BRATISLAVA 15. februára (WEBNOVINY) – Vysoké životné náklady ostávajú hlavným dôvodom obáv 59 % Slovákov. Oproti jari minulého roka sú mierni optimisti, vtedy vyslovilo obavu 64 % respondentov. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu agentúry YouGov medzi zákazníkmi IPF, materskej spoločnosti Provident Financial.
Aj keď strach zo straty zamestnania majú najviac 25 až 34 roční, celkovo obavy klesli z 20 % o dva body. Naopak sa zvýšila neistota týkajúca sa výdajov za zdravotnú starostlivosť z troch na päť percent. Tá sa najviac ukázala v skupine ľudí starších ako 55 rokov, v apríli 2013 to boli 4 % a v aktuálnom prieskume už 10 %.
Obavy z nákladov na potraviny
Spomedzi všetkých účastníkov prieskumu majú najväčšie obavy z nákladov na potraviny Slováci, a to 43 %. Nie sú o nič menšie ako na jar 2013. Ako opatrenie voči týmto obavám vidia lepšie hospodárenie s potravinami. Buď ich budú menej vyhadzovať alebo nakupovať lacnejšie.
Zhruba tretina respondentov šetrí výberom menej kvalitného jedla, pričom 13 % opýtaných nakupuje v menšom množstve. Tretina na potravinách vôbec nešetrí, snaží sa nájsť finančnú rezervu v iných výdavkoch. V porovnaní so susedmi v Česku, takmer štvrtina z opýtaných uviedla, že sa zvyšovanie výdajov za jedlo podieľa najvyššou mierou na raste bežných výdavkov ich domácností.
Na zdraví a vzdelaní nešetria
Tak, ako sa Slováci obávajú zvýšenia výdavkov za potraviny, nechcú na nich šetriť. Uviedlo to 28 % respondentov. Finančné rezervy Slováci vidia podľa výsledkov prieskumu najmä v nákladoch na spotrebný tovar, čo uviedlo 67 % respondentov. Ďalej to boli dovolenky (66 %) a spoločenský život (65 %). O málo viac Slováci šetria na telefonovaní a doprave, naopak menej na kúrení. Výdavky na vzdelanie a zdravotnú starostlivosť sú naďalej oblasťami, ktoré sú najmenej ovplyvnené zníženou ochotou zákazníkov míňať peniaze.
Prieskum, ktorého sa zúčastnilo celkom 11 472 dospelých nad 18 rokov, pre IPF realizovala spoločnosť YouGov v novembri 2013 prostredníctvom on-line dotazníka. Zapojili sa doň zákazníci IPF v Česku, na Slovensku, v Maďarsku, Poľsku, Rumunsku a Mexiku. Okrem toho na každom trhu uskutočnili niekoľko menších telefonických prieskumov. Prieskumy analyzovali vo vzťahu k profilu klientov na jednotlivých trhoch.