, že pomôže zásobou pitného režimu.
„Na Kliniku infektológie a geografickej medicíny v Bratislave sme v tomto vypätom období doviezli kompletné zásoby pitného režimu v podobne minerálnych vôd Budiš, Fatra, Gemerka a pramenitej vody Zlatá studňa pre 110 lekárov a sestier, ako aj 40 pacientom bojujúcim 24 hodín denne s koronavírusom, pretože príjem minerálov a pitný režim je veľmi dôležitý. Okrem toho budeme v rovnakom zložení navážať pitný režim na Kliniku infektológie a cestovnej medicíny LF UPJŠ v Košiciach. Zloženie vody sme konzultovali s prednostom kliniky, aby bolo vyhovujúce tak ako pre lekársky tím, aj pacientov. Minerály sú veľmi dôležité, no zdravotnícky personál sa počas dlhých zmien nemôže povzbudiť kofeínom – v ich pavilóne sa totiž nenachádza žiaden kávový automat a do iných častí nemocnice ísť nemôžu. Preto sme sa rozhodli dodať na kliniku aj tri kávovary s kávou Smit&Dorlas ako aj Afri colu s vysokým obsahom kofeínu, aby aspoň v náznaku pomohli enormnej vyťaženosti a uľahčili situáciu,“ hovorí generálny riaditeľ BUDIŠ a.s. Andrej Hronský.
Pomoc prebieha po celom Slovensku
BUDIŠ a.s. zabezpečí pitný režim nielen najvyťaženejšiemu miestu v súvislosti s koronavírusom, ale minerálnu vodu Budiš a Gemerku zaobstará aj všetkým štyrom štátnym laboratóriám, ktoré testujú vzorky na ochorenie COVID-19.
Ide o laboratóriá v Trenčíne, Košiciach, Banskej Bystrici a v Bratislave. Samozrejme, aj v tomto prípade sú zdravotníci v mimoriadnom režime a fungujú dennodenne, 24/7, preto im okrem prísunu minerálov zabezpečí aj dostatočný prísun kofeínu v kolových nápojoch Afri cola.
Záchranná zdravotná služba v Bratislave, ktorá aktuálne okrem klasickej záchrannej služby v niekoľkých krajských aj okresných mestách s celkovo 88 stanovišťami na Slovensku, zabezpečuje aj autá s posádkami prevážajúce pacientov s koronavírusom či prevážanie vzoriek na testovanie v týchto územiach. Pracovníci záchrannej zdravotnej služby sú rovnako ako iní zdravotníci pod veľkým tlakom. „Pomoc v podobe zabezpečenia pitného režimu môžu zdravotníci vnímať aj ako gesto súdržnosti, spoločnosť BUDIŠ a.s. to vníma ako súčasnú úlohu nezištnosti,“ dopĺňa Andrej Hronský.
Pomôžme, ako vieme
Novodobý altruizmus súčasnej doby nie je postavený na princípe, aby ľudia poskytovali len finančnú či materiálnu pomoc. Jeho podstata sa ukrýva v maličkosti: kým môžem, pomáham ako viem – napríklad seniorom či chorým s nákupom, dodržiavaním všetkých pravidiel, disciplínou, nešírením paniky, ale optimizmu. Každá pomoc sa dnes počíta a disciplína obzvlášť.