Vysoké školy nepripravujú dobre študentov na prax

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Sofiou so stoličkami na hlavách
V bulharskom hlavnom meste Sofia sa to dnes hemží stoličkami. Univerzitní študenti so školskými stoličkami na hlavách pochodujú mestom, čím vyjadrujú nesúhlas s zámerom vlády v rámci šetrenia znížiť výdavky na vysokoškolské vzdelávanie. K protestu študentov sa pridali stovky ďalších ľudí. Foto: AP Photo

BRATISLAVA 18. mája (WEBNOVINY) – Iba dve pätiny, 41 percent slovenských študentov je spokojných s tým, ako ich vysoké školy pripravujú do praxe. Podľa nich sa súčasný systém vysokých škôl neriadi požiadavkami trhu. Napriek tomu v platových očakávaniach patria slovenskí študenti k najmenej skromným. Očakávajú nástupný plat v priemere 852 eur v hrubom, podobne ich českí kolegovia 850 eur, v Poľsku je to 754 eur, Lotyšsku 590 eur a Litve 522 eur. Vyplýva to z prieskumu, ktorý spoločnosť Deloitte uskutočnila od 27. januára do 27. februára 2011 v Poľsku, Českej republike, Litve, Lotyšsku a na Slovensku. Na prieskume realizovanom prostredníctvom internetu – cez webstránky univerzít, sociálne siete či e-maily, sa zúčastnilo 3 618 študentov a čerstvých absolventov univerzít rôzneho zamerania, z toho 287 zo Slovenska.

Absolventi sú ochotní sa za prácou sťahovať

Ako na dnešnej tlačovej besede uviedol Marián Hudák zo spoločnosti Deloitte, dnešní absolventi sú aktívni a nároční a okrem iného sú aj ochotní sa za prácou sťahovať. Nová generácia je ochotná pracovať dlho, 10 až 12 hodín, pracovný čas chce stráviť v príjemnom a priateľskom prostredí a veľa sa naučiť, opísala niektoré z výsledkov prieskumu Drahomíra Garajová z Deloitte Slovensko.

Študenti najlepšie zhodnotili vysoké školy v Česku a v Lotyšsku

Slovensko podľa prieskumu patrí k horšiemu priemeru spolu s Litvou a Poľskom. Väčšina študentov považuje za samozrejmosť získať skúsenosti v svojom odbore počas štúdia. V praxi sa im to však nie vždy darí, keďže za problém v prieskume označili dostupnosť získania stáží v ich študijnom zameraní. Takmer 40 percent študentov v regióne preto pracuje alebo je na stáži v oblasti mimo svojho odboru. Slovenskí študenti napríklad aj z toho dôvodu často využívajú ponuky sezónnych prác ako sú zber jahôd či pomocné stavebné práce. Takmer štvrtina študentov má tiež skúsenosti so zahraničnými výmennými študentskými programami typu Erasmus.

Až 76% účastníkov štúdie odpovedalo, že zo začiatku sú ochotní pracovať 10 až 12 hodín denne

V prieskume študenti popri hodnotení univerzít v príprave na prax, možností získavania pracovných skúseností počas štúdia odpovedali, či svoje predstavy o nástupnom plate odpovedali aj na otázky týkajúce sa kritérií pri výbere zamestnávateľa, metód pri hľadaní práce, ale i na to, čo sú ochotní spraviť pre prácu. Z ich vyjadrení je zrejmé, že študenti zväčša pri výbere zamestnávateľa preferujú príjemné prostredie, prácu na zaujímavých projektoch a možnosti vzdelávať sa. Až 76 percent účastníkov štúdie odpovedalo, že zo začiatku sú ochotní pracovať 10 až 12 hodín denne, ak im to prinesie perspektívu pracovného rastu – kariéry a dobrý plat. Sú tiež pripravení sťahovať sa viac za prácou. Do iného mesta by sa pre prácu za Slovensko presťahovalo 65 percent opýtaných študentov a čerstvých absolventov univerzít rôzneho druhu. Rovnako 65 percent by sa presťahovalo do iného mesta z opýtaných za Českú republiku a najviac 69 percent v Poľsku. Do iného štátu by za prácou odišlo najviac opýtaných zo Slovenska – 69 %, z Česka by to urobilo 61 % a z Litvy 60 % respondentov.

Z prieskumu podľa Mariána Hudáka riaditeľa kancelárie Deloitte Slovensko vyplynulo najmä to, že školy by „mohli viac zapájať zamestnávateľov z trhu do svojich aktivít, organizovať viac spoločných akcií, viac priblížiť aktivity zamestnávateľov študentom, viac ich zapojiť aj do prednášok, viac podporovať stáže – pripraviť pôdu pre stáže, možno aj prispôsobiť učebné programy tomu, čo zamestnávatelia potrebujú a vyžadujú k svojim podnikateľským aktivitám“. Ako ďalej konštatoval Hudák pre agentúru SITA, súčasní absolventi sú v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami iní, typickí tým, „že sú aktívni a nároční, že majú vysoké očakávania a chcú byť úspešní, chcú byť úspešní rýchlo, chcú si nájsť super prácu, ale chcú, aby tá ponuka prišla za nimi. Nechcú sa toľko namáhať, využívajú moderné metódy, využívajú internet a sú radi, keď zamestnávatelia prídu a lákajú ich sami“. Zároveň si však uvedomujú, „že majú otvorený trh v celej Európskej únii, vedia jazyky a že sa môžu uplatniť kdekoľvek – čiže sú aktívni a nároční“.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať