Výstavba D1 cez 3.balík PPP môže trvať 4-5 rokov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

BRATISLAVA 28. októbra (WEBNOVINY) – Výstavba 31-kilometrovej diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom v rámci tretieho balíka PPP by sa v prípade jeho finančného uzavretia do konca novembra mohla začať na jar budúceho roku a mala by trvať štyri až päť rokov. Je to síce stavebne komplikovanejší, ale zároveň najlepšie pripravený úsek, uviedol v rozhovore pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. „Tento úsek má najväčší efekt z pohľadu ekonomických benefitov. Podľa našej minuloročnej štúdie sú približne 170 mil. eur ročne, čiže je to najviac ekonomicky zaujímavý úsek,“ povedal Palčák. Spomínaný úsek je podľa neho zároveň dôležitý aj pre ekonomické prepojenie susedných regiónov Slovenska, Česka a Poľska.

Plánovaná diaľnica medzi Žilinou a Martinom môže podľa šéfa VÚD plniť svoju funkciu až ako celistvá. Odvetil tým na otázku, či by jednotlivé úseky mohli byť odovzdané do predčasného užívania napríklad v polovičnom profile. „Možno najdlhšia doba výstavby bude práve tunela Višňové – Dubná skala. Ak by sa úseky predtým dokončili skôr, dá sa uvažovať o ich predčasnom užívaní. Všetko bude závisieť od konkrétnych dohôd medzi koncesionárom a ministerstvom dopravy,“ dodal Palčák.

Pokiaľ ide o ponuku koncesionárskej spoločnosti Žilinská diaľnica, s.r.o. na 30-percentné zníženie ceny tretieho balíka PPP, riaditeľ žilinskej inštitúcie nevedel povedať, čím si možno vysvetliť takú výraznú zľavu. „Nevidel som konkrétnu ponuku. Zľava sa môže skladať z ceny peňazí, vlastne zo súčasnej situácie na finančných trhoch. Koncesionár mohol navrhnúť aj zľavu zo stavebných a prevádzkových nákladov,“ uviedol Palčák. Podľa neho je to však ekonomicky len dobré a dosiahnutie konečnej dohody by bol úspech ministerstva dopravy.

Vzhľadom na očakávanú dĺžku výstavby úsekov D1 medzi Hričovským Podhradím a Dubnou skalou je potrebné začať aj s výstavbou nasledujúcich úsekov. „Diaľnica končí pred Žilinou a ak by boli problémy s ostatnými úsekmi, tak by sa diaľnica vlastne posunula za Dubnú skalu,“ pokračoval Palčák. Ak sa podarí rozbehnúť tretí balík PPP, o to viac prostriedkov sa podľa neho bude môcť použiť na výstavbu chýbajúcich 75 kilometrov na piatich úsekoch D1 medzi Martinom a Ružomberkom a medzi Popradom a Prešovom. Tie mali byť pôvodne postavené spoločne cez 1. balík PPP, ale pre ukončenie platnosti koncesnej zmluvy kvôli problémom s finančným uzatvorením projektu majú byť vybudované samostatne cez štandardné tendre.

Palčák považuje za najdôležitejšie v oblasti výstavby diaľnic presne určiť zdroje, z ktorých majú byť postavené a od čoho závisia možnosti ich výstavby. „Ak chce ministerstvo výstavby stanoviť rozsah výstavby, ktorý chce zabezpečiť, musí jednoznačne pomenovať zdroje,“ tvrdí Palčák. Vyslovil zároveň nádej, že ministerstvo dopravy použije aj formu PPP projektov, pretože bez nej nie je možné urýchliť výstavbu diaľnic. Vláda má do konca roka predložiť plán výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. “ Potom sa dá porovnávať, či plány sú reálne alebo nie,“ dodal riaditeľ VÚD.

Záverečné rokovania o 3. balíku PPP pokračujú budúci týždeň

Záverečná časť rokovaní o konečných podmienkach financovania výstavby a 30-ročnej prevádzky úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom v dĺžke 31 kilometrov v rámci tretieho balíka PPP bude pokračovať na budúci týždeň. Projekt má byť finančne uzatvorený do konca novembra, potvrdil vo štvrtok minister dopravy Ján Figeľ po svojom vystúpení na 170. zasadnutí Medzinárodného klubu SR. Termín uzávierky projektu mal uplynúť 31. októbra, minister však súhlasil s jeho predĺžením o mesiac vzhľadom na ponuku koncesionárskej spoločnosti Žilinská diaľnica, s.r.o. umožňujúcu zlacnenie nákladov výstavby diaľnice o 30 %. Malo by ísť už o konečný termín finančného uzatvorenia projektu. Doteraz dohodnutá ročná splátka štátu koncesionárovi za 30 rokov vo výške 277,3 mil. eur by sa mohla znížiť zhruba na 194 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

„Rokovania nie sú ukončené, ale ponuka ktorú koncesionár predložil, ma oprávnila k tomu, aby som predĺžil čas rokovaní o ďalší mesiac, tak aby mohla byť sfinalizovaná. Samostatnou časťou ďalšieho rokovania, ale aj prípravy Slovenska je zabezpečenie alebo zazmluvnenie financií, aby sa využila výhodná cena už v nasledujúcom období,“ povedal Figeľ na otázku, či si vie predstaviť ďalšie zníženie ceny diaľničného projektu. Dobré riešenie tejto špecifickej problematiky podľa neho umožní ďalšie úspory pri financovaní výstavby a prevádzky diaľnice počas 30 rokov. Zatiaľ nevedel povedať o koľko viac by sa ešte mohli znížiť náklady, keďže cena peňazí je veľmi pohyblivý faktor a závisí od finančných trhov. Možno však podľa neho očakávať ďalšie zlacnenie ceny.

Figeľ je odhodlaný dosiahnuť definitívnu dohodu, ktorá bude prijateľná pre Slovensko. „Zatiaľ nebola dosiahnutá. A práve rozhodnutie o ďalších týždňoch rokovania je postavené na báze zaujímavej a východiskovej ceny,“ uviedol ďalej Figeľ. „To už pridávate, to bude na diskusiu potom,“ dodal na otázku, či ponuka o 30-percentnej zľave ceny znamená, že bola o toľko predražená.

Všetky detaily podmienok financovania výstavby a prevádzky D1 pri Žiline budú súčasťou dohody. Minister dopravy pripomenul, že odmieta dohody, ktoré vytvárajú priestor na ďalšie náklady alebo otázniky vo vzťahu. „Doterajšia výstavba je skôr skúsenosťou, aby sa ošetrili v zmluve aj záležitosti, ktoré neboli vyprecizované pri predchádzajúcich projektoch,“ dodal Figeľ.

Vysúťažená cena na realizáciu tretieho projektu PPP na D1 pri Žiline predstavovala 4,204 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty. Ide o cenu za projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu štyroch úsekov diaľnice v dĺžke 30,7 kilometra: Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (11,3 km), Lietavská Lúčka – Višňové (5,4 km), Lietavská Lúčka – Žilina (5,9 km) a Višňové – Dubná Skala (8,1 km). Štát by mal podľa doterajších podmienok splatiť koncesionárovi za 30 rokov okolo 8,5 mld. eur, pričom stavebné náklady dosahujú 1,99 mld. eur bez dane. Prvé dva úseky diaľnice mal koncesionár podľa harmonogramu odovzdať do predčasného užívania pôvodne na jar 2013.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny podpísal so spoločnosťou Žilinská diaľnica koncesnú zmluvu na výstavbu a prevádzku D1 v rámci tretieho balíka PPP 22. januára, prípravné práce na stavbe úsekov diaľnice za okolo 43 mil. eur začali 5. februára tohto roku. Spoločnosť Žilinská diaľnica založili členovia úspešného konzorcia vedeného nemeckou firmou Hochtief PPP Solutions GmbH. V konzorciu sú aj rakúske firmy Alpine Bau GmbH a Western Carpathians Motorway Investors Company GmbH. a španielska spoločnosť FCC Construcción S.A.

Spoločnosť Žilinská diaľnica, s.r.o. je zapísaná v Obchodnom registri SR od 30. októbra 2009. Má základné imanie 20 tis. eur – Hochtief PPP Solutions GmbH so sídlom v Essene vložil 5 010 eur, FCC Construcción S.A., Barcelona 4 008 eur, Alpine Bau GmbH, Wals bei Salzburg 1 002 eur a Western Carpathians Motorway Investors Company GmbH, Viedeň 9 980 eur. Konateľmi Žilinskej diaľnice sú Manuel Angel Villace Carballo a Joachim von Lukowicz.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján FigeľĽubomír PalčákĽubomír Vážny