Zmeniť zdravotnú poisťovňu sa dá len raz do roka. Ak chcete mať v budúcom roku novú poisťovňu, prihlášku musíte poslať do 30. septembra. Prihlášky zaslané neskôr budú platiť až pre nasledujúci rok, čiže pre rok 2017.
Prehlasuje sa vždy v tej poisťovni, ktorú chcete mať ako svoju. Tlačivá sú dostupné na pobočkách poisťovní. Všetky tri poisťovne vyšli potenciálnym klientom v ústrety a ponúkajú im možnosť registrovať sa aj online:
Pri tlačivách vyplnených cez internet nezabúdajte, že ich je treba vytlačiť, podpísať a poslať do poisťovne, inak nie sú platné.
Nasledujúce tri mesiace ste stále poistencom „starej“ poisťovne. V tomto čase Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou prihlášku preverí a odsúhlasí. V tom prípade sa od 1. januára stávate klientom novej poisťovne.
Po zmene
Ako uvádza úrad pre dohľad, najneskôr do 8. januára 2016 musíte „starej“ poisťovni vrátiť preukaz. V tom čase by ste už mali mať preukaz „novej“ poisťovne. Ak ho nemáte, kontaktujte svoju novú poisťovňu. Bez preukazu sa totiž nedočkáte zdravotnej starostlivosti, iba v urgentných prípadoch.
Rovnako do 8. januára musíte oznámiť zmenu zdravotnej poisťovne svojmu zamestnávateľovi. Ten totiž za vás odvádza poistné a musí vedieť, kam ho vlastne poslať. Ak sa o zmene vašej poisťovne nedozvie, bude stále posielať peniaze do predchádzajúcej poisťovne a v novej budete evidovaný ako neplatič. A okrem týchto problémov vám ešte Úrad pre dohľad môže uložiť pokutu až do 331 eur.
Ak nemáte zamestnávateľa, ale ste samostatne zárobkovo činná osoba, do 8. januára musíte novej poisťovni oznámiť výšku preddavku na zdravotné poistenie, čiže koľko jej budete platiť. To, samozrejme, nezávisí na vašom rozhodnutí. Koľko ste platili „starej“ poisťovni, budete platiť aj novej.
Bez určenia termínu, ale čo najskôr, treba novú poisťovňu oznámiť aj svojmu praktickému lekárovi.
Riešenie problémov
Keďže prihlasovať sa dá po celý rok, môže sa stať, že si zmenu poisťovne rozmyslíte. V tom prípade, stále do konca septembra, musíte svoje rozhodnutie písomne oznámiť poisťovni, do ktorej ste si prihlášku podali. Poisťovňa nemá možnosť vám nevyhovieť, musí vaše storno akceptovať.
Ak vám po 30. septembri príde poštou preukaz novej poisťovne a vy ste si viac než istí, že ste o zmenu nežiadali, opäť písomne informujte zdravotnú poisťovňu, ktorá vám preukaz poslala. V tomto prípade už poisťovňa môže nevyhovieť žiadosti o storno. Poistenec však má možnosť sa obrátiť na Úrad pre dohľad, ten však odporúča najskôr riešiť problémy so zdravotnou poisťovňou.