BRATISLAVA 12. mája (WEBNOVINY) – Podnikové úvery stále ešte nerastú takým tempom, ako rastú retailové úvery. Ako ďalej na Trend konferencii Finančný manažment 2011 uviedol generálny riaditeľ UniCredit Bank Jozef Barta, firmy veľmi opatrne zvažujú každú novú investíciu a nábor ľudí, pretože podnikatelia si stále nie sú istí, či je po kríze. „Očakával som oveľa rýchlejší rast úverov, než kde sa nachádzame,“ skonštatoval generálny riaditeľ Tatra banky Igor Vida. Zároveň doplnil, že nejaké 10-percentné rasty nás tento rok nečakajú, no o päť rokov možno, pretože potenciál rastu je obrovský.
Podľa Vidu je v súčasnosti situácia na Slovensku taká, že peniaze naháňajú projekty, a teda ponuka peňazí prevláda nad dopytom. Šéf HSBC Bank Patrik Mozola doplnil, že nie sú projekty, do ktorých by boli banky ochotné investovať, preto je pretlak peňazí. Člen predstavenstva Slovenskej sporiteľne Peter Krutil si myslí, že pri prevádzkových úveroch sa postupne zvyšuje dopyt. No ako doplnil Barta, investičné úvery sú stále menej dopytované. „Len teraz sme sa dostali na predkrízovú úroveň aj napriek tomu, že HDP rastie,“ povedal Barta.
K bankovej dani, resp. k súčasnému návrhu rezortu financií, sa bankári stavajú negatívne. V prípade, že sa zdania korporátne vklady, môže to podľa Bartu znamenať odliv peňazí do zahraničia, pretože nebudeme tak atraktívnou krajinou na vklady. Daňové opatrenie sa totiž bude musieť podľa neho nejakým spôsobom premietnuť do cien služieb a produktov. Firemné vklady tak zrejme budú mať nízke úrokové sadzby.
Európski regulátori podľa Vidu žiadajú vyššie krytie zdrojov v bankách. To síce slovenské banky podľa neho nadmieru spĺňajú, no hrozí menšia kapitálová návratnosť a menej prílevu investícií do daného sektoru. Banky na Slovensku teda môžu podľa Vidu trpieť nedostatkom kapitálu a nebudú schopné podporovať rast svojou likviditou. Toto všetko môže ovplyvniť aj ziskovosť bánk. Ak slovenské banky nezvýšia svoj zisk, ktorý však už v súčasnosti je veľmi kritizovaný, je podľa Vidu možné, že akcionári začnú rozvíjať svoj biznis v iných krajinách, ako je napríklad Poľsko.