Slovákov už oveľa menej otravujú marketingové telefonáty, pomohli zmeny v zákone

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Telefón, mobil, smartfón
Foto: ilustračné, Thinkstock
Tento článok pre vás načítala AI.
  • aktualizované 13. marca, 12:19

Zmeny v zákone o elektronických komunikáciách týkajúce sa obmedzenia počtu nevyžiadaných marketingových volaní priniesli výsledky.

Ich počet so zámerom predať tovary alebo služby sa znížil. Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (ÚREKPS) touto reguláciou dosiahol, že všetky firmy vykonávajúce telemarketing musia rešpektovať vôľu zákazníkov.

Rozhodnutie je na zákazníkoch

Ukázal to prieskum spoločnosti CreditCall porovnávajúci vnímanie nevyžiadaných volaní pred a po zmene zákona o elektronických komunikáciách. Zákazníci sa môžu rozhodnúť o tom, z ktorej marketingovej oblasti chcú byť kontaktovaní, už od novembra 2022.

Kým v roku 2021 tvrdilo 56,9 % obyvateľov Slovenska, že prijme telefonát s ponukou nejakého tovaru alebo služby, v roku 2023 tento počet klesol na 48,4 %. Z prieskumu tiež vyplýva znížený počet nevyžiadaných volaní.

V roku 2021 sa 17 % ľudí nestalo, že im niekto telefonuje, vlani to bolo takmer 25 %. Menej prekážajú ľuďom telefonáty so spoločnosťami, s ktorými majú zmluvu.

Zmena vnímania nevyžiadaných volaní

CreditCall spolu s agentúrou Neuropea v prieskume porovnávali, ako sa zmenilo vnímanie nevyžiadaných volaní u bežných občanov pred a po zmene telekomunikačného zákona. Prvý prieskum urobili v auguste 2021 a druhý v novembri 2023 na vzorke tisíc respondentov.

„V CreditCall považujeme reguláciu zmenou nového telekomunikačného zákona za pozitívnu. Telefonovanie formou nevyžiadaných hovorov sme nerealizovali ani pred jej zmenou. My sme realizovali aktivity len existujúcich klientov našich zadávateľov,“ povedal riaditeľ CreditCall Juraj Balogh.

Pozitívne hodnotí to, ako bežní ľudia vnímajú aktívne telefonovanie. Zmena telekomunikačného zákona výrazne zregulovala počet nevyžiadaných hovorov.

Viac volaní počas pandémie

Zároveň v roku 2021 bolo ešte obdobie pandémie a ľudia si zvykli viac telefonovať a menej sa stretávať. Odráža to aj správanie firiem, ktoré sa v týchto rokoch zmenilo, a menej sa telefonuje.

Za poklesom percent nevyžiadaných volaní môžu byť aj novinky, ktoré regulačný úrad zaviedol ešte v druhom polroku 2022.

Podľa zákona o elektronických komunikáciách musia od augusta 2022 povinne používať marketingovú predvoľbu (0) 888 všetci tí, ktorí marketingovo kontaktujú verejnosť cez telefón s ponukou tovaru alebo služby.

Štátny register

V novembri 2022 úrad vytvoril štátny register pre zamedzenie nevyžiadaných marketingových volaní na webovej adrese www.nevyziadanevolania.sk.

Každý sem môže bezplatne registrovať svoje mobilné číslo alebo číslo pevnej linky a zamedziť všetkým marketingovým volaniam na svoje číslo alebo si len vyberie konkrétne oblasti, z ktorých si neželá byť s ponukami cez telefón kontaktovaný.

„Reguláciou nevyžiadaných volaní sme prispeli k tomu, aby všetky subjekty, ktoré vykonávajú telemarketing, rešpektovali vôľu zákazníka, či chce alebo nechce prijať cez telefón marketingovú ponuku alebo službu,“ povedal riaditeľ odboru regulácie elektronických komunikácií na úrade Ivan Martyák.

„Všetky subjekty si pred hovorom musia povinne overovať v zozname pre zamedzenie nevyžiadaných marketingových volaní registrované telefónne čísla a v prípade, že tam číslo nefiguruje, sú povinní použiť marketingovú predvoľbu (0) 888,“ upozornil s tým, že ak tieto zákonné pravidlá nedodržia, hrozí im pokuta.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ivan MartyákJuraj Balogh
Firmy a inštitúcie CreditCallÚrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (ÚREKPS)