BRATISLAVA 5. apríla (WEBOVINY) – Minister školstva Dušan Čaplovič (Smer-SD) nedokáže učiteľom garantovať, že sa ich platy do štyroch rokov zvýšia tak, aby dosiahli 1,2 až 1,6-násobok priemernej mzdy v národnom hospodárstve.
„Nič nesľubujem, ale budem za to tvrdo bojovať a budem vystupovať aj vo vláde tak, aby som niektoré veci dosiahol. Lebo sľubovať môže každý, a kto pozná realitu, nech radšej nesľubuje,“ vyhlásil Čaplovič.
Diskutovať chce o reálnych číslach, keďže Slovensko bude musieť pri budúcoročnom rozpočte stlačiť deficit krajiny pod tri percentá.
„Ak to neurobíme, budeme trestaní a budeme mať zastavené aj európske fondy. Tak si musíme povedať, čo je pre túto krajinu dôležitejšie,“ dodal Čaplovič.
Učitelia sú stále v štrajkovej pohotovosti, v septembri minulého roka dokonca protestovali pred úradom vlády. Svoje požiadavky teraz žiadajú zakotviť v programovom vyhlásení nového kabinetu, ktoré by malo obsahovať konkrétne systematické kroky rozdelené do štyroch rokov vládnutia. Odovzdali ich zástupcom víťaznej strany parlamentných volieb Smeru-SD, KOZ na tripartitu ako aj do Kancelárie prezidenta SR.
Obrazom: Prvé zasadnutie Ficovej vlády
Ak nová vláda tieto požiadavky nezakomponuje do programu, odborári hrozia štrajkom učiteľov. Program vlády totiž považujú za dostatočný signál, či má vláda záujem riešiť súčasné problémy v školstve. „Štrajk pre mňa nie je žiadnym strašiakom, lebo je to otázka dialógu,“ konštatoval Čaplovič.
Verí, že odborárov dokáže presvedčiť o skutočnom stave štátnej kasy aj stretnutie s ministrom financií.
Odborári od vlády Roberta Fica prioritne požadujú zvýšiť platy zamestnancov v školstve tak, aby sa čo najskôr priblížili k hranici 1,2 až 1,6-násobku priemernej mzdy v národnom hospodárstve. V súčasnosti je plat začínajúceho pedagóga približne 500 eur a tarifný strop pre pedagóga s 32-ročnou praxou predstavuje vyše 700 eur. Priemerný plat nepedagogických zamestnancov je 400 eur.
„Pevne verím, že sa nejaké zdroje nájdu, aby sme aspoň nejakým spôsobom znovu skvalitnili platový režim osobitne v triedach, ktoré sú veľmi nízke, a to sú nepedagogickí zamestnanci, ktorí neboli riešení v tomto období,“ poznamenal Čaplovič. Kuchárkam či školníkom sťažuje situáciu, že sú hodnotení podľa zákona o verejnej službe.
Podľa odborárov by bolo ideálne, keby boli zaradení v rámci školskej legislatívy. Taktiež presadzujú, aby sa do štyroch rokov zvýšil tento podiel aspoň o jedno percento HDP. V súčasnosti investuje štát do školstva, vedy a športu 4,7 percenta HDP.