BRATISLAVA 11. apríla (WEBNOVINY) – Vyčerpanie peňazí Európskej únie na projekty v Operačnom programe Doprava (OPD) je podľa ministra dopravy Jána Počiatka ohrozené.
Vyriešenie tohto stavu preto považuje za jednu zo svojich hlavných priorít. „Pravdepodobne najväčší problém a hendikep môže byť práve v Operačnom programe Doprava. Už teraz to vyzerá tak, že nejaká časť prostriedkov tohto operačného programu, nebude vyčerpaná. A preto budeme musieť urobiť aj záložný plán, ako sa s tým vysporiadať,“ povedal v stredu Počiatek po rokovaní vlády. Časť nevyčerpateľných peňazí Európskej únie by podľa neho mohla byť použitá na iné aktivity, napríklad na podporu zamestnanosti.
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja momentálne očakáva návštevu z Európskej komisie, ktorá má skontrolovať fungovanie vnútorných mechanizmov pri využívaní eurofondov. Minister považuje situáciu za vážnu a chce sa s ňou vysporiadať v najbližších dňoch. „Ministerstvo sa aj snažilo situáciu vysvetliť, ale komisia to zjavne považuje za nedostačujúce. Preto príde typicky na svoj vlastný audit a z toho vyplynie nejaký ďalší postup,“ povedal Počiatek.
Samotný audit má byť podľa neho skôr všeobecný a popri ňom má Brusel pochybnosti o realizácii troch železničných projektov. „Teraz by som predbiehal, lebo ich list ešte nie je z nášho pohľadu úplne detailný. Tam by teoreticky mohla hroziť strata prostriedkov, ale urobíme všetko preto, aby sa to nestalo,“ uviedol ďalej minister. Nechcel hovoriť o žiadnych číslach ani odhadoch, koľko peňazí na dopravu by mohlo prepadnúť. Podľa neho by to bolo zatiaľ predčasné.
Počiatek považuje za nevyhnutné aj prehodnotenie plánu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý bývalá vláda schválila v lete minulého roka. Podľa ministra tento program už nie je aktuálny. „Z toho vyplýva posun termínov a črtajú sa určité komplikácie. Treba to detailne vyhodnotiť, či sa to zvládne alebo nezvládne. V každom prípade tu vidím veľké riziko, že by sa mohli (peniaze) v rámci diaľničných projektov nedočerpať,“ dodal.
Unikátne eurofondové zdroje, ktoré má Slovensko k dispozícii v terajšom programovom období, by sa mali podľa ministra dopravy vyčerpať v maximálne možnej miere. Ohrozuje to však niekoľko problémov. Počiatek chce posilniť právomoci ministerstva dopravy ako centrálneho koordinačného orgánu pre riadenie eurofondov.
„Doteraz plnil skôr pološtatistickú, aj to nedostačujúco kvalitne, funkciu. Bude z toho treba urobiť v previazanosti s ministerstvom financií oveľa silnejší inštitút, ktorý vnesie väčšiu dynamiku do čerpania. Je tam množstvo zlepšovákov, ktoré sa budú aj aplikovať,“ tvrdí Počiatek. Za dôležité pri čerpaní eurofondov považuje komunikáciu so všetkými riadiacimi orgánmi a vytváranie efektívnejšieho tlaku na ne, aby sa využívanie európskych zdrojov zlepšilo.
Centrálny koordinačný orgán má podľa ministra nadrezortne riadiť eurofondovú agendu. Tvrdí však, že v súčasnosti to tak nie je, pretože svoje právomoci nevyužíval. „Budeme vyvíjať tlak cez vládu. Práve v tomto prípade je veľká výhoda, že sme jednofarebná vláda, kde sa nemôže nikto vyhovárať alebo nemôže mať výhodu žiadny koaličný partner. Keď budeme fungovať ako jeden tím, táto agenda sa určite zlepší,“ povedal Počiatek.
Za dôležité pritom označil obmedzenie akýchkoľvek foriem alebo možností korupčného správania v oblasti eurofondov. Podľa neho sa to dá zlepšením kontroly a zjednodušením pravidiel, ktoré často komplikujú situáciu natoľko, že to môže mať vplyv napríklad na výberové konania. „Neexistuje na to jedno opatrenie. Bude to veľká sada opatrení a pomerne komplexná a zložitá,“ dodal Počiatek.