Globálny prieskum spoločností Microsoft a LinkedIn identifikoval štyri typy používateľov umelej inteligencie (AI) v spektre od skeptikov so zriedkavým využívaním AI až po výkonných používateľov, ktorí s ňou pracujú niekoľkokrát týždenne. Medzi nimi sú nováčikovia a prieskumníci.
Výkonní používatelia umelej inteligencie
Rozdiely medzi skeptikmi a výkonnými používateľmi sú pozoruhodné. Nielen medzi tým, ako pracujú, ale aj ako sa cítia pri práci. Skeptici s najnižšími skúsenosťami tvrdia, že AI im denne ušetrí 10 minút alebo menej.
Deepfake je čoraz dokonalejší, vyše polovica Slovákov má skúsenosti s toxickými javmi generovanými umelou inteligenciou
Výkonným používateľom, najlepšie oboznámeným a často pracujúcim s AI, šetrí viac ako 30 minút denne. Za týždeň ušetria dve a pol hodiny pracovného času. Nielen to, vyše 90 percentám z nich pomáha cítiť sa motivovanejšie a viac si užívať prácu.
Môže nám AI pomôcť?
Kto chce byť výkonným užívateľom, mal by začať s rozvojom nových návykov. Prvým z nich je experimentovanie s rôznymi spôsobmi využitia AI.
Vedci vytvorili chatbota, vďaka ktorému sa ľudia môžu „porozprávať so svojím 60-ročným ja“
V porovnaní s ostatnými respondentmi prieskumu je pre výkonného užívateľa typické, že sa pred vykonaním úlohy zastaví a spýta sa sám seba, či mu AI môže pomôcť. V pokusoch pokračuje, ak nedostane dokonalú odpoveď na prvýkrát a skúma nové prístupy.
Analýza informácií a vizuálny obsah
Výkonní používatelia zásadným spôsobom zmenili svoje pracovné modely. Oveľa častejšie ako iní používajú AI na analýzu informácií, navrhovanie vizuálneho obsahu, interakciu so zákazníkmi alebo riešenie problémov.
Využívanie umelej inteligencie: zamestnanci sú aktívni, zamestnávatelia váhaví
Z prieskumu vyplýva, že výkonnými používateľmi sú zväčša zamestnanci určitého typu organizácie. Jedným zo znakov takej spoločnosti je, že manažéri podporujú zavádzanie AI, informujú o jej dôležitosti alebo priamo navrhnú používať novú technológiu.
Je to spoločnosť, ktorá podporuje inovácie alebo aspoň povzbudzuje ľudí k inovatívnym postupom. V neposlednom rade takýto podnik ponúka školenia šité na mieru o spôsobe využitia AI na konkrétny účel, ako je písanie alebo analýza údajov.