Nasadenie umelej inteligencie prestáva byť len experimentom a stáva sa celofiremnou agendou, ktorá môže zvýšiť hodnotu spoločnosti o desiatky percent. Partner EY Slovensko David Gawlowski približuje, prečo nikdy nie je neskoro „nastúpiť na vlak“ AI a aké kľúčové prvky rozhodujú o úspechu.
Správne využitie umelej inteligencie môže firme priniesť viac ako 30 % nárastu hodnoty. Gawlowski – hlavný partner EY pre sektor telekomunikácií, médií a technológií v Strednej Európe celú problematiku vníma ako dlhodobý proces, s ktorým však netreba otáľať: „Ani svetoví lídri nemôžu povedať, že sú už v cieli. Je to beh na dlhú trať“.
AI ako celofiremná stratégia
David Gawlowski zdôrazňuje, že kľúčový rozdiel medzi firmami, ktoré AI úspešne využívajú, a tými, ktoré sa len prizerajú alebo s ňou začínajú experimentovať, je v tom, či je AI „celofiremnou agendou,“ teda či priestor na jej nasadenie vychádza priamo z vrcholového vedenia. Ako príklad uvádza Microsoft, kde „viac než 30 % kódu generuje umelá inteligencia“, pretože táto inštrukcia „prišla priamo zhora“.
Zapojenie ľudí a etický rámec
EY pri implementácii odporúča kombinovať tri prvky:
- Holistická vízia & stratégia – AI musí byť súčasťou celofiremnej stratégie a jednoznačne definovaného smeru;
- Presvedčenie zamestnancov – „Je dôležité, aby ľudia pochopili, že cesta AI je aj ich cesta a otvára im nové kariérne príležitosti bez ohľadu na ich súčasné pracovné zameranie“;
- Regulácia & etika – zachovať „základné etické princípy ochrany osobnosti a osobných údajov, vrátane odporúčaní Európskej únie“.
Meranie pokroku každým krokom
Pretože prepojenie medzi AI a hospodárskymi výsledkami nemusí byť okamžite viditeľné, Gawlowski radí: „Treba si nastaviť sadu KPI, indikátorov a metrík na priebežné vyhodnocovanie už po troch, šiestich či dvanástich mesiacoch, aby bol pokrok merateľný a pod kontrolou“. Takéto metriky pomáhajú odlíšiť úspešne škálované proof-of-concepty od izolovaných stagnujúcich experimentov a budovať tak dôveru v celú cestu zmeny.
Konkrétne príklady z praxe
- Tagging mediálneho obsahu: Veľké produkčné štúdio s filmovou a animovanou tvorbou s podporou EY využíva AI na automatické označovanie kľúčových momentov obsahu podľa situácie (požitie fajčenia, pád objektu či iné scény). Vďaka tomu je možné v reálnom čase vyhľadávať potrebné zábery bez manuálneho prehľadávania archívu.
- Optimalizácia správy zákazníckych financií a skutočný one-to-one marketing: Firmy po celom svete spolu s EY dokážu score-ovať zákazníkov pre efektívnejší proces správy pohľadávok, ako aj tvorbu cielených marketingových ponúk ušitých na mieru konkrétnym zákazníkom (spotrebiteľom aj väčším firmám) a to s minimálnym ľudským zásahom a výrazne vyššou mierou úspešnosti.
- Porozumenie a správa kontraktov so zákazníkmi: Množstvo firiem po celom svete s pomocou aliancie EY a Nvidia používa umelú inteligenciu na aktívny manažment kontraktov s dodávateľmi. Umelá inteligencia kontrakty zaštrukturuje, sumarizuje, porovnáva a priebežne vyhodnocuje plnenie jednotlivých podmienok. Riešenie tak umožňuje významnú (v desiatkach percent) úsporu prácnosti a finančných nákladov.
Kam kráča AI v najbližších 3 až 5 rokoch
Gawlowski v perspektíve zdôrazňuje nástup agentskej inteligencie – autonómnych AI agentov, ktorí simulujú jednotlivé role pracovníkov vo firme, organizujú sa do tímov a spoločne riešia komplexné úlohy. EY identifikovala približne 30 základných rolí a aktívne pracuje s 9 typmi agentov reprezentujúcich väčšinu firemných činností.
Ich spolupráca s ľudskými zamestnancami predstavuje ďalší „míľnik“ v biznise. Tvorba hodnoty a pozornosť investorov sa podľa neho aj s ich pomocou postupne presunie z výrobcov hardvéru a dodávateľov infraštruktúry podporujúcej umelú inteligenciu k servisným firmám a koncovým zákazníkom, ktorí budú hlavným prijímateľom prínosov AI.
Umelá inteligencia už nie je nástrojom na automatizáciu rutinných operácií, ale motorom strategických zmien. Firmy, ktoré AI zakomponujú do firemnej kultúry, AI agendu presadia zhora aj zdola, nastavia priebežné KPI a dokážu škálovať početné experimenty, budú lídrami novej vlny priemyselnej revolúcie. „Ak ste vo firme ešte neimplementovali systematicky AI riešenia, je najvyšší čas začať,“ upozornil Gawlowski.
Čo sa dozviete, ak si pozriete celý videorozhovor:
- Prečo AI nie je jednorazový projekt, ale dlhodobý beh bez „cieľa“
- Ako vedenie spoločnosti dokáže transformovať izolované piloty na celofiremné AI iniciatívy
- Ktoré interné prvky (vízia, zamestnanci, etika) sú nevyhnutné pre úspešnú adopciu AI
- Ako merať prínosy AI pomocou KPI a priebežných metrík
- Reálne príklady z praxe: tagging mediálneho obsahu & optimalizácia procesov
- Kam sa vyvíja agentská inteligencia a ako zmení fungovanie biznisu v najbližších rokoch